Debat

Jens-Kristian Lütken: Lad os gribe den historiske chance for at skabe et bedre beskæftigelsessystem

Lovgivningen på beskæftigelsesområdet har fået lov til at vokse vildt og gjort det meget svært for kommunerne at vise tillid til borgerne. Derfor håber jeg, at regeringens ekspertgruppe vil anbefale at give mere frihed til kommunerne, skriver Jens-Kristian Lütken (V).

Stik imod hvad den offentlige debat ofte kunne give indtryk af, så er kommunernes beskæftigelsesindsats på mange måder en succeshistorie, skriver Jens-Kristian Lütken (V).
Stik imod hvad den offentlige debat ofte kunne give indtryk af, så er kommunernes beskæftigelsesindsats på mange måder en succeshistorie, skriver Jens-Kristian Lütken (V).Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix
Jens-Kristian Lütken
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er ikke hver dag, at det sker: At vi har chancen for at forandre vores beskæftigelsessystem helt grundlæggende.

For nylig opfordrede jeg til et vaskeægte paradigmeskifte i dansk politik. Min vision for at bekæmpe det voksende bureaukrati i stat og kommuner: Et "byrdestop" på tværs af velfærdsområderne.

Idéen var enkel: regel ind, regel ud. Vil man indføre en ny regel, må man fjerne en allerede eksisterende. For at sætte en kæp i lovmøllen og rydde ud i bunken af unødvendige, uforklarlige og forældede regler.

Timingen var ikke tilfældig. Regeringen har varslet en historisk reform af beskæftigelsesindsatsen – besparelser for tre milliarder kroner, mindre bureaukrati, mindre kontrol, mere frihed til kommunerne.

Og lige nu sidder en nedsat ekspertgruppe og finpudser sine faglige anbefalinger til regeringen. Det er historisk.

Succes på trods

Hvordan det nye system så kommer til at se ud, har vi endnu til gode at se. Men jeg er enig i regeringens vision om, at det kan gøres bedre og billigere. Tiden er kommet til at tænke nyt og ambitiøst.

Det handler om at skabe et mere velfungerende beskæftigelsessystem med mindre unødvendigt og uforklarligt bureaukrati. Samtidig skal vi også være bevidste om, hvad vi gerne vil bevare af det nuværende.

Gennem årene har Danmarks beskæftigelseslovgivning fået lov at udvikle sig til et vildnis af regler og proceskrav, der i den grad trænger til at blive luget ud i.

Jens-Kristian Lütken (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester, København

For stik imod hvad den offentlige debat ofte kunne give indtryk af, så er kommunernes beskæftigelsesindsats på mange måder en succeshistorie. Hvert år hjælper kommunerne tusindvis af danskere i arbejde og uddannelse.

Jobkonsulenterne møder borgerne midt i personlige kriser, svære overgange fra studieliv til arbejdsliv, stresssygemeldinger, drømme om sporskifter og nye karrierer og hjælper dem godt videre i livet. Det er vi i kommunerne rigtig gode til. I Danmark er vi faktisk europamestre i at hjælpe borgere i arbejde.  

Men i den ligning glemmes det ofte, at de gode resultater i vid udstrækning er noget, som kommunerne er lykkedes med på trods. Vis mig bare ét fagområde, som er mere martret af proces- og registreringskrav og unødvendigt bureaukrati end beskæftigelsesområdet.

Lad mig som beskæftigelsesborgmester i Danmarks største beskæftigelsesforvaltning slå fast: Det findes ikke.

En base af mistillid

Gennem årene har Danmarks beskæftigelseslovgivning fået lov til at udvikle sig til et vildnis af regler og proceskrav, der i den grad trænger til at blive luget ud i.

For en lovgivning er ligesom en have: Den skal passes, plejes og jævnligt beskæres. Ellers ender den bare med at vokse én over hovedet og kaste en kvælende skygge over alle de smukke blomster, man gerne vil have til at gro.

Havde alle de mange regler og krav så bare givet mening og taget udgangspunkt i, hvordan virkeligheden ser ud for de mange og ikke de få, så gik det hele nok til sidst. Men det gør de bare ikke.

Læs også

I stedet har lovbundne rammer og proceskrav fået lov at vokse vildt og har gjort det meget svært for kommunerne at vise tillid til borgerne.

De har skabt et system, som rimer mere på kontrol og tjeklister end fokus på den ledige, som jobcentrene er sat i verden for at hjælpe. Men hvordan er vi endt der?

I mine øjne har politikernes automatreaktion efter dårlige enkeltsager – og dem er der selvfølgelig nogle af – alt for ofte været nye knopskydninger af love, som har fået lov at dominere haven. Jeg tror på, at vi skal en anden vej.

Lad os skabe et system, som afspejler tillid til de mange ledige, som både kan og vil bidrage til vores samfund, frem for et, der rimer på kontrol af de få, der vil snyde systemet.

