Kronik

Forskningsråd: Ny fond bør styrke sammenhængen mellem forskning og kommuner til gavn for velfærden

Forskningen kan være med til at løse kommunernes store velfærdsudfordringer, men der foregår paradoksalt nok ikke et systematisk samspil mellem forskning og den kommunale praksis. Det bør en ny offentlig fond lave om på, skriver Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd.

De danske kommuner står over for en række strukturelle, økonomiske og faglige udfordringer. Vi ser en aldrende befolkning og store problemer med at rekruttere og fastholde lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker i kommunerne, skriver  Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd.
De danske kommuner står over for en række strukturelle, økonomiske og faglige udfordringer. Vi ser en aldrende befolkning og store problemer med at rekruttere og fastholde lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker i kommunerne, skriver  Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Siden Helge Sanders handlingsplan "Fra tanke til faktura" har forsknings- og innovationspolitikken i Danmark handlet om at lette vejen for private virksomheders adgang til forskning.

Der er oprettet fonde, udviklings- og demonstrationsprogrammer samt sektorstrategier og investeret milliarder i at give erhvervslivet de bedste rammer for at innovere og opfinde.

De seneste 20 år har den akademiske verden derfor ændret sit syn på industrielle samarbejder, der er gået fra at være noget perifært til at være en hjertesag.

Det er på tide, at vi også får et system, der understøtter forskning og innovation på velfærdsområderne. Vi kunne kalde det "fra forskning til sammenhængskraft."

Forskning og velfærd

De danske kommuner står over for en række strukturelle, økonomiske og faglige udfordringer. Vi ser en aldrende befolkning og store problemer med at rekruttere og fastholde lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker i kommunerne.

Liste over afsendere

Medlemmerne af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd er:

  • Professor Frede Blaabjerg (formand), Aalborg Universitet
  • Centerleder, professor Mette Birkedal Bruun (næstformand), Københavns Universitet
  • Direktør, ph.d., Steffen Bohni, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
  • Centerleder, professor Jes Broeng, Danmarks Tekniske Universitet
  • Chief scientist, ph.d. Poul Toft Frederiksen, Grundfos
  • Centerleder, professor, dr.med. Tine Jess, Aalborg Universitet
  • Chief Operating Officer, Søren Nedergaard, Novo Nordisk Fonden
  • Dekan, ph.d. Christine Nellemann, Danmarks Tekniske Universitet
  • Rektor, professor Lene Tanggaard, Designskolen Kolding og Aalborg Universitet

Kommunerne slås desuden med at få budgetterne til at hænge sammen. Særligt på det specialiserede socialområde har der igennem de seneste årtier været en støt stigning i de samlede kommunale nettodriftsudgifter.

Fagligt skal kommunerne håndtere en række presserende, ofte komplekse og forbundne udfordringer, der går på tværs af velfærdsområder, kommunale siloer og fag. Det gælder problemer med børn og unges trivsel, manglende læring og livsduelighed, gruppen af 43.000 unge uden job og uddannelse og andre former for udsathed.

Den igangværende udvidelse af det nære sundhedsvæsen betyder, at kommunerne skal varetage stadigt flere forebyggelses- og sundhedsopgaver og dermed håndtere presset fra et stigende antal plejekrævende ældre og borgere med kroniske sygdomme.

En del af løsningen på kommunernes udfordringsbillede bør være øget inddragelse og anvendelse af relevant forskning i arbejdet med at udvikle borgercentrerede, bæredygtige og omkostningseffektive velfærdsydelser.

Nye tiltag og løsninger skal bygge på god og valideret viden, der kan efterprøves eller være til genstand for drøftelse og udvikling, og på metoder, der kan fremme borgernær velfærd af høj kvalitet.

Meget lille budgetpost

Forskning kan hjælpe og inspirere beslutningstagere og velfærdsprofessionelle til at forstå udfordringerne, prioritere og designe løsninger på tværs af fag og siloer og evaluere konsekvenserne af ændringer og tiltag.

Desuden kan forskning levere viden om ændringer i behov og rammebetingelser, om de mulige løsningers potentiale for at skabe værdi for den enkelte borger, og om hvordan man bedst sikrer langvarige, systemiske forandringer.

Paradoksalt nok foregår der ikke et systematisk samspil mellem forskning og den kommunale praksis. Det betyder, at der ikke er en solid og varig forskningsinformering af kommunernes borgernære opgaver.

Læs også

De danske kommuner brugte i 2023 omkring 228 milliarder kroner på dagtilbud, folkeskole, ældrepleje og andre velfærdsområder. Men disse borgernære velfærdsydelser hviler ofte på et spædt vidensgrundlag.

Et forsigtigt estimat er, at kommunerne allerhøjst bruger 200 millioner kroner på forskning og udvikling. Der investeres dermed under en promille af det samlede kommunale velfærdsbudget i at sikre, at de borgernære velfærdsydelser er informerede af forskning.

En øget mobilisering af forskningsbaseret viden med relevans for den nære velfærd handler om, hvordan vi bruger vores velfærdskroner bedst og klogest.

Men for at forskningsinformere kommunernes velfærdsopgaver er der behov for en langt mere strategisk indsats målrettet en varig mobilisering af forskning og udvikling i kommunerne. Det vil bidrage til en mere bæredygtig og omkostningseffektiv velfærd af høj kvalitet til gavn for borgerne.

Forskningsinformeret velfærdsinnovation

Årsagerne til den manglende vidensbasering af de kommunale velfærdsopgaver er blandt andet, at mandatet for kommunernes medvirken i forskning og innovation er uklart, og at der desuden ikke eksisterer et sammenhængende system til at understøtte omsætningen af forskning og udvikling i de kommunale velfærdsopgaver.

