Dansk e-Mobilitet: Ekstra moms på elbiler er helt sort
Skatterådets tekniske afgørelse, om at momsen på elbiler skal ændres, skader den grønne omstilling. Og det er stik modsat politikernes intentioner, skriver John Dyrby Paulsen.
John Dyrby Paulsen
Direktør, Dansk e-Mobilitet, fhv. MF og borgmester i Slagelse (S)Danmark har længe været et foregangsland i overgangen til grøn energi og bæredygtig transport. Men netop som elbilerne er ved at få vind i sejlene, har Skatterådet med en lidt overset afgørelse lagt en dæmper på elbilrevolutionen.
Det handler om nye momsregler. En mindre, men betydelig praksisændring, betyder nemlig, at det snart bliver dyrere at være elbilsejer i Danmark.
Det er lidt teknisk. Men tidligere har elbilister kunnet få fuld momsrefusion af elprisen, når de opladede deres elbiler derhjemme. Med Skatterådets afgørelse kan de kun få refunderet en mindre del af momsen.
Det bliver til et anseeligt beløb, når elafgiften fra 1. juli vender retur til sit almindelige niveau.
Lige nu har Folketinget skubbet satsen ned til EU’s minimumssats i seks måneder. Men når afgiften igen bliver hævet, og det således bliver hverdag igen, venter der elbilisterne en ubehagelig regning. Og derfor ser vi ind i noget, der ikke blot er en forringelse for elbilisterne, men også skader den grønne omstilling.
Mindre attraktivt at vælge elbil med et uigennemsigtigt marked
For det første betyder praksisændringen, at hvis du er elbilsejer, og du lader din bil op derhjemme, vil du ikke længere kunne få refunderet hele momsen på elprisen. Det bliver dermed dyrere at have en elbil.
Kører du for eksempel cirka 25.000 kilometer om året, og du lader din elbil op derhjemme, vil du nu skulle betale omkring 750 kroner mere om året. Det kommer oveni de prisstigninger, elbilister allerede har oplevet, og det er derfor en ærgerlig ændring, som gør det dyrere at køre grønt i Danmark.
Den ambitiøse politiske målsætning om én million elbiler i 2030 er indenfor rækkevidde, men det kræver, at danskerne oplever et sikkert og stabilt marked.
John Dyrby Paulsen
Direktør i Dansk e-Mobilitet.
Ændringen er for det andet også et uheldigt signal at sende til de danskere, som netop nu går og overvejer at skifte til en elbil. Den ambitiøse politiske målsætning om én million elbiler i 2030 er indenfor rækkevidde, men det kræver, at danskerne oplever et sikkert og stabilt marked, hvor der ikke pludselig kommer uforudsete udgifter, der skaber utryghed.
For det tredje kan praksisændringen være med til at skævvride konkurrencen på markedet, da man som forbruger fortsat kan få fuld momsrefusion, hvis man får leveret strøm fra sin ladeoperatør.
De største ladeoperatører herhjemme har allerede et energiselskab, hvorfor ændringen betyder, at de mindre aktører, der ikke har mulighed for at drive et energiselskab, stilles markant dårligere. Det skaber ulige konkurrencevilkår for virksomhederne og et uigennemsigtigt marked for forbrugerne.
For det fjerde er det mildest talt absurd, at staten nu ender med at tjene penge på at få moms af en afgift, som den ikke har ret til at opkræve.
Elafgiften skal refunderes til forbrugeren, men med den nye praksisændring fra Skatterådet, så kan ladeoperatørerne ikke refundere momsen af den afgift, som kunden aldrig skulle have betalt til at begynde med. Det er helt sort.
Teknikalitet skal ikke bremse udbredelsen af elbiler
Samlet set går vi lige nu i den stik modsatte retning af, hvad der er politikernes intentioner, når det gælder elbiler. Det sker på grund af en teknikalitet i momssystemet, som er meget kompliceret, men hvor skaderne, desværre, er til at tage og føle på. Det kan ikke være rigtigt.
Hos Dansk e-Mobilitet vil vi derfor kraftigt opfordre til, at det igen bliver muligt at refundere hele momsen på elprisen til forbrugerne, når de oplader deres elbiler derhjemme.
Det kan kun ske, hvis politikerne griber ind. Det er det bedste for danske elbilister. Og bedst for den grønne omstilling.