Debat

Professor: Støtte til iværksættere skal rette sig mod de spirende, de mange og de almindelige

Hvis iværksætterpolitik bliver erstattet af lysten til at definere, hvad en iværksætter egentlig er, ender man med at fokusere på de få og prioritere økonomiske incitamenter uden betydning for iværksætterne selv, skriver Kim Klyver.

Som led i iværksætterpolitikken er der ambitioner om at udvikle en definition af, hvad det vil sige at være iværksættervirksomhed. Det kan jeg godt være bekymret for, ikke resulterer i hensigtsmæssig iværksætterpolitik, skriver Kim Klyver.
Som led i iværksætterpolitikken er der ambitioner om at udvikle en definition af, hvad det vil sige at være iværksættervirksomhed. Det kan jeg godt være bekymret for, ikke resulterer i hensigtsmæssig iværksætterpolitik, skriver Kim Klyver.
Kim Klyver
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Iværksætteriets rolle i samfundet skifter. Hidtil har rollen primært være at genskabe økonomien efter lavkonjunkturer samt at udnytte de økonomiske muligheder i højkonjunkturer.

Disse roller består, men suppleres med nye afgørende roller i transformationen af samfundet, ikke mindst den grønne transformation og ikke mindst digitalisering af vores erhvervsliv. Derfor er der både behov for ny en iværksætterstrategi og iværksætterihensyn i alt politik. Jeg byder derfor den kommende, længe ventede iværksætterpolitik meget velkommen.

Temadebat

Erhvervsminister Morten Bødskov vil i år præsentere et udspil til en samlet strategi, der skal få flere til at springe ud som iværksættere.

I den anledning vil en stribe eksperter, iværksættere og aktører på Altinget Erhverv give deres bud på, hvad en ny iværksætterstrategi skal indeholde.

Om Altingets temadebatter

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at skrive til Henrik Rasch på [email protected].

Som led i iværksætterpolitikken er der ambitioner om at udvikle en definition af, hvad det vil sige at være iværksættervirksomhed. Det kan jeg godt være bekymret for, ikke resulterer i hensigtsmæssig iværksætterpolitik. Det er der flere grunde til.

Fokus på de få

For det første afspejler det ambitioner om at ville målrette iværksætterindsatsen mod de ganske få med antaget potentiale. Den målrettede indsats vil sandsynlig bestå af forskellige former for økonomiske incitamenter, såsom bedre skatteforhold for investorer, der investerer i de såkaldte "iværksættervirksomheder".

Problemet er blot, at indkredsningen til få iværksættervirksomheder sandsynligvis ender med en definition, som indeholder allerede succesfulde virksomheder. Med deres allerede eksisterende succes har de ikke bruge for hjælp. Hjælpen vil måske ovenikøbet forvride rimelig og ligelig konkurrence over for de nye virksomheder, der ikke passer ind i definitionen.

Alternativt, hvis man ikke definerer iværksættervirksomheder som de allerede succesfulde, vil man sandsynligvis forsøge sig med en naive "pick the winners"-strategi; Altså hvor man forsøger at forudsige, inden man kender udfaldet, hvem der bliver succesfulde iværksættervirksomheder.

Forskning har tydeligt vist, at det er nærmest umuligt at forudsige vækst og iværksættersucces på forhånd. Ebay blev startet som en hobbyvirksomhed uden vækstambitioner, og tænk også på danske virksomheder som eksempelvis Lego og Pandora, som nok heller ikke ville fanges af en pick-the-winner-strategi.

Så en iværksætterdefinition vil højst sandsynligt resultere i, at nogle få nye virksomheder, der ikke har behov for støtten, støttes, eller at støtten rammer anderledes ved siden af ved at støtte nye virksomheder uden reel potentiale.

Læs også

For det andet tror jeg ikke på, at Danmark bliver det iværksætterland, vi ønsker, hvis dansk iværksætteri skal bygges op og styrkes igennem primært nye økonomiske incitamenter.

Naturligvis spiller økonomi en rolle for folk, der vælger at starte virksomhed. Men forskning viser også tydeligt, at det meget sjældent er den primære årsag. De primære årsager er derimod ønsket om at gøre en forskel, få mere selvstændighed, selvrealisering, med videre.

Faktisk er langt de fleste bedre stillet som ansatte, end tilfældet er for iværksættere eller selvstændige. De økonomiske incitamenter svarer til at lokke veganeren med fiskefilet.

Vejen frem

I stedet for at skyde med økonomiske incitamenter på de få succesfulde, som en iværksætterdefinition har til formål at gøre, har jeg helt andre ambitioner om, hvad en succesfuld iværksætterpolitik bør gøre.

Konsekvenserne for iværksætterfiasko kan være både økonomisk og personlig smertefuld. Så inden samfundet lokker folk ud på iværksættereventyrets dybe vand, bør vi sikre os, at de kan svømme.

Kim Klyver
Professor, SDU

Den skal skyde med værdier og kultur, læring og uddannelse, hjælp og rådgivning; ikke til de få, men til de mange.

Den skal rettes imod det spirende, de mange og de almindelige. For det er blandt disse hverdagsiværksættere, at vi skal finde de næste gazeller, unicorns og fremtidens store virksomheder. Vi ved blot ikke hvem på forhånd.  

Den bør skabe iværksætterværdier og -kulturer, hvor det at tage initiativ og risiko for at skabe nye virksomheder værdsættes bredt i samfundet. Et samfund, hvor iværksætteriet består, selv hvis skatteregler og andre økonomiske incitamenter skulle ændre sig. Hvor jantelov og misundelse ikke styrkes af specielle regler for nogle få iværksættervirksomheder.

Den skal skabe læring om og i iværksætteri igennem hele uddannelsessystemet fra folkeskole til universitet. Det er ikke rimeligt, at samfundet gør, hvad det kan, for at få flere til at prøve lykken som iværksættere, hvis samfundet ikke samtidig søger for at give folk kompetencer til eventyret.

Konsekvenserne for iværksætterfiasko kan være både økonomisk og personlig smertefuld. Så inden samfundet lokker folk ud på iværksættereventyrets dybe vand, bør vi sikre os, at de kan svømme. 

Og slutligt skal den hjælpe og rådgive dem, som vælger vejen. Det gælder både de vækstorienterede iværksættere men også hverdagsiværksætterne. Økosystemet omkring iværksætterne skal styrkes, ikke mindst på tværs af geografi.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024