Paradoksalt nok foregår der ikke et systematisk samspil mellem forskning og den kommunale praksis.

Frede Blaabjerg, Mette Birkedal Bruun m.fl.

Mens der findes et system (der stadig kan forbedres) til understøttelse af private virksomheders investeringer i forskning og udvikling, er mekanismerne for understøttelse af forskning-praksissamarbejder i kommunerne spredte og ofte midlertidige.

Der mangler målretning og konsolidering af den offentlige finansiering af den praksisnære velfærdsforskning. Der mangler brobygningsfunktioner, der kan "oversætte" mellem forskning og praksis.

Der mangler relevant, praksisnær forskning på vitale borgernære velfærdsområder, særligt på socialområdet, dagtilbudsområdet og området for det borgernære sundhedsvæsen. Og en større del af forskningen bør kobles endnu tættere til praksis.

Der skal med andre ord bygges et system for forskningsinformering af et økonomisk og fagligt bæredygtigt Velfærdsdanmark.

Andre aktører efterspørger også strategier for og målrettede midler til praksisnær og kommunerelevant forskning og udvikling. Det gælder ikke mindst på socialområdet og det gælder forskning i det nære sundhedsvæsen, som blandt andet Kommunernes Landsforening og Danske Professionshøjskoler omtaler som værende kendetegnet af et stort forsknings- og vidensefterslæb.

Ramt af "projektitis"

Utallige innovative og ofte lovende forskningsinformerede projekter bliver sat i søen i, med og for kommunerne for at komme med løsninger på de store velfærdsproblemer.

Projekterne igangsættes og drives decentralt af kommunerne selv, af private fonde, forskere, styrelser, konsulentfirmaer og ngo'er, ofte i fællesskab.

Indsatserne er imidlertid ofte kendetegnet ved at være fragmenterede, kortsigtede løsninger på ofte komplekse og langsigtede problemer. Ofte har projekterne en organisatorisk svag forankring, og ellers lovende projekter bliver ikke sat i drift.

Indsatserne er altså ofte ramt af "projektitis". Disse ukoordinerede projekter tærer på kræfterne uden altid at frembringe et egentligt resultat.

Læs også

Der er derfor behov for at arbejde langt mere strategisk med og prioritere de forskningsinformerede indsatser samt at erstatte projekttilgangen med en systemtilgang.

For at sikre mere forskningsinformeret velfærdsinnovation i kommunerne må kommunerne først gives et klart mandat til at indtage en plads i det danske forsknings- og innovationssystem.

Desuden skal landskabet for offentlig finansiering af forskning og innovation ændres. Den offentlige finansiering af praksisnær og kommunerelevant forskning og innovation bør konsolideres gennem oprettelsen af en ny, missionsdrevet fond.

Fonden skal kunne blive et kraftcenter for velfærdsforskning og -innovation og for at styrke økosystemet for forskningsinformeret velfærdsinnovation i kommunerne.

Ny offentlig fond

Visionen er en fond, hvor kommunale behov og udfordringer er udgangspunktet for opslag og udmøntning af midler. Fonden skal have fokus på at styrke og udbrede en stærk videnskultur og mobiliseringen af forskningsinformeret viden og innovative løsninger i det kommunale landskab.

Den skal kunne håndtere udmøntningskriterier, der fremmer forandring i den kommunale praksis. Ikke mindst skal fonden udgøre en prioriteringsmekanisme.

Der mangler relevant, praksisnær forskning på vitale borgernære velfærdsområder, særligt på socialområdet, dagtilbudsområdet og området for det borgernære sundhedsvæsen.

Frede Blaabjerg, Mette Birkedal Bruun m.fl.

Eksisterende offentlige og private forskningsfinansierende fonde fokuserer først og fremmest på at måle kvalitet ud fra rent videnskabsinterne kriterier. Den tilgang øger kløften mellem forskning og praksis og fremmer ikke altid forandringer i praksis.

Det kalder på et nyt paradigme for udmøntning af offentlige midler til velfærdsinnovation for at sikre den højeste grad af samfundsmæssig værdiskabelse og aftryk, levedygtighed og relevans for praksis. Den nye fond skal løfte denne opgave ved at støtte forskning af høj videnskabelig kvalitet inden for dette paradigme.

Fonden skal i partnerskab med forskere, kommuner, praktikere, politikere og andre relevante interessenter udpege og prioritere de mest presserende tematikker og udfordringer – missioner – som fonden skal støtte.

Dette vil også give folkevalgte politikere på både kommunalt og nationalt niveau mulighed for i endnu højere grad at træffe kloge og informerede beslutninger om, hvordan forskningsmidlerne til velfærd bruges bedst.

Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd er i forbindelse med sit netop afsluttede projekt 'Forskningsinformeret velfærdsinnovation i kommunerne' kommet med anbefalinger til, hvordan forskning og udvikling i højere grad kan komme kommunerne til gavn.

Man kan læse mere om DFIR's projekt her, hvor man også kan finde rapporten med rådets anbefalinger samt information om DFIR's årskonference 2024 under samme underskrift.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frede Blaabjerg

Formand for Danmarks Forsknings og Innovations Politiske Råd (DFiR), Professor, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet,
Civilingeniør 1987, ph.d. (Aalborg Uni. 1995)

Mette Birkedal Bruun

Professor i kirkehistorie, centerleder, Københavns Universitet, næstforperson, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
ph.d. i kirkehistorie (AU 2000), dr.theol. i kirkehistorie (Københavns Uni. 2017)

Steffen Bohni

Direktør, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Ph.d. i social antropologi (Aarhus Uni. 2002)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024