Forsikringsbranchens datadilemma: Hvad er cool, og hvad er creepy?
ÅRSMØDE: Der skal nogle steder indføres samtykke, så dine data bliver delt, hvis ikke du melder fra. Det mener Torben Möger Pedersen fra PensionDanmark. Han debatterede torsdag samtykke og persondata med blandt andre Sophie Løhde (V).
Kasper Kaasgaard
RedaktørDet gælder hele tiden om at finde grænsen mellem cool og creepy.
Lars Bonde
COO, Tryg
Hvis det indlysende er i borgerens interesse, at man samkører data, bør man i højere grad end i dag praktisere passivt samtykke. At vi skriver til folk og siger, at hvis du ikke siger nej tak, vil vi om 14 dage gøre det her.
Torben Möger Pedersen
Direktør, PensionDanmark
Forsikringsbranchen er et af de steder, hvor debatten om databrug hurtigt bliver ideologisk.
Diskussionen vedrører stort set os alle, og det er nemt at konkretisere konsekvenserne af at tage data til hjælp i arbejdet med at forsikre folk og opdage snyd.
Amerikanske Jon Cooper, der har bygget platformen life.io til forsikringsselskaber, er ikke i tvivl: