Kritiske borgmestre vinder alligevel på udligning

UDLIGNING: Der bliver ikke færre, men flere penge til flere kritiske kommuner som følge af udligningsreformen, viser nye tal. Politikere efterspørger gennemsigtigthed, mens borgmestrene fortsat føler sig snydt.
Hjørring Kommune var hurtigt ude med riven i forhold til udligningsreformen, som kommunen frygtede, ville koste den dyrt.
Hjørring Kommune var hurtigt ude med riven i forhold til udligningsreformen, som kommunen frygtede, ville koste den dyrt.
Kasper Frandsen
Fakta

Vindere og tabere på udligningsreform

Størst gevinst:

1. Guldborgsund: 45.216 mio.
2. Bornholms Kommune: 39.096 mio.
3. Lolland: 35.544 mio.
4. Silkeborg 33.276 mio.
5. Viborg 31.116 mio.

Størst tab:

1. København -280.872 mio.
2. Odense -89.148 mio.
3. Gentofte -74.304 mio.
4. Frederiksberg -40.500 mio.
5. Aalborg -38.796 mio


Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet

Flere borgmestre var hurtigt ude med riven over for den nye udligningsreform. De mente, at de var blevet lovet langt mere, end de faktisk ville få. Enkelte kommuner annoncerede endog store milliontab på reformen.

Helt så slemt kommer det alligevel ikke til at gå.

Således viser nye tal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, at den såkaldte Robin Hood-reform reelt lever op til sit navn.

Blandt andet fremlagde Hjørring Kommune sine regne beregninger, der viste, at kommunen i 2013 ville tabe 70 mio. kr. i stedet for at vinde 14,9 mio. kr., som kommunen følte, den var blevet stillet i udsigt.

Men de nye tal fra ministeriet viser, at kommunen vinder godt 13,2 mio. kr. i 2013 på reformen.

Hjørring Kommunes Borgmester, Arne Boelt (S), anerkender, at de nye tal viser, at udligningsreformen giver kommunen flere penge, end hvis den ikke havde været der. Men alligevel ser han ingen grund til at glæde sig.

"Vi skal i alt spare 72 mio. kr. på borgerservice i 2013, så kan man kalde det skat eller udligning. Jeg er ligeglad. Bundlinjen er, at vi får mindre i tilskud i år, mens rige og velstillede kommuner som Roskilde og København får mere. Det hænger ikke sammen, og det behøver man ikke have gået på universitetet for at forstå," siger han til Altinget | Kommunal.

Ingen gennemsigtighed 
Udligningsreformen blev forhandlet på plads i maj mellem regeringen og Enhedslisten og har i løbet af august været udsat fra kritik fra flere af landets borgmestre. En af dem er Ib Terp (S), der er borgmester i Brøndby Kommune.

"Det er korrekt, at vi ikke taber på reformen, men vi var blevet stillet mere i udsigt, end vi fik. Jeg vil ikke trække kritikken tilbage. Resultatet er utilfredsstillende og ugennemsigtigt," siger han.

I de første beregninger fra ministeriet stod Brøndby Kommune til at vinde cirka 32 mio. kr. ved udligningsreformen, hvis den altså var trådt i kraft i 2012. I 2013 står kommunen til at vinde 19,7 mio. kr. på reformen.

Ib Terp mener, det største problem er, at beregningerne bag den kommunale udligning er alt for komplicerede. Blandt andet tælles et parameter som antallet af folk med en psykisk lidelse med, når man flytter penge mellem kommunerne. Her har Sundhedsstyrelsen vurderet, at denne gruppe vil falde med ti procent i 2013.

"Sådan et fald ville være et mirakel og er langt fra vores opfattelse af virkeligheden. Den kommunale udligning er stadig ikke gennemsigtig, og derfor vil jeg opfordre politikerne til at gøre systemet mere gennemskueligt. F.eks. ved at give os mulighed for at tjekke alle data bag udligningen vil vi kunne bidrage til at fremskaffe de rigtige tal," siger han.

Politisk glæde og betænkelighed
Socialdemokraternes kommunalordfører, Simon Kollerup, er glad for, at udligningsreformen også "i sidste ende beholder sin Robin Hood-profil". Men han er på linje med Ib Terp i forhold til gennemsigtighed.

"Systemet er for ugennemskueligt i dag. Derfor bør det gøres mere overskueligt og gennemsigtigt, men vi skal holde fast i, at systemet i dag fanger de sociale udfordringer i kommuner godt ind. Ændringer må ikke ske på bekostning af det," siger han.

Også Venstres ditto, Jacob Jensen, er tilfreds med, at kommunerne ikke er så ilde stedt alligevel.

"Selvom de nye tal viser, at kommunerne bør afvente de officielle tal fra ministeriet, har usikkerheden været reel. Midt i en budgetlægningsfase, som kommunerne er igang med, er det enormt forstyrrende og frustrerende, at man ikke ved, om man har vundet eller tabt," siger han.

På onsdag skal økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) i samråd for at forklare virkningerne af kommunalreformen, og her vil Jacob Jensen have ministeren til at redegøre for, hvorfor kommunerne først nu kender effekten af udligningsreformen.

Fakta
Regeringen og Enhedslisten blev i maj enige om at justere den kommunale udligning.

Det indebar, at der blev flyttet godt 400 mio. kr. fra de store byer til landområderne.

Der er en lang række sociale variabler som antallet af børnefamilier, psykisk syge og ældre, der har betydning for, hvordan den enkelte kommune er stillet.

Det er korrekt, at vi ikke taber på reformen, men vi var blevet stillet mere i udsigt, end vi fik. Jeg vil ikke trække kritikken tilbage. Resultatet er utilfredsstillende og ugennemsigtigt.

