Kronik

It-direktør: Mere brugerinddragelse vil styrke borgernes tillid til staten og spare os mange penge

Vi bør sikre, at digitale løsninger er brugervenlige og opfylder borgernes behov. Gør vi det, kan staten opnå en bedre, billigere og hurtigere digitalisering, som også styrker borgernes tillid til offentlige myndigheder, skriver Jan Riis. 

Danmark er et af verdens førende lande inden for forskning i brugerinvolvering i digitale udviklingsprojekter. Vi har bare ikke omsat den store viden til handling, skriver Jan Riis. 
Danmark er et af verdens førende lande inden for forskning i brugerinvolvering i digitale udviklingsprojekter. Vi har bare ikke omsat den store viden til handling, skriver Jan Riis. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kender du nogen, som har svært ved at bruge offentlige digitale løsninger? Det gør du sikkert, for problemet er meget udbredt.

Det er skidt for vores demokratiske fællesskab, for det føles både frustrerende og umyndiggørende at blive tabt bag den digitale vogn. Alligevel digitaliserer den offentlige sektor videre med stor fart – uden større interesse for, at hver fjerde dansker ikke er med på rejsen.

Samtidig tyder meget på, at der i de senere år er sket et historisk skred i danskernes tillid til staten. For eksempel viste en undersøgelse fra Advokatsamfundet sidste år, at over halvdelen af den danske befolkning ikke længere har fuld tillid til, at myndighederne følger loven i deres afgørelser. Blandt de 2.000 adspurgte danskere pegede to ud af tre på digitalisering som en af de væsentligste årsager.

Der findes desværre mange eksempler på digitale løsninger, der ikke er skabt på brugernes præmisser

Jan Riis
Administrerende direktør, Lakeside A/S

Der findes desværre mange eksempler på digitale løsninger, der ikke er skabt på brugernes præmisser.

Et oplagt eksempel er indhentning af en fremtidsfuldmagt. Sådan en kan man for eksempel få brug for efter en alvorlig diagnose, hvor man vil sikre sig, at en pårørende automatisk får fuldmagt, når sygdommen for alvor tager til.

Den tilhørende proces, løsning og sprogbrug er tæt på umulig at forstå for almindelige mennesker. Der er fokuseret langt mere på "systemets" behov end på brugernes.

En juridisk indvending kunne være, at der i denne sammenhæng er behov for ekstra høj retssikkerhed, men så meget desto større grund til at lave en løsning, som rent faktisk er til at forstå for mennesker i dyb livskrise.

Tre store benspænd

Hvis vi vil denne trussel mod vores sammenhængskraft til livs, bliver vi ganske enkelt nødt til at involvere de brugere, der skal anvende systemerne, når de er færdigudviklede.

Det lyder indlysende, og langt de fleste projektejere vil sikkert mene, at det gør de skam allerede. Men hvis det var tilfældet, så ville hver fjerde dansker ikke føle sig ekskluderet fra det digitale fællesskab.

Jo, der vil altid være mindre grupper i samfundet med særlige udfordringer, men en fjerdedel af befolkningen er et alarmerende højt tal.

Hvorfor er det så, vi glemmer at inddrage brugerne? Her er tre årsager:

  • Vi tror, vi kender kravene

Når vi lægger offentlige digitaliseringsprojekter i udbud, bliver de typisk udformet af folk, der mener at kende brugernes behov.

Nogle inddrager brugere sporadisk og uden formelt at afdække, om alle væsentlige brugergrupper er repræsenteret og så videre. Man sender måske også materialet i høring og ønsker feedback – men det er ikke metodisk brugerinddragelse.

  • Vi tvinger leverandørerne til kassetænkning

Utilstrækkelige kravsspecifikationer og stramme udbudsprocesser er en dårlig kombination. Leverandørerne bliver nødt til at lægge sig helt tæt op ad kravsspecifikationen, hvis de vil gøre sig håb om at vinde opgaven.

