Regeringen: Nordsøaftalen fra 2003 er god nok
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/126850/591.jpg)
![Morten Øyen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4626-morten-oeyen-2-48.jpg)
Morten Øyen
RedaktørJeg mener, det er en studehandel, regeringen har lavet, og det er ikke en studehandel, der er til gavn for statskassen.
Per Clausen, (EL)
Gruppeformand
Og det gør staten ifølge regeringens "Vækstplan DK - Stærke virksomheder, flere job", der blev præsenteret tirsdag. I udspillet fremgår det, at eftersynet er afsluttet, og at statens andel af overskuddet fra aktiviteterne i Nordsøen er steget fra 40 procent til 60 procent som følge af Nordsøaftalen fra 2003.
"Regeringen anser på den baggrund de aftalte økonomiske rammevilkår i Nordsøaftalen for at være balancerede og holdbare," skriver regeringen i udspillet.
Regeringens bebudede nedsættelse af selskabsskatten kommer dog ikke til at omfatte overskud fra indvinding af olie og gas. En øvelse, A.P. Møller Mærsk og de øvrige DUC-selskaber allerede har accepteret, fremgår det af regeringens udspil.
Fra Regeringens "Vækstplan DK - Stærke virksomheder, flere job":
Nordsøen
Olien og naturgassen i Nordsøen er en værdifuld ressource for det danske samfund. Det er for regeringen vigtigt, at disse ressourcer udnyttes hensigtsmæssigt, og at der er en rimelig fordeling af værdien mellem samfundet og de selskaber, der på kommercielt grundlag påtager sig de risici, der er forbundet med efterforskning efter og produktion af olie og naturgas.
Regeringen igangsatte i 2012 et eftersyn af vilkårene for kulbrinteindvinding, der er blevet gennemført af et tværministerielt udvalg med inddragelse af eksterne eksperter. Eftersynet er nu afsluttet.
Regeringen finder på baggrund af udvalgsarbejdet, at Nordsøaftalen af 29. september 2003 med tillæg af 18. oktober 2004 har sikret en mere hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne i Nordsøen, en stigning i statens indtægter og et mere robust provenu. Statens andel af overskuddet fra DUC's aktiviteter i Nordsøen er som følge af aftalen steget fra ca. 40 pct. til over 60 pct.
Regeringen anser på den baggrund de aftalte økonomiske rammevilkår i Nordsøaftalen for at være balancerede og holdbare.
Den foreslåede nedsættelse af selskabsskatten betyder som udgangspunkt, at DUCselskaberne i lighed med de andre olie- og naturgasproducenter vil få en gevinst, mens samfundets andel af den fremtidige værdiskabelse vil blive reduceret.
Regeringen foreslår derfor, at nedsættelsen af selskabsskattesatsen fra 25 pct. til 22 pct. ikke skal omfatte overskud ved indvinding af olie- og naturgas.
Regeringen har noteret sig, at A. P. Møller - Mærsk og de øvrige DUC-selskaber giver afkald på kompensation efter Kompensationsaftalen - der er en del af Nordsøaftalen - for nedsættelsen af selskabsskattesatsen fra 25 pct. til 22 pct., selv om den påtænkte nedsættelse af selskabsskattesatsen for erhvervslivet til 22 pct. ikke vil omfatte overskud ved indvinding af olie og gas. Kompensationsaftalen forbliver uændret gyldig.
Regeringen vil endvidere i samarbejde med branchen arbejde på, at der laves en langsigtet strategi for på kommercielt grundlag at gennemføre en optimering af indvindingen af olie og naturgas fra felterne i Nordsøen.
Som en integreret del af en langsigtet strategi for at forøge indvinding og indtjening fra den danske del af Nordsøen er DUC-partnerne parate til at oprette og finansiere et nyt dansk forskningscenter, som skal samarbejde med danske og udenlandske forskningsmiljøer.
Den intensiverede forsknings- og udviklingsindsats i regi af centret skal være direkte møntet på forbedret dansk produktion og indtjening til glæde for selskaberne såvel som staten.