Støttepartier bakker Lykketoft op: Højere benzinafgifter er et vigtigt værktøj
BILLIG BRÆNDSEL: SF og R deler analysen fra Energinets nye formand, Mogens Lykketoft, om at benzin- og dieselafgifterne bør skrues i vejret for at fremme nye brændstofsteknologier.
![Der bør være plads til, at vi stille og roligt skruer op for benzin- og dieselafgifterne, mener SF's Signe Munk.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/201532/74321.jpg)
![Peter Pagh-Schlegel](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4912-peter-pagh-schlegel-2-48.jpg)
Peter Pagh-Schlegel
JournalistVi er på vej til at blive et diesel-skattely, hvor tyskerne kan tanke billig diesel i Danmark. Så vi er nødt til at vende bøtten i vejret
Ruben Kidde
Klimaordfører, Radikale
Hvis Danmark skal udfolde sit potentiale inden for Power-to-X-teknologi (PtX), kan vi ikke komme udenom at hæve afgifterne for benzin og diesel.
Det var meldingen forleden fra Mogens Lykketoft, der i september trådte til som bestyrelsesformand for ejeren af Danmarks elinfrastruktur, Energinet.
Og selvom det har været et vigtigt mål for regeringen og Venstre i de nuværende klimaforhandlinger på transportområdet, at det ikke må blive dyrere at være dansker, bliver analysen bakket fuldt op af regeringens støttepartier.
Power-to-X
- Power-to-X (PtX) er en samlet betegnelse for, at man bruger elektrolyse til at omdanne el til brint, som siden kan omdannes til syntetiske brændstoffer eller syntetiske kemikalier.
- Det er ambitionen, at PtX skal erstatte nuværende brændstofsformer i den tunge vejtransport samt fly- og skibstransport.
- Med klimaaftalen fra juni blev det første gang politisk bestemt, at der skal oprettes udbud til fremme af PtX i Danmark.