Ib Terp (S)
Borgmester i Brøndby Kommune

Sender aben videre
Ifølge seniorforsker Kurt Houlberg fra Det Nationale Analyse- og Forskningsinstitut for Kommuner og Regioner viser de nye tal overordnet, at udligningsreformen virker efter hensigten.

Kommunernes tilsyneladende fejlagtige udmeldinger skyldes ifølge ham en sammenblanding af konsekvenserne af udligningsreformen med konsekvenserne af, at den samlede tilskuds- og udligningspulje er blevet mindre i forhold til sidste år blandt andet på grund af voksende skatteindtægter i kommunerne.

Udligningsreformen har dog været et nemt offer for lokalpolitikerne, der har haft interesse i at sende aben videre, mener han:

"Men der er ingen tvivl om, at nogle kommuner har fået sig et chok over, at de fik mindre i tilskud samme år, som udligningsreformen trådte i kraft. Derfor kan det være belejligt for kommunalpolitikerne at give udligningsreformen skylden, når kommende besparelser skal forklares for borgerne."

På fredag bliver det offentliggjort, hvilke kommuner der får del i en ny pulje til særligt vanskeligt stillede kommuner, som også er en del af udligningsreformen.

Dokumentation

Tallene er kommet frem på baggrund af et paragraf 20-spørgsmål fra Erling Bonnesen (V). Se spørgsmål og svar her:

Folketingets Kommunaludvalg har d. 6. august 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 162 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).

Spørgsmål nr. 162:

"Ministeren bedes fremsende en oversigt over udligningsreformens virkninger for kommunerne fordelt på de enkelte kommuner, der også viser forskellene på, hvad der blev udmeldt til kommunerne ved udligningsreformens indgåelse, og hvordan slutresultatet - med nyeste viden - er nu med de faktiske tal til kommunerne."

Svar:

De byrdefordelingsmæssige virkninger af justeringerne i udligningssystemet blev i foråret beregnet med udgangspunkt i tilskudsudmeldingen for 2012, dvs. med bloktilskuddet for 2012 og folketal og øvrige kriterier for tilskudsåret 2012.

Efterfølgende er tilskuddet for 2013 blevet udmeldt til kommunerne på grundlag af det fastsatte bloktilskud for 2013 og beskatningsgrundlag og øvrige kriterier til brug for opgørelsen af tilskuddet for 2013. En ny konsekvensberegning på dette grundlag forudsætter, at foretages en tilskudsberegning for 2013 baseret på reglerne for 2012. En sådan beregning vil vise, hvordan tilskuddet for 2013 ville have været fordelt, hvis reglerne ikke var blevet ændret.

Det skal bemærkes, at en tilskudsberegning for 2013 baseret på 2012-regler ikke er ukompliceret, da den indebærer indhentelse og kvalitetsvurdering af data for udgiftsbehovskriterier, sådan som disse var defineret i det tidligere system. Ministeriet har dog til brug for en sådan beregning indhentet data for 2013 opgjort efter de gamle regler. Disse data må tages med forbehold, idet det er forudsat, at der ikke ville være foretaget administrative ændringer i dataudtræk, hvis det f.eks. ved omlægninger af registre var muligt i højere grad at følge definitionerne af de enkelte kriterier.

Beregningen fremgår af den vedlagte tabel.

Tilskudsberegningen for 2013 efter de gældende regler, svarende til udmeldingen til kommunerne, er vist i kolonne 1 i den vedlagte tabel.

En tilskudsberegning for 2013 baseret på 2012-regler - med de ovennævnte forbehold - er vist i tabellens kolonne 2.

Forskellen mellem de to begninger fremgår af tabellens kolonne 3, det vil sige de beregnede byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af regelændringerne opgjort på data for 2013.

Tabellens kolonne 4 viser den de beregnede byrdefordelingsmæssige forskydninger opgjort på data for 2012. Denne beregning blev opgjort i forbindelse med lovforslaget.

Tabellens kolonne 5 viser forskellen mellem tabellens kolonne 3 og 4, dvs. forskellen mellem de beregnede konsekvenser af de ændrede regler beregnet på bloktilskud og øvrige kriterier for 2013 og den tilsvarende beregning baseret på bloktilskud og øvrige kriterier for 2012.

Tabellens kolonne 6 viser forskellen mellem de to beregninger, jf. kolonne 5, opgjort pr. indbygger.

Det skal generelt bemærkes, at den nye konsekvensberegning baseret på data for 2013 viser den samme tendens som den beregning baseret på data for 2012, som lå til grund for lovforslaget. Det gælder både på kommuneniveau og for grupperinger af kommuner, f.eks. hvor meget der tilføres land- og yderkommunerne som følge af regelændringerne.

For de enkelte kommuner vil der naturligvis være visse bevægelser. Det skyldes først og fremmest den årlige opdatering af beregningsgrundlaget fra 2012 til 2013. Det skal i den forbindelse bemærkes, at beregningsgrundlaget for udligningen opdateres hvert år med henblik på at sikre størst mulig aktualitet i udligningen. Den årlige opdatering medfører hvert år - det vil sige også inden justeringen af systemet - visse forskydninger i fordelingen mellem kommunerne som følge af ændringer i de bagvedliggende forhold, som f.eks. beskatningsgrundlag, folketal og øvrige socioøkonomiske forhold.

Med venlig hilsen
Margrethe Vestager 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Simon Kollerup

MF (S), formand, Folketingets Finansudvalg, forsvarsordfører
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2011)

Margrethe Vestager

Ledende næstformand, EU-Kommissionen, kommissær for konkurrence, formand for Kommissærgruppen om et 'Europa Klar til den Digitale Tidsalder', fhv. minister, politisk leder & MF (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 1993)

Jacob Jensen

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 1998)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024