Københavns nye fartgrænser koster over 400 millioner i tabt tid om året, viser beregninger
Lavere hastighedsgrænser i Københavns Kommune koster op imod en halv milliard kroner om året i tabt tid, viser nye tal fra Cepos. Borgmester afviser, at tiltaget er dyrt for borgerne. "Vi får en meget rarere by at være i," lyder forsvaret.
![Det koster ifølge Cepos mellem 30.000 og 100.000 kroner i tabt tid at spare et ton CO2 ved at sænke fartgrænserne i København. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/273565/114948.jpg)
![Daniel Bue Lauritzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4940-daniel-bue-lauritzen-2-48.jpg)
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørDet ligner på papiret en ualmindeligt dyr løsning for københavnerne, når Københavns Kommune sænker hastighedsgrænsen på kommunens vejnet i jagten på lavere CO2-udledning og færre trafikulykker.
Det viser en ny analyse fra Cepos.
Her anslår tænketanken, at den samfundsøkonomiske omkostning ved kommunens nye fartgrænser er på næsten 450 millioner kroner om året.