Kommentar af 
Pia Søltoft

Pia Søltoft: Vi er blevet et mageligt og lidenskabsløst samfund, der længes efter autenticitet 

Alex Vanopslagh (LA) har ret, når han påpeger, at vi mangler et fælles etisk grundlag i samfundet. For vi har som samfund ikke længere fælles værdier eller dyder. Løsningen er dog ikke arbejde og familie, som Vanopslagh påpeger, men derimod Løgstrups etiske fordring. Med den kan vi genfinde vores lidenskab, etik og værdier, skriver Pia Søltoft.

Vi lever både i en formløs tid, men også i en formalistisk tid. En tid, der er kendetegnet ved at have glemt den etiske fordring, skriver Pia Søltoft.
Vi lever både i en formløs tid, men også i en formalistisk tid. En tid, der er kendetegnet ved at have glemt den etiske fordring, skriver Pia Søltoft.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Pia Søltoft
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I forrige uge lagde Alex Vanopslagh (LA) en lille video på Facebook, hvor han taler om meningen med livet.

Videoen er blevet set af rigtig mange mennesker og med god grund. For den adresserer det væsentlige problem, at vi i dag mangler en fælles etisk grundlag.

Kort fortalt er argumentationen i videoen, at vi tidligere havde en fælles moral i samfundet, men at vi i dag lader os styre af vores følelser og det, der føles godt i maven.

Vi vil ikke længere gøre det gode, hvis det ikke føles godt, og derfor vil vi ikke længere præstere, men taler om et præstationspres. Vi vil ikke længere tage os af familien, men taler om mental load. Vi er derfor gået fra at være et ansvarssamfund til at blive et klynkesamfund.

For at komme dette såkaldte klynkesamfund til livs foreslår Vanopslagh to klassiske borgerlige dyder som et bud på, hvordan vi igen bliver etisk ansvarlige individer: Arbejde, der i videoen kaldes præstation, og familien.

I dag tør ingen tage personlig stilling. Vi vil have beviser, tal og målinger, førend vi tør udtale os om noget.

Pia Søltoft

Vanopslaghs påpegning af, at vi i dag mangler et fælles etisk grundlag, er afgørende og rigtig. Men det løses ikke ved at diske op med to klassiske borgerlige dyder som arbejdet og familien.

At etikken er blevet væk, skyldes nemlig ikke, at vi ikke længere har fælles værdier og dyder. Det skyldes derimod at vi, selv om vi er selvoptagede som aldrig før, som Vanopslagh så rigtigt påpeger, ikke er optaget af at lytte til vores samvittighed, hvor både værdier og dyder opholder sig, og derfor undlader at spørge os selv, hvad vi i den givne situation finder, er det rigtige at gøre.

Ikke fordi andre gør det. Ikke fordi det er en pligt, en regel, et princip, eller en klassisk borgerlig dyd. Men fordi vi hver især godt kan indse, hvad der er det rigtige at gøre og sætte vores lidenskab ind på at ville netop det i den givne situation.

Jeg vil derfor hellere tale om etik som en tidløs fordring og sige, at det er denne fordring, vi i dag har glemt. Det er derfor den, der skal vækkes til live og ikke et par borgerlige dyder.

I 1956 udgav en stor dansk tænker, K.E. Løgstrup bogen Den etiske fordring. For Løgstrup, som for Søren Kierkegaard, er den etiske fordring universel. Løgstrup understreger, at fordringen viser sig gennem, hvad han kalder ”de suveræne livsytringer”, eksempelvis gennem den tillid, vi viser hinanden.

Læs også

Han bruger en velkendt og smuk formulering om måden, den etiske fordring binder os sammen på: ”Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd.”

Løgstrup har lært meget af Kierkegaard, og de er enige om to ting:

For det første at den etiske fordring er uadskillelig fra selve det at være menneske og gælder til enhver tid på ethvert sted. For det andet at vi har en tendens til at forsøge at sno os uden om fordringen. Og det er præcis dette forsøg på at sno sig uden om den etiske fordring, der er tydeligt i dag.

Vi er blevet for magelige og mangler lidenskaben efter at handle på en måde, så vi bekender etisk kulør og forbliver os selv tro.

Alt er på samme niveau, og selv om vi lader, som om der er en forskel, viser det sig, at det, vi holder for ret og godt, er blevet udhulet indefra.

Pia Søltoft

Vi lever i en tid, hvor vi har sat lysten i centrum og taler det enkelte menneskes ret til selv at finde sit ståsted i tilværelsen op, og vi siger igen og igen til vores unge mennesker, at nu skal de tænke sig godt om og finde ud af, hvad de brænder for. Alligevel er lidenskaben fraværende.