Det tilskynder dem til ukritisk at "følge opskrifter" – i stedet for at vise at de er dygtige til at finde gode løsninger sammen med de kommende brugere.

Der er behov for en ændring i vores udbudspraksis, hvor vi i højere grad tilgodeser leverandører, der søger den ønskede samfundseffekt. Og det kan de kun, hvis de har gode samarbejdsevner og veludviklede metoder til at involvere relevante brugere.

  • Den er gal med bevillingsprocesserne

Som det foregår i dag, bliver der fra politisk side tildelt penge til en digital løsning på én gang. Så for at få penge nok fyldes der ofte ekstra meget ind i projektet, som resulterer i meget komplicerede udbud.  

Det øger risikoen for, at tingene går galt. Det gør projekterne til supertankere, som er meget svære at trække fri, hvis de støder på grund. Går det helt galt, må man afslutte kontrakten og starte forfra med et nyt udbud.

I Dansk IT mener vi, at der bør skiftes til en mere dynamisk bevillingsproces. De store projekter skal deles op i en række delbevillinger, hvor der først gives flere penge, når både kunde og leverandør har vist, at de er i stand til at levere gode og samfundsnyttige løsninger.

Mere dynamiske bevillingsprocesser går hånd i hånd med øget brugerinddragelse. For det er jo brugerne, der skal være med til at finde de rigtige løsninger, og til at afgøre om kvaliteten er god nok.

Dansk forskning i verdensklasse 

Hvis vi beslutter os for at lytte mere til brugerne, så er hjælpen nær.

Læs også

Faktisk er Danmark et af verdens førende lande inden for forskning i, hvordan man skaber god brugerinvolvering i digitale udviklingsprojekter. Forskningsfeltet har over 40 år på bagen, men vi har ikke omsat den store viden til handling, og det er helt oplagt at bruge den som løftestang i fremtidens digitalisering.

Forskningen viser blandt andet, at en ’best practise’ for brugerinddragelse bør omfatte følgende:

  1. Repræsentanter for brugerne bør være med fra start til slut i udvikling af nye it-løsninger. Det samme gælder for tilpasning af eksisterende løsninger.
  2. Der udføres feltstudier af brugssituationer.
  3. Der udvikles løbende mock-ups, prototyper og produktversioner.
  4. Der afholdes workshops med brugere og udviklingsteamet.
  5. Udviklingsteamet har kompetencer inden for brugerinddragelse.

Billigere med brugerinddragelse

Det lyder dyrt, siger du?

Så må jeg lige pege på Finansministeriets seneste budgetredegørelse for styring af udgifter til de offentlige it-projekter (oktober 2023): Over 70 procent af dem er i øjeblikket forsinkede. 11 af dem har sprængt deres budget så meget, så de nu er blevet over 1 milliard kroner dyrere end forventet.

Større brugerinddragelse vil uden tvivl afsløre mange fejl på tidlige stadier

Jan Riis
Administrerende direktør, Lakeside A/S

Det er der selvfølgelig mange grunde til, men en af dem er, at det er ekstremt dyrt og tidskrævende at lave om i systemer sent i deres udviklingsproces.

Større brugerinddragelse vil uden tvivl afsløre mange fejl på tidlige stadier, hvor de stadig kan udbedres. I stedet for at være tvunget til at gå videre med dårlige og tillidsbelastende løsninger, fordi budgettet blev brugt på at styre en supertanker i den forkerte retning.

Fra Dansk IT's side mener vi, at staten ved hjælp af øget, systematisk brugerinddragelse kan opnå en bedre, billigere og hurtigere digitalisering, end tilfældet er i dag. Dette fremgår også af "Dansk IT’s anbefalinger til en ligeværdig digital fremtid" udgivet i 2023.

Vores ambition er ikke alene at skåne statskassen og bidrage til bedre systemer, men lige så vigtigt, at forhindre at mange danskere mister den tillid, som er vores samfunds vigtigste bindemiddel.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024