EU-enighed om skærpede klimakrav til biler
AFTALE: Europa-Parlamentet og Ministerråd er blevet enige om nye krav til biler og varebilers CO2-udledning. Kompromiset går længere end Kommissionens udspil, men ikke så langt, som Danmark har ønsket.
![I 2030 skal biler produceret i EU udlede 37,5 procent mindre CO2 end niveauet i 2021.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/177913/50533.jpg)
![Kim Rosenkilde](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4738-kim-rosenkilde-2-48.jpg)
Kim Rosenkilde
Redaktør30 blev til 45 før så igen at blive til 40 og nu lande endegyldigt på 37,5.
Mandag nåede Europa-Parlamentet og EU’s Ministerråd hinanden med et klassisk kompromis for, hvor høje krav der skal sættes til CO2-udledningen fra nye biler og varebiler.
Aftalen indebærer, at udledningen for nyproducerede biler i 2030 skal være 37,5 procent lavere end niveauet i 2021. For varebiler lyder kravet på 31 procent.