Skoler døjer med dårligt internet
DIGITALT: Den digitale udvikling halter bagefter på mange skoler. Det Digitale Råd opfordrer nu til at sætte præcise mål for digitaliseringen af folkeskolen – bl.a. med tilstrækkelig netværkskapacitet i 2017.
Erik Bjørn Møller
JournalistFor os er det overraskende og en anelse nedslående, at digitaliseringen ikke fylder mere i debatten om folkeskolereformen.
Niels Soelberg
General Manager hos Microsoft Danmark
Rådet opfordrer nu politikerne til at sætte mere præcise mål for digitaliseringen af folkeskolen. Rådsmedlemmerne mener, at det vil være et oplagt mål, at netværkskapaciteten sikrer både stabilt og tilstrækkeligt internet til samtlige elever på samme tid ved udgangen af 2017. I 2019 skal mindst 80 pct. anvende digitale løsninger til læring hver dag, foreslår Det Digitale Råd.
Stik imod målene i den offentlige digitaliseringsstrategi fra 2011 oplever mange af landets folkeskolelærere, at deres elever ikke har adgang til velfungerende it, så alle kan benytte digitale læremidler i undervisningen på samme tid.
Ligeledes oplever mange lærere, at internettet på skolen ikke er sikkert, stabilt og med tilstrækkelig kapacitet.
Det viser en ny undersøgelse fra Det Digitale Råd, der består af toplederne fra tre af de førende digitale virksomheder i Danmark, TDC, Microsoft og KMD.