For lidenskab fordrer, at vi tør spørge os selv og vores samvittighed ikke bare om, hvad vi har lyst til, men om hvad vi holder for ret og godt eller finder forkasteligt og forkert.

Men i dag tør ingen tage personlig stilling. Vi vil have beviser, tal og målinger, førend vi tør udtale os om noget. Der nedsættes kommissioner, udvalg og råd for alt, deres arbejde trækker ud, og når deres rapporter endelig kommer, er det blot som anbefalinger, for ingen vil have ansvaret. 

Vi opfører os som publikum, ville Kierkegaard sige. Publikum ”bestaaer af uvirkelige Enkelte” og udvikles ved hjælp af pressen eller de sociale medier. Det, der kendetegner et publikum, er, at det snakker og gør det private offentligt.

Alle har i dag mulighed for at ytre deres mening og snakke om alt uden at vide noget som helst om, hvad de snakker om.

Det betyder, at vi konstant kan ændre mening. Den ene dag begejstrer det ene, den næste dag noget helt andet. Tiden er præget af sladder og rygter og af dét, Kierkegaard kalder nivellering. At noget nivellerer betyder, at forskelle udjævnes.

Læs også

Når Kierkegaard kritiserer sin tid for at være underlagt en omsiggribende nivellering, bruger han ordet overført om det, at vi opfatter det ene som lige så godt som det andet.

Alt er på samme niveau, og selv om vi lader, som om der er en forskel, viser det sig, at det, vi holder for ret og godt, er blevet udhulet indefra. Nivelleringen i dag betyder, at alt det vi finder værdifuldt udhules indefra, og værdier derfor bliver til varm luft.

Vi bliver eksempelvis ved med at have universiteter, men vi udhuler dem indefra ved at nedlægge fag og forkorte uddannelser. En lignende indre undergravning finder sted på hele skole- og uddannelsesområdet, og med den nye sundhedsreform går det samme vej med sygehusvæsenet.

Vi fastholder, at vi har religions- og ytringsfrihed, men indfører love, der udfordrer begge dele. Vi taler om ordentlighed og diversitet, men ser et stigende antal sager, hvor ordentligheden bøjes, og sexisme og nepotisme råder. 

Om skribenten

Pia Søltoft er sognepræst i Christians Kirke og Esajas Kirke. Derudover er hun stifter af Coaching-Kierkegaard og tidligere leder af Søren Kierkegaard Forskningscenteret.

Hun er fast kommentarskribent på Altinget.

Kierkegaard mener, at det er på grund af den omsiggribende nivellering, at hans tid længes efter ”primitivitet.”

I dag ville vi nok sige, at det, vi længes efter, er autenticitet. I dag vil alle være autentiske, drikke autentisk kaffe og spise autentisk chokolade, dyrket efter gammeldags metoder, helst høstet med hånden og fragtet på hesteryg.

Trangen til autenticitet er en trang til at vende tilbage til noget originalt, til noget, der er noget i sig selv, noget, der har en alvor. Noget, der betyder noget og altid har betydet noget. Og det er ikke et par borgerlige dyder, som dem Vanopslagh plæderer for, men selve den etiske fordrings primat, vi længes efter.

Paradoksalt nok lever vi i en tid, der på den ene side sætter den enkeltes frihed så højt, at grænse- og formløsheden er omsiggribende. Formløsheden indfinder sig, når man ophæver distinktionen mellem form og indhold. Når måden noget tager sig ud på er lige så vigtigt, hvis ikke vigtigere, end hvordan noget er.

Men samtidig lever vi også i en tid med moralsk løftede pegefingre, hvor man ikke ønsker at tænke selv, men kun vil forholde sig til nye regler og love, der skal dæmme op for friheden, når den fører for vidt.

Vi lever således både i en formløs tid, men også i en formalistisk tid. En tid, der er kendetegnet ved at have glemt den etiske fordring.

Derfor er det den fordring, der bor i den enkeltes samvittighed - fordringen om selv at tage stilling til, hvad der er ret eller slet - der skal tales op.

Sådan kan vi igen komme frem til et fælles etisk grundlag, der ikke beror på følelser og mavefornemmelser, men på de værdier, vi sammen bærer i vores samvittighed, men kun kan handle på hver især som et enkelt ansvarligt menneske.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Søltoft

Sognepræst, Christians Kirke og Esajas Kirke, stifter af Coaching-Kierkegaard
cand.theol. (Københavns Uni. 1992), ph.d. (1999)

Alex Vanopslagh

Partileder, MF (LA)
cand.scient.pol. (København Uni. 2016)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024