WhiteAway-stifter: Danmark bør lave et eksporteventyr ud af den digitale omstilling

Esben Gadsbøll vil gøre den digitale omstilling i Danmark til en eksportsucces. Ansvaret ligger i høj grad hos staten, mener han. Men det kræver, at vækstvirksomhederne forbliver på dansk jord, for det er særligt tech-virksomhederne, der skal hjælpe med at fastholde Danmarks høje velfærdsniveau, siger han.

Esben Gadsbøll i Det Kongelige Biblioteks Have ved Christiansborg. Titlen som formand for Brancheforeningen for Tech Startups har medført, at han er blevet en del af den politiske debat om iværksætteri. Politik har førhen ellers ikke fyldt meget i iværksætterens liv.
Esben Gadsbøll i Det Kongelige Biblioteks Have ved Christiansborg. Titlen som formand for Brancheforeningen for Tech Startups har medført, at han er blevet en del af den politiske debat om iværksætteri. Politik har førhen ellers ikke fyldt meget i iværksætterens liv.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Peter Ingemann Nielsen

Lige nu er der en gylden mulighed i det danske iværksættermiljø for at skabe nye virksomheder, der kan måle sig med de allerstørste danske virksomheder.

Det mener Esben Gadsbøll, der selv har været med til at stifte det digitale hvidevaresupermarked, WhiteAway, som i dag omsætter for over to milliarder kroner.

Flere af Danmarks største danske virksomheder blev stiftet før Anden Verdenskrig. Carlsberg er således fra 1847, ISS fra 1901, Mærsk fra 1904, Novo Nordisk fra 1923 og Lego fra 1932 - bare for at nævne par stykker.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024