Her står fronterne i medieforhandlingerne
Per Bang Thomsen
JournalistAnne Justesen
Chef for medie- og forretningsanalyseHvad går medieaftalen ud på?
Den nuværende medieaftale, som blev indgået i efteråret 2012 mellem alle Folketingets partier på nær Liberal Alliance, udløber ved årsskiftet. Derfor skal der nu forhandles et nyt medieforlig for 2015-2018.
Udgangspunktet for forhandlingerne er medielicensen. I dag ligger licensen på 2.436 kroner per husstand, og det samlede licensprovenu er i år på godt 4,4 milliarder kroner.
Partierne skal finde ud af, hvordan DR's og TV 2-regionernes public service-kontrakter fremover skal strikkes sammen. Kontrakterne bliver indgået mellem Kulturministeriet og de enkelte stationer, og de beskriver, hvad de skal levere for de licenskroner, som de årligt får fra danskerne.
Det er nogle af de spørgsmål, Folketingets partier nu skal tage stilling til, efter forhandlingerne om den kommende medieaftale og DR's public service-kontrakt formelt set blev skudt i gang i tirsdags.
Hvor hverken regeringen, SF eller Enhedslisten har ønsker om at begrænse DR's udfoldelser, lægger de borgerlige op til at indskrænke public service-institutionens råderum betydeligt i fremtiden.
Men hvor står de politiske fronter helt konkret? Altinget | Kultur giver dig her et overblik:
Hvad mener medieaktørerne, der skal fokus på i medieforhandlingerne? Læs eller genlæs de debatindlæg, som Altinget | Kultur har bragt i løbet af vinteren, her:
- Danske Medier: Plads til nye medier
Der skal være et stærkere bolværk mod, at statslige medier breder sig på bekostning af private medier. Eksempelvis skal værdi- og markedstesten udbygges. Det mener Christian Kierkegaard, journalistisk direktør i Danske Medier. - DJ: Her er mediernes reelle udfordringer
Den reelle udfordring for medierne ligger især i konkurrencen fra netbaserede tjenester og søgemaskiner. Det skriver Mogens Blicher Bjerregård, formand for Dansk Journalistforbund (DJ). - Danske tv-udbydere: DR's kommercialisering er en ærgerlig udvikling
Danske tv-udbyderne ønsker at tilbyde en bred vifte af underholdning. Der skal derfor skabes en fornuftig balance mellem de statsejede og private tv-kanaler i de kommende medieforhandlinger, skriver Laila Kelp Rasmussen, CEO i Brancheorganisationen ForbrugerElektronik (BFE). - SBