Danskerne bruger flere penge på medier

MEDIEFORBRUG: Danske familier bruger flere penge på medierelaterede indkøb. Særlig husstandene med laveste indkomster smider flere penge efter de medierelaterede budgetposter end tidligere. 

Camilla Schouw
Fakta
2012 er de nyest tilgængelige tal fra Danmarks Statistik offentliggjort i marts måned 2015. Tallene for 2012 er indsamlet over årene 2011, 2012 og 2013 og er omregnet af Danmarks Statistik til det midterste år, dvs. 2012.

Kilde: Danmarks Statistik

Danskerne bruger i dag flere penge end tidligere på de medierelaterede poster i familiens husstandsbudget. 

Påvirkningen på de enkelte familiers budgetter er forskellig, alt efter hvor stor den samlede indkomst er.

Det skriver Kulturstyrelsen i den nyeste rapport om mediernes udvikling, som udkom 24. juni 2015. 

Dokumentation

Om rapporten
Der blev i medieaftalen for 2012-2014 i 2 år afsat 2 millioner kroner årligt til Kulturstyrelsen til Rapportering om medieudviklingen i Danmark.

I medieaftalen for 2015-2018 er der ligeledes afsat 2 millioner kroner årligt til rapporteringen, der ifølge medieaftalen skal evalueres i 2017. Formålet med rapporteringen er at tilvejebringe øget faktuel viden om mediernes udvikling og vilkår i Danmark og offentliggøre denne viden.

Det er ønsket, at man derigennem medvirker til at sikre et kvalificeret grundlag for den samfundsmæssige debat og for eventuelle nye mediepolitiske initiativer.
Rapporteringen vil dække hovedtemaerne:

  • Medieindhold
  • Mediebrug
  • Mediebranche

- Kulturstyrelsen


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024