Debat

Dansk Artist Forbund om public service-indhold: Sæt fokus på kulturliv

DEBAT: Debatten om fremtidens medieindhold skal ikke bare handle om, hvem der skal eje hvilke kanaler, men også om, hvordan vi kan sætte nye og ambitiøse mål for public service-indholdet på eksempelvis kulturområdet, skriver Lena Brostrøm Dideriksen. 

Foto: Katja Holm/Altinget.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lena Brostrøm Dideriksen
Formand for Dansk Artist Forbund

Debatindlæg og kommentarer til fremtidens medieaftale og public service-forpligtelsen står i kø. Hvor meget skal DR mon rundbarberes? Hvilke kanaler og platforme, kor/orkester, dramaafdeling holder flyttedag og hvorhen? Der er stærke holdninger til DR og til, hvilke aktører der skal løfte fremtidens public service.

Men hvad er egentligt ambitionerne for den ’folkelige service’ – og hvordan skal der satses på indholdssiden?

Hvis debatten om public service skal kunne bruges til at besvare spørgsmålene, er vi nødt til at tale meget mere om det danskproducerede indhold, og hvordan det kan gøres endnu bedre i en public service version 2.0.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

For det skal være ambitiøst, når de professionelle indholdsaktører skal levere public service til os, og vi kan bruge succeserne – og det vi har manglet – til at vise vej.

Prioritér kulturliv lige så højt som livsstil
Et helt afgørende element i en vellykket public service version 2.0 er at anerkende, at kunst- og kultur-produktionen udgør et vigtigt og nødvendigt samtalerum.

I dag dækkes fladerne i de danske tv-kanaler talstærkt af livstilsprogrammerne. Fascinationskraften er stor, når vi bliver inviteret helt indenfor hos danskerne, og public service 2.0 bør netop give de kulturelle miljøer samme opmærksomhed.

I dag dækkes fladerne i de danske tv-kanaler talstærkt af livstilsprogrammerne. Fascinationskraften er stor, når vi bliver inviteret helt indenfor hos danskerne, og public service 2.0 bør netop give de kulturelle miljøer samme opmærksomhed.

Lena Brostrøm Dideriksen
Formand for Dansk Artist Forbund

Det er rigtig mange danskeres livsstil at bruge og medskabe kulturelle oplevelser, og i den kommunale valgkamp så vi på nært hold, hvor vigtig kunst og kultur er for at gøre landet til byer og det lokale samfundsliv relevant for borgerne. Indholdet i public service 2.0 åbner de livlige miljøer i landet, hvor kunst og kulturen bliver til, og er lokale omdrejningspunkter for udvikling, risiko og fællesskab. Vigtige og medskabende fortællinger. Vores fortællinger.

Public service 2.0 giver danskerne indblik i, hvordan kunst og kultur gør verden større og bringer mennesker tættere på hinanden. Når Fredericia sprænger rammerne med musicalsuccesser, og Thy topper ved at dyrke musikken i musikkollektiver, og hvordan spillestedet Gimle i Roskilde involverer frivillige og professionelle i at indrette sig på at blive attraktivt for psykisk skrøbelige koncertgængere.

Public service 2.0 har mere fokus på at dele det engagement, som mange danskere investerer i deres omverden, også i kultur og underholdning. Det kræver udvikling af ambitiøse formater, som reelt dækker kulturnyhederne og andre formater, som involverer og inspirerer og spejler danskernes engagement i kulturen og samfundet omkring dem.

Nye og ambitiøse mål for indholdet
DR's styrke som suveræn og nytænkende udbyder af for eksempel børne-tv og efterhånden som stærk musikformidler på radiosiden skyldes en stabil satsning på området. Med samme langsigtede indsats om kulturstoffet kan fremtidens public service-indhold blive til kulturformidling, der i endnu højere grad samler brugere og kunstnere. Og dermed også danske arbejdspladser.

Så når debatten handler om fremtidens medieindhold, skal vi ikke kun diskutere, hvem der skal eje hvilke kanaler, men også bruge de eksisterende erfaringer til at sætte nye og ambitiøse mål for indholdet.

Visionen bør være, at DR skal understøtte og virke for at styrke kulturlivet, kulturerhvervet og de lokale kommercielle aktører - det bør være DR's målsætning. Fremfor at se andre som konkurrenter i forhold til DR, så lad os få et DR, som tænker bredt og i helhed, det kan DR godt – og lad os så droppe at skære arme og ben af DR, det vil kun gøre os alle fattigere. Vi har brug for et stort og stærkt DR - for alle.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024