Debat

Direktør: Faget Teknologiforståelse er en bombe under traditionel fagfaglighed

DEBAT: Teknologiforståelse skal ikke være et selvstændigt fagområde, for det er bredt relevant. Forståelse af digitalisering og teknologi skal ikke begrænses til facit i ét fag, skriver Mads Thimmer.

Det
vil være forarmende at teknologiforståelse kun indgår i et enkelt fag, hvorfor andre fag har rygdækning til ikke at opgradere sig med forståelsen for nye digitale trends, mener Mads
Thimmer.
Det vil være forarmende at teknologiforståelse kun indgår i et enkelt fag, hvorfor andre fag har rygdækning til ikke at opgradere sig med forståelsen for nye digitale trends, mener Mads Thimmer.Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Engang var det nemmere. Skolerne lagde et bredt men fag-inddelt videngrundlag, som blev udbygget op gennem uddannelsessystemet, til man stod med sin dybt specialiserede uddannelse.

Disciplin, pligt og konkurrence om de bedste karakterer - koblet med frygten for at stå udenfor arbejdsmarkedet - var smørelsen, der fik bevægelsen til at glide.

Alt var organiseret i vertikaler, i kasser, linjer og fagligheder udtænkt efter det gældende industrielle paradigmes mantra om effektivitet gennem organisering og hierarkisering.

Det var dengang. Nu er det nu.

Pandemien har givet sidste grundstød til den fremskrivningsreligion, som har båret den industrielle tidsalder frem til den digitale revolution. Forandring virker efterhånden som eneste konstant.

Virkeligheden er uforudsigelig, og den bedste måde at ruste sig på, er ikke med planlægning og forberedelse - til hvad? - men med træning af robuste og fleksible tilgange, der gør det nemmere at reagere på et hvilket som helst scenarie.

Corona var en test af det nye digitale paradigme
Digitaliseringen har været træning til pandemien, og corona var eksamen for den digitale tilgang, som indtil da havde været en effektiviseringsmotor eller en mulighed ovenpå den fysiske virkelighed.

Pludselig blev det virkeligheden. Alle de primært digitale institutioner, fag, virksomheder og tænkninger oplevede et enormt boost i coronatiden.

På samme måde som vi dårligt kan forestille os et fag i folkeskolen, der trænede os til “pandemi” for 10 år siden, kan en digital grundindstilling dårligt forliges med et særligt fag i folkeskolen, der skal forberede nye generationer til et gennemdigitalt samfund.

Den digitale udvikling kan IKKE rummes i et enkelt fag. Hvis vi tror det, begår vi to fatale fejl.

Mads Thimmer
Direktør, Innovationlab
Dels fordi vi umuligt kan gennemskue det konkrete niveau for en digital udvikling bare 6-12 måneder forude - udviklingen går simpelthen for stærkt og for uforudsigeligt retningsmæssigt - dels fordi udviklingen ikke er begrænset til den normale måde at kvalificere læring på - gennem oprettelse af en særskilt fagfaglighed på linje med dansk, matematik eller geografi.

Programmeringssprog kommer og går, digitale fænomener skyder frem og falder sammen - hvem husker i dag Second Life og Myspace? Og hvor mange havde BlockChain og AI i kikkerten for fem år siden, hvor vi troede 3D-printerne ville overtage verden.

Ikke engang de virksomheder, der former udviklingen, kender den før den er kommet i bakspejlet - ellers ville Facebook næppe have ladet data fra brugernes likes ligge frit fremme til Cambridge Analyticas afbenyttelse (og senere udnyttelse til at lave snedige personaliserede misinformationskampagner, der kunne påvirke demokratiske afstemninger).

Den digitale udvikling kan IKKE rummes i et enkelt fag. Hvis vi tror det, begår vi to fatale fejl.

Den første fejl: Teknologiforståelse er ikke et “fag”
For det første komprimerer vi den hyper vigtige og samfundsudviklende samtale omkring teknologiforståelse som en afgrænset vidensmængde, der kan summeres op i et pensum og en eksamen. Det kan digitale teknologier og deres anvendelse IKKE.

Hvilket programmeringssprog er det vigtigste? Hvilke AI-former er de farlige, hvilke er de gode? Kommer kryptovalutaer til at udgøre en mere stabil verdensvaluta, eller er det et løsrevet spekulations-objekt som 1600-tallet hollandske tulipaner?

INGEN kan sætte dobbeltstreger under det rigtige og røde streger under det forkerte, fordi teknologier er rene redskaber og ovenikøbet ekstremt flygtige redskaber, der hele tiden forældes.

Mere forståelse af menneske end teknologi
Som redskaber er teknologierne desuden underlagt menneskelige anvendelser, så at forstå teknologierne ville mere retvisende være lig at forstå menneskene og “faget” burde så mere retteligt hedde “menneskeforståelse” eller måske “moderne menneskeforståelse”.

På denne vis er faget teknologiforståelse bedre egnet som en art aktuel samfundsvidenskab, der forandrer sig i realtid og mere baserer sig på løbende opdateringer end på grunddiscipliner, man kan oplæres indenfor, og så fralære det til sine elever.

