I 2016 smækkede våbengiganter med døren. Nu er de tilbage i byen
Boeing og Airbus forlod Danmark i vrede, da de for knap otte år siden tabte den danske kampflykonkurrence. Men når forsvarsindustrien stimler sammen i denne uge i København, så er begge de to store våbenproducenter tilbage sammen med rigtig mange andre internationale våbenproducenter
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/278470/40282.jpg)
![Andreas Krog](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5060-andreas-krog-2-48.jpg)
Andreas Krog
RedaktørNormalt er store internationale våbenproducenter gode til at holde sig i skindet, når de taber udbud og må se en konkurrent løbe med en milliardordre. Det kan være de klager til domstolene. Men i medierne plejer de at tage nederlaget med en vis ro. You win some, you loose some.
Det vakte derfor opsigt, da den amerikanske våbenproducent Boeing og den europæiske koncern Airbus i 2016 kom med vredesudbrud i medierne, da de kunne konstatere, at Danmark valgte at købe konkurrenten Lockheed Martins F-35 kampfly fremfor Boeings F-18E Super Hornet og Airbus’ Eurofighter.
Boeing blev særdeles fornærmet over en hård dansk evaluering af Super Hornet-flyets evner og forlod landet i vrede. Airbus smækkede også hårdt med døren og konstaterede, at Danmark nu havde brugt så mange penge på F-35, at vi ikke havde råd til andet de næste mange år. Og derfor behøvedes Airbus ikke stå på god fod med Danmark.