Debat

Dansk Erhverv og Dansk Service: Skandalen i forsvaret viser, at store udbud ikke er garanti for kvalitet

Store offentlige udbud fører ikke nødvendigvis til højere kvalitet. Det er skandalen i Forsvaret om manglende rengøring og dårlig mad i Forsvaret et eksempel på. I stedet bør det offentlige dele udbuddene op, så mindre virksomheder kan styrke konkurrencen – og samtidig højne kvaliteten.

Størrelsen på virksomheden er ikke en garanti for høj
kvalitet i i offentlige udbud, skriver Malene Jæpelt og Morten Jung.
Størrelsen på virksomheden er ikke en garanti for høj kvalitet i i offentlige udbud, skriver Malene Jæpelt og Morten Jung.Foto: Pressefotos/Dansk Erhverv
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ud af alle landets virksomheder består 99 procent af dem af små og mellemstore virksomheder – de såkaldte SMV’er. De beskæftiger samlet set omkring halvdelen af den danske arbejdsstyrke og udgør altså en stor del af det danske arbejdsmarked. Og heldigvis for det.

De små og mellemstore virksomheder er nemlig med til at holde hjulene i gang, og selvom de i sagens natur ikke beskæftiger mere end 250 ansatte per virksomhed, varetager de en vigtig samfundsopgave, idet de små og mellemstore virksomheder ofte er lokalt forankret og lever på omdømme, tilfredse kunder og høj kvalitet.

Desværre oplever mange SMV’er at blive lukket ude af det offentlige marked grundet store udbud. Det gælder også på rengøringsområdet.

For store udbud går både ud over service og virksomheder
Skandalen i forbindelse med forsvarets facility management er dybt foruroligende, men vidner samtidig om et generelt problem med for store udbud, særligt på serviceområdet.

Der er ikke sammenhæng mellem størrelsen på virksomheden og kvaliteten i opgaveløsningen. Sagt på en anden måde: Man skal stoppe med at tro, at bare fordi man vælger en stor leverandør, følger kvaliteten med.

Størrelsen på virksomheden er ikke en garanti for høj kvalitet i opgaveløsningen.

Dansk Erhvervs og Danske Services appel er derfor klar: Store udbud er ikke en garanti for kvalitet, og vi er nødt til at kvitte tankegangen om, at omfattende krav til tilbudsgiver automatisk fører til bedre service.

Morten Jung og Malene Jæpelt
Markedschef, Dansk Erhverv, og sekretariatsleder, Danske Service

Der bliver ofte stillet urealistiske krav til virksomhederne om en egenkapital på flere millioner kroner og krav til årlig omsætning på et trecifret millionbeløb, fordi kontrakterne samles i ét stort udbud, som eksempelvis det i Forsvaret.

Det er en skam, for det går ikke kun udover modtagerne af servicen – i det her tilfælde Forsvarets ansatte – men også konkurrencen på markedet.

Når ganske få virksomheder reelt har mulighed for at være tilbudsgiver på et udbud, risikerer vi at ende i en strukturel monopoldannelse, fordi kravene til tilbudsgiver er urealistiske for helt almindelige virksomheder og ude af trit med markedet.

For kommunen, regionen eller øvrige offentlige institutioner, som sætter en opgave i udbud, giver det ved første øjekast god mening at samle kontrakterne i ét stort udbud.

Logikken er, at desto færre leverandører, desto enklere er det. Ét ansvar, én plan, én leverandør. Virkeligheden stemmer som bekendt bare ikke altid overens med den teoretiske logik.

I stedet bør udbuddene deles op i mindre bider. Ordregiver skal i forvejen følge det såkaldte ”opdel eller forklar-princip”, hvor udbud, der ikke deles op i delkontrakter, skal begrundes i udbudsmaterialet.

Appel: Opdel udbuddene og bring SMV’er på banen
Det er vores appel, at det offentlige tager det princip i udbudsloven i brug oftere. Det vil give mere spilletid til de små og mellemstore virksomheder, også uden at det går ud over forsyningssikkerheden.

Samtidig sikrer delkontrakter i udbud, at kvaliteten rammer forventningerne, fordi virksomheden kun har ét eller ganske få opgaver at varetage. Det betyder selvsagt, at små og mellemstore virksomheder får en fod indenfor i udbuddene, og det er vores påstand, at det vil afspejles i kvaliteten.

Det er både en fordel for modtageren af servicen, for konkurrencen og for de SMV’er, der lige nu ekskluderes af tårnhøje og urealistiske krav.

Dansk Erhvervs og Danske Services appel er derfor klar: Store udbud er ikke en garanti for kvalitet, og vi er nødt til at kvitte tankegangen om, at omfattende krav til tilbudsgiver automatisk fører til bedre service.

Vi skal derfor opdele udbuddene i mindre bider og hente SMV’erne ind fra pausebænken og på banen. Det skylder vi både den frie konkurrence, modtagere af serviceydelserne og rygraden i dansk erhvervsliv - SMV’erne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024