Uddannelser udnytter erhvervsnær viden
Mads Bang
Journalist- Institutionerne tænker anvendelsesorienteret i alle faser af videnarbejdet
- Udvælgelsen af aktiviteter i høj grad er styret af efterspørgsel og behov hos aftagere og samarbejdspartnere i professioner og erhvervslivet
- Selve udførelsen typisk sker i direkte samarbejde med de konkrete aftagere, eller at aftagerrepræsentanter medvirker til videndeling og til at efterprøve arbejdets resultater
- Institutionernes målsætning om at organisere videnproduktion og -anvendelse i videnkredsløb realiseres.
"Det, man kan se i Norge, er, at de går lidt væk fra det anvendelsesorienterede og mere i retning af klassisk akademisk universitetsforskning, som ikke er så tæt på professionen og aftagerne," siger Grith Zickert, evalueringskonsulent ved EVA.
Nye krav
Grith Zickert forklarer, at undersøgelsen viser, hvordan de danske professionshøjskoler og erhvervsakademier i dag agerer i forhold til de krav, der stilles i lovgivningen om, at uddannelserne skal være erhvervs- og professionsbaserede og udvikle ny viden.
Og selv om der ikke er foretaget en egentlig vurdering af alle uddannelserne, konstaterer EVA, at de danske uddannelser på professionshøjskoler og erhvervsakademier er meget tæt på erhvervslivet og virksomhederne.