Læs også

Teknologiforståelse er en nysgerrighed på de mange og modsatrettede anvendelser, som den nye redskabspalette af digitale teknologier rummer, og kan som sådan ikke behandles på lige fod med andre mere grundfæstede fagfagligheder.

Her skal der faciliteres mere end doceres, lærere er ikke absolutter autoriteter men dirigenter for en fælles udforskning af muligheder og anvendelser.

Der er ikke rigtigt og forkert, kun udfaldsrum og effekter - og diskussionerne vil til forveksling ligne etiske dilemmaer, når vi skal tale om brugen af kunstig intelligens, filterbobler eller lige om lidt dyrkede kødformer og syntetisk biologi.

Den anden fejl: Teknologiforståelse skal ind i andre fag
For det andet er hele vores samfund i så høj grad baseret på algoritmer og digital infrastruktur, at det vil være forarmende at reservat-sætte teknologiforståelse til et enkelt fag - der så kan give rygdækning til, at andre fag ikke behøver opgradere sig med forståelsen for alle de nye, skiftende og indviklede “trends”.

Man kan kravle tilbage i sin trygge, fagfaglige og pensumsatte vertikal og stadig skille fagene ad. Og dermed skille dem endnu længere fra den, nye, virkelighed, de skal anvendes i.

Udover det indlysende problem med at motivere elever til at lære et materiale, der ikke er anvendelsesorienteret, rummer den faglige afgrænsning, den faglige isolationisme, en fatal brøler.

Matematik er mere aktuelt end nogensinde - fordi det er matematik, der driver de algoritmer, der driver de digitale platforme, infrastrukturen og de nye softwarerobotter, der er i færd med at forny arbejdsmarkedet.

Men hvordan det hænger sammen, har de færreste matematiklærere styr på. Ligesom det er de færreste dansk- eller samfundslærere, der ved noget om, hvordan man bruger nye sociale medier - som TikTok eller Snapchat - til at vinde følgere for sin sag. Og hvem i erhvervsøkonomi kan hjælpe med afsætning over Instagram? Som nogle 13-årige ellers er i fuld gang med.

Sat lidt på spidsen kan man sige, at faglærere er ved at afskære sig selv fra udviklingen af deres eget fag, deres fags anvendelse og aktualitet, ved at gruppere de nyeste og måske for eleverne mest vedkommende anvendelser i rodekassefaget Teknologiforståelse.

Teknologiforståelsen må ikke begrænses
Det er ikke fordi, der ikke er behov for teknologiforståelse. Det må bare ikke begrænses, som det vil ske, hvis den traditionelle fagfaglige definition med pensum og absolutte sandheder støver faget “fast”.

Så bliver det meget hurtigt en anakronisme og dør som det mest kortlivede undervisningseksperiment siden 70’ernes sproglaboratorier. Teknologiforståelse er IKKE et afgrænset fag. Det er en faglighed, som alle fag skal tage stilling til.

Ligesom der i det omgivende samfund ikke findes en eneste industri eller sektor, som ikke skal tænke i digitalisering og holde sig bredt orienteret i teknologiske muligheder, gode som dårlige.

Som sådan vil det give mening at have en aktuelt opdateret disciplin indenfor teknologiforståelse, der kan forsyne alle øvrige fag med den nødvendige grad af opdatering på digitale tilgange, redskaber, anvendelser og undervisningsformer til at formidle dem i.

På denne måde kunne man tænke Teknologiforståelse ind som et nyt verdenssprog, som alle fagligheder skulle kunne begå sig i for at kunne relatere sit fag og sin faglighed til en anvendelse i et nutidsperspektiv.

Lærere på skolebænken
Måske er det så i virkeligheden underviserne, der skal på skolebænken i Teknologiforståelse - og måske der findes ikke så få elever, der allerede mestrer en del af de digitale redskaber, og som skal “onboarde” underviserne, så de kan tage de nye redskaber med sig i deres undervisning.

Dét er allerede en bombe under hele undervisningsdanmarks fagfaglighed.

Hvad, man troede, var en form for “facebook-skepsis-fag”, bliver pludselig til et lærer-pensum og en presbold i forhold til at se fag ikke som afsluttede videnssummer men som en løbende udvikling, man som underviser er forpligtet til at følge, fortolke og formidle gennem sin faglighed og i dialog med sine elever.

Måske denne lurende åbenbaring er med i forklaringen på, at kun 24 procent af underviserne i testfaget Teknologiundervisning ved Rambølls nylige pilotmåling følte, at fagligheden var let at forstå. 17 procent forstod den slet ikke.

Der er altså lagt op til en sprængning af de kendte læringskategorier, fagfaglighederne, og en kæmpeopgave med også at opdatere måden, lærere lærer på, hvis Teknologiforståelsen skal videre ud gennem landets skoler og uddannelser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Thimmer

Adm direktør og medstifter, Innovation Lab
Cand.phil.litt.hist. (Aaarhus Uni. 1999)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024