Debat

Smiley-ordningen giver falsk tryghed

DEBAT: Smiley-ordningen er spild af skatteydernes penge og giver ikke et billede af hygiejnen, skriver Claus Tingstrøm.
En sur smiley i en butik betyder ikke nødvendigvis, at der ikke er rent, skriver Claus Tingstrøm. (Foto: Lisbeth Hjort)
En sur smiley i en butik betyder ikke nødvendigvis, at der ikke er rent, skriver Claus Tingstrøm. (Foto: Lisbeth Hjort)
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Claus Tingstrøm,
adm. direktør, Meyer & Tingstrøm Personalerestauranter

"Da Fanden ville, at intet skulle ske - han nedsatte straks en komité!", siger et gammelt ordsprog.

Vi kan kun håbe, at ordsproget tager fejl - i hvert fald med hensyn til den komité, som i december barslede med en undersøgelse af fødevarekontrollen.

For det er artige sager, der står i den rapport. F.eks. skriver man følgende om smiley-ordningen: "Ekspertgruppen vurderer, at smiley-ordningen binder uhensigtsmæssigt mange ressourcer i FVST (Fødevarestyrelsen, red), samtidig med at den giver falsk tryghed for forbrugerne."

Den helt dominerende årsag til forekomsten af sygdomstilfælde er kombinationen af inficeret kød fra slagterierne og uhensigtsmæssig behandling i de private husholdninger.

Claus Tingstrøm
Adm. direktør i Meyer & Tingstrøm Personalerestauranter

Ingen sammenhæng mellem smiley og hygiejne
Det fremgår ikke tydeligt, hvorfor ordningen giver falsk tryghed, men det er en offentlig hemmelighed i branchen, at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem en virksomheds smiley-status og dens hygiejne-status.

F.eks. er man temmelig sikker på at få en sur smiley og en administrativ bøde oven i købet, hvis man ikke har ophængt sidste rapport på et synligt sted. Men selv om der mangler en blanket på væggen, kan der altså godt være pinligt rent i virksomheden!

Omvendt er det en smal sag for en kyniker at udfylde egenkontrolprogrammets kontrol-punkter uden at udføre kontrollen i virkeligheden, og dermed kan man bringe sig i position til at få en storsmilende smiley.

Man kan også få en indskærpelse eller et påbud - men hvilken forbruger kender forskel? Og er eksempelvis et påbud (med deraf følgende "mellemfornøjet" smiley) nødvendigvis nogen, som bør bekymre en forbruger?

Nej, det behøver det langtfra, hvad enhver i fødevarebranchen ved.

Infektioner kommer fra slagterier og husholdninger
Det bedste bevis på, at smiley-ordningen i bedste fald er spild af tid og penge, finder man imidlertid et helt andet sted, nemlig hos Statens Serum Institut.
Her opgør man nemlig antallet af anmeldte levnedsmiddelbårne infektioner.

Antallet er glædeligvis faldet kraftigt de seneste år (undtagen for camphylobacter), men det viser sig, at der overhovedet ingen sammenhæng er mellem antallet af sygdomstilfælde og antallet af sure smileys, hvad man ellers burde forvente.

Forklaringen er den enkle, at den helt dominerende årsag til forekomsten af sygdomstilfælde er kombinationen af inficeret kød fra slagterierne og uhensigtsmæssig behandling i de private husholdninger. Hverken slagterier eller husholdninger er i øvrigt omfattet af smiley-ordningen.

Betyder det så, at der kan meldes hus forbi fra de forarbejdende virksomheder, f.eks. detailhandel, kantiner og restauranter?

Desværre nej - men løsningen er her en kombination af vejledning og uddannelse til de ordentlige virksomheder samt bøder og lukning til de sorte får eller direkte regulære svindlere, som altid vil forekomme.

Og i denne sammenhæng er smiley-ordningen spild af skatteydernes penge.

Jo, der er sandelig noget at tage fat på for vores nye Familie- og Forbrugerminister!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024