Kommentar af 
Eske Vinther-Jensen

Er de seneste måneders skandaler begyndelsen på enden for Facebook?

Kombinationen af en forretningsmodel, der fremmedgør både brugere og politikere, samt en ledelse, der er lukket om sig selv, kan blive alvorlig for verdens førende sociale medie, skriver Eske Vinther-Jensen.

En række afsløringer fra midten af september har
sendt Facebook ud i en storm, som i sidste ende kan være "begyndelsen
til enden for Facebooks storhedstid," skriver Eske Vinther-Jensen.
En række afsløringer fra midten af september har sendt Facebook ud i en storm, som i sidste ende kan være "begyndelsen til enden for Facebooks storhedstid," skriver Eske Vinther-Jensen.Foto: Colourbox
Eske Vinther-Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Facebook har igennem årene været i centrum af flere alvorlige skandaler med efterfølgende diskussioner om politisk regulering og forbrugerboykot, uden at det har haft alvorlige konsekvenser for virksomheden.

Det ændrede sig i midten af september, da whistlebloweren Frances Haugen lækkede tusindvis af interne dokumenter i "The Facebook Files", som har sendt Zuckerbergs livsværk på kollisionskurs med både politikere og brugere.

Whistlebloweren Frances Haugen lækkede tusindvis af interne dokumenter i "The Facebook Files", som har sendt Zuckerbergs livsværk på kollisionskurs med både politikere og brugere

Eske Vinther-Jensen
Kommentarskribent

For det første har Haugen med dokumenterne og sine udtalelser besvaret spørgsmålet om, hvorfor en virksomhed, der udmærket har vidst, at dens platform har ført til spredning had, vrede og misinformation, ikke har forhindret det. Det er, fordi den anbefalingsalgoritme, som har spredt disse ting, også fastholder brugerne på platformen i længst mulig tid.

Hvor tidligere kriser har handlet om, at Facebook ikke var gode nok til at dæmme op for misbrug af sin platform, handler denne dermed om, at virksomheden i sin jagt på flere brugere ifølge Haugen bevidst har tilsidesat alle andre hensyn.

Det er altså selve forretningsmodellen, som den er gal med, hvilket har fået flere senatorer og den tidlige facebookinvestor og indflydelsesrige techinvesteringsguru Roger McNamee til at sige, at virksomheden aldrig kommer til at forbedre sig selv og skal reguleres udefra.

For det andet viser de lækkede dokumenter, at Facebook på trods af næsten tre milliarder brugere og et overskud på cirka 25 milliarder euro sidste år er alvorligt bekymret for sin markedsposition blandt især de unge.

Derfor har virksomheden ignoreret intern forskning, som har vist, at en tredjedel af teenagepiger får dårligt selvværd af det glittede indhold på det facebookejede Instagram, fordi det samtidig fastholder dem på platformen.

Begge afsløringer kan i sig selv føre til politisk indgriben, men mindst lige så alvorligt tegner de billedet af en virksomhed, der er så fokuseret på at fastholde vores opmærksomhed, at den skaber dårlige oplevelser for en del af brugerne.

Det skræmmer de unge væk, som især foretrækker det afslappede og underholdende Tiktok, der på kort tid har fået en milliard mennesker ind i sit univers.

I stedet for at anerkende (bare nogle af) problemerne og komme kritikerne i møde har virksomheden angrebet Haugens troværdighed

Eske Vinther-Jensen
Kommentarskribent

Dermed kan Facebook befinde sig i en nedadgående spiral, hvor jagten på flere kunder både fører til politiske krav om regulering og et dårligere produkt, som brugerne i højere grad fravælger.

For det tredje har Facebook i håndtering af krisen udvist ledelsesmæssigt hybris og manglende evne til at læse omverdenen. I stedet for at anerkende (bare nogle af) problemerne og komme kritikerne i møde har virksomheden angrebet Haugens troværdighed.

At det ikke var en succes, oplevede Facebooks kommunikationschef, Andy Stone, da han blev offer for en veritabel shitstorm, fordi han på Twitter forsøgte at underminere hendes udsagn under en høring i Kongressen.

Mark Zuckerberg selv siger, at han "på et grundlæggende niveau ikke kan genkende det falske billede, som bliver tegnet af virksomheden", mens han fortæller om alt det gode, som Facebook (med rette) kan tage æren for.

Med andre ord er der kun afvisning af kritikken, og det tyder på en ledelse, der ikke lader sine egne synspunkter udfordre og lider af tunnelsyn.

Ledelsesteori og almindelig fornuft peger på, at problemet er Mark Zuckerbergs position som enevældig direktør, der også sidder på aktiemajoriteten og altså ikke kan fyres.

Dermed er der tale om en strukturel ledelsesudfordring, som kan gøre det svært at få truffet de nødvendige beslutninger, der skal bringe Facebook på ret kurs igen.

Selvom det er alt for tidligt at erklære Facebook for døende, kan kombinationen af en forretningsmodel, der fremmedgør både brugere og politikere, samt en ledelse, der er lukket om sig selv, blive alvorlig for verdens førende sociale medie. Så alvorlig, at vi måske har set begyndelsen til enden for Facebooks storhedstid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mark Zuckerberg

Adm. direktør og grundlægger, Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp og Messenger), iværksætter

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024