Krav om reduktionsplan skærpes
![Transportsektoren er en af de tre sektorer, der bliver omfattet af regeringens plan for en CO2-reduktion på 20 procent inden 2020.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/109202/3182.jpg)
![Marie Dissing Sandahl](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/marie3-2-48.jpg)
Marie Dissing Sandahl
Jo større klarhed desto bedre. Om reduktionen så bliver på 20 eller 30 procent skal jeg ikke tage stilling til, men vi må snart få at vide, om regeringen vil det ene eller det andet.
Michael Svane
Direktør, DI Transport
Emnet var COP15 og dens konsekvenser til gårsdagens over fire timer lange debat i folketingssalen med blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og klima- og energiminister Lykke Friis (V). Men klimatopmødet får også konsekvenser for dansk energipolitik, når Danmark gennem EU forpligter sig til at reducere sit udslip af drivhusgasser.
Derfor skød oppositionen også igen med skarpt mod regeringens manglende handlingsplan for, hvordan der skal reduceres med 20 procent i den ikke-kvotebelagte sektor.
"Regeringen havde ikke meget at komme med," siger klimaordfører Mette Gjerskov (S) efter gårsdagens debat.