Debat

Fælles opråb: SMV'er skal skynde sig, hvis vi skal nå verdensmålene

Vi skal have små og mellemstore virksomheder med på bæredygtighedstoget nu for fortsat at være konkurrencedygtige og nå i mål med den grønne omstilling og Verdensmålene i 2030, skriver Brian Mikkelsen, Katrine Winding og Camilla Hesselby.

Krav og forventninger til virksomhedernes samfundsansvar accelererer, og især SMV’er skal gøre sig klar til at springe på toget, så de kan vende udfordringer og krav til nye forretningsmuligheder og konkurrencefordele, skriver Brian Mikkelsen, Katrine Winding og Camilla Hesselby.
Krav og forventninger til virksomhedernes samfundsansvar accelererer, og især SMV’er skal gøre sig klar til at springe på toget, så de kan vende udfordringer og krav til nye forretningsmuligheder og konkurrencefordele, skriver Brian Mikkelsen, Katrine Winding og Camilla Hesselby.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Brian Mikkelsen
Camilla Hesselby
Katrine Winding
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danmark går en række virksomheder foran og sætter en høj international standard for bæredygtighed. Det gælder særligt de store virksomheder, som generelt er langt fremme med både at opgøre deres klimaregnskab og forene forretningslogik med bæredygtighed.

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser dog, at der er stor forskel mellem store og de små virksomheder, når det kommer til at gøre arbejdet med bæredygtighed og rapportering til en værdiskabende del af forretningen. Danmark er et SMV-land, hvor omtrent 99,5 procent af de danske virksomheder er små og mellemstore virksomheder.

Vi skal have SMV’er med på bæredygtighedstoget nu for fortsat at være konkurrencedygtige og nå i mål med den grønne omstilling og Verdensmålene i 2030.

Unge stiller krav til samfundsansvar

Både investorer, myndigheder og ikke mindst kunder og medarbejdere forventer i stigende grad, at virksomhederne forholder sig til deres klimaaftryk og sociale og ledelsesmæssige ansvar. Håndfaste data og evnen til at dokumentere og rapportere om processer for virksomhedens bæredygtighed er allerede blevet et nyt og værdifuldt råstof.

Evner man at fremvise en dokumenteret bæredygtighedsindsats, gavner det forretningen både i forhold til adgang til billigere kapital, kunder, tiltrækning af talent, leverandører og meget mere.

Kravene til at kunne dokumentere sin bæredygtighedsadfærd og sit arbejde med samfundsansvar spreder sig. Store danske virksomheder efterspørger i stigende grad bæredygtighedsdata fra deres underleverandører, så de kan redegøre for hele værdikæden. Eksempelvis kræver Novo Nordisk 100 procent grøn strøm fra alle leverandører i 2030. 

Virksomhedernes forsyningskæder er med andre ord blevet et strategisk aktiv – og det gælder også for bæredygtighed.

De unge i generation X, Y og Z har taget den bæredygtige dagsorden til sig og er også med til at forstærke forventningerne til erhvervslivet. De er fremtidens forbrugere og pensionssparere. Det er svært at forestille sig, at de vil have deres pensionsopsparing investeret i virksomheder, der ikke har en holdning til og ambitioner om bæredygtighed.

Bæredygtighed er mange ting

Senest har EU meldt sig ind i kampen for en bæredygtig fremtid med en lang række nye og kommende krav til virksomhedernes håndtering af deres samfundsansvar som led i en grøn og bæredygtig omstilling af de europæiske økonomier. 

Kravene til at kunne dokumentere sin bæredygtighedsadfærd og sit arbejde med samfundsansvar spreder sig.

Brian Mikkelsen, Katrine Winding og Camilla Hesselby
Adm. direktør, Dansk Erhverv; direktør, Erhvervsstyrelsen; konst. adm. direktør, FSR - danske revisorer

Eksempler er blandt andet forslag til ny bæredygtighedsrapportering, et initiativ om bæredygtig selskabsledelse samt lovpligtig due diligence (at virksomheder skal arbejde struktureret med at undgå, at deres aktiviteter påvirker mennesker, miljø og samfund negativt) og den ny taksonomi for bæredygtige investeringer, som gradvist vil blive udbygget hen over de kommende år.

Bæredygtighed er som bekendt ikke kun er klima. Det er også miljø, biodiversitet, cirkulær økonomi og ikke mindst hele den sociale dagsorden. Bæredygtighed er også menneskerettigheder og gode arbejdstagerforhold, også ude hos virksomhedens underleverandører og hos samarbejdspartnere.

Bæredygtighedsrapportering vil i fremtiden blive sidestillet med virksomhedernes finansielle rapportering. Allerede nu vælger 20 procent af de større danske virksomheder at få udarbejdet en erklæring efter internationale regnskabsstandarder med henblik på at øge tilliden til oplysningerne i bæredygtighedsrapporten.

Ræk ud og få hjælp

Mange danske virksomheder har heldigvis gode forudsætninger for at imødekomme voksende forventninger fra omverden og skabe grobund for nye forretningsmuligheder på grund af deres tidlige arbejde med samfundsansvar og CSR-rapportering. Men vi skal have flere med om bord.

Det er lettere sagt end gjort: Bæredygtig omstilling er kompleks for virksomhederne. Er man som virksomhed ikke kommet i gang, bør man kigge nærmere på sine forretningsaktiviteter med bæredygtige briller, tage en snak med sine vigtigste underleverandører og store kunder om fremtidige forventninger og krav til bæredygtighed. 

Tag eksempelvis kontakt til relevante brancheorganisationer, lokale erhvervshuse eller nærmeste rådgiver. Brug de værktøjer og vejledninger, der allerede er tilgængelige for eksempel “CO2-beregneren”, som snart lanceres i en ny version, der kan hjælpe SMV’erne med at få overblik over deres klimaaftryk. 

Som myndighed, rådgiver og erhvervsorganisation arbejder vi for at hjælpe hele dansk erhvervsliv - ikke mindst SMV’erne - med på den bæredygtige omstilling.

I første omgang sætter vi politikere, virksomheder, organisationer og fagfolk stævne til årets CSR-dag  26. oktober på Børsen for at blive klogere på, hvordan vi sammen kan fastholde momentum for en bæredygtig grøn og social acceleration, hvor vi har alle med om bord.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024