Efter kritik: Transport- og Boligministeriet centraliserer behandling af aktindsigter
ORGANISATION: Transport- og Boligministeriet har besluttet at tage ansvaret for at behandle aktindsigter væk fra fagkontorer og i stedet lægge det i lovkontoret. Det sker, efter at ombudsmanden har kigget på sagerne fra 2018 og 2019.
![Efter ombudsmand Niels Fenger er gået ind i sagen, har Transport- og Boligministeriet valgt at ændre organiseringen af sin behandling af aktindsigter.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/194904/67406.jpg)
![Sine Riis Lund](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4776-sine-riis-lund-2-48.jpg)
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørSagsbehandlingstider på over 80 og helt op til 387 arbejdsdage fik i april måned sidste år ombudsmanden til at sætte lup på behandling af aktindsigter i Transport- og Boligministeriet.
Og i et svar til ombudsmanden i februar måned i år anerkender ministeriet på baggrund af opgørelser fra 2018 og 2019, “at det i enkelte tilfælde må konstateres, at den lange sagsbehandlingstid og de dermed konstaterede overskridelser af frister ikke samlet set kan begrundes sagligt – og dermed ikke kan anses for at være i overensstemmelse med kravene efter offentlighedsloven eller miljøoplysningsloven”.
Det får ministeriet til at ændre kurs i den interne organisering.