Lige nu har vi som samfund et unikt vindue til at rette op på fortidens fejltagelser.

Tillid avler tillid

Hvis vi skal være ærlige, så har regeringen faktisk sat sin ekspertgruppe på en svær opgave. For hvordan skal man egentlig lave massive besparelser i et system, som siden starten af 90'erne har sikret et fald i den strukturelle ledighed fra cirka 12 procent til cirka fire procent i dag? Med andre ord: Hvordan reformerer man en gigantisk succes?

En indsats baseret på grundantagelsen, at alle borgere kan og vil bidrage til fællesskabet, vil bidrage til et system, hvor borgerne i højere grad føler sig hørt, inddraget og forstået.

Jens-Kristian Lütken (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester, København

Et historisk højt antal danskere er lige nu i beskæftigelse. Det går med andre ord temmelig godt. Og hvis ikke regeringen træder varsomt, kan besparelserne koste vores samfund – og statskasse – mere, end de gavner.

I Københavns Kommune har vi sammen med landets fem andre største byer i '6-by-samarbejdet' – Aarhus, Odense, Aalborg, Randers og Esbjerg – allerede givet vores bud på fremtidens beskæftigelsesindsats.

Sammen fremlagde vi så sent som i november et meget konkret bud på, hvor man kan hente besparelser for den første milliard kroner. Endda besparelser, som også kan bidrage til at forenkle og afbureaukratisere beskæftigelsesindsatsen.

I '6-by-samarbejdet' har vi også formuleret en række grundlæggende principper, som vi mener bør være de hegnspæle, som fremtidens indsats skal bygges op omkring. Herunder et væsentligt stærkere virksomhedssamarbejde, et system baseret på tillid og et fokus på resultater for vores samfund frem for overholdelsen af bureaukratiske proces- og registreringskrav.

Principper, som både vil være til gavn for den enkelte borger, landets virksomheder og hele vores velfærdssamfund.

Helt generelt tror vi på, at en indsats baseret på grundantagelsen, at alle borgere kan og vil bidrage til fællesskabet, vil bidrage til et system, hvor borgerne i højere grad føler sig hørt, inddraget og forstået.

Et system, hvor samtalerne med kommunens jobkonsulenter kan tage udgangspunkt i borgerens ressourcer, mål og perspektiver – ikke i tjeklister med lovbundne krav og regler. Fordi tillid avler tillid.

Læs også

Og fordi tillid mellem borger og kommune giver bedre resultater for alle parter og vil hjælpe landets kommuner med at komme i mål med deres opgave: at få borgerne i job og uddannelse.

Det grundlæggende tillidsprincip håber jeg vil blive en del af fremtidens beskæftigelsesindsats.

Frihed under ansvar

Jeg tror på, at langt de fleste ledige gerne vil arbejde og bare har brug for hjælp til at finde det rigtige match. Ligesom jeg tror på, at sagsbehandlere og kommuner brænder for at hjælpe borgerne videre i deres liv. Men skal vi lykkes, skal rammerne være de rigtige.

Og lige nu har vi faktisk en historisk mulighed for at forbedre et system, hvor en spændetrøje af regler og proceskrav alt for ofte har gjort det svært at være både borger og sagsbehandler.

Når regeringens ekspertgruppe løfter sløret for deres anbefalinger, så både håber og forventer jeg, at der vil være mere frihed til kommunerne på menuen.

Jens-Kristian Lütken (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester, København

Som myndighed skal vi stadig kunne holde hånd i hanke med, om borgerne lever op til den tillid. Det er ikke en nem balance, men et system baseret på mistillid og kontrol har skygget for blomsterne i vores have alt for længe.

Så når regeringens ekspertgruppe løfter sløret for deres anbefalinger, så både håber og forventer jeg, at der vil være mere frihed til kommunerne på menuen.

En frihed, som vigtigst af alt vil frigive værdifulde ressourcer til den opgave, som det hele i virkeligheden handler om:  At hjælpe ledige i job eller uddannelse.

Lad os gribe en historisk chance for at forandre vores beskæftigelsessystem.

For mig er vejen klar: Lug ud i junglen af unødvendige regler. Mål kommunerne på de resultater, vi skaber, og ikke på vejen derhen. For det er i fokusset på vejen derhen, at den uoverstigelige bunke af bureaukrati findes.

Og giv kommunerne friheden til selv at finde de løsninger, som gør en forskel for den enkelte borger.

I mine øjne vil det være til alles bedste: De jobsøgende, arbejdsmarkedet, virksomhederne og alle de dygtige medarbejdere i kommunerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens-Kristian Lütken

Beskæftigelses- og integrationsborgmester (V), Københavns Kommune, landsformand, Europabevægelsen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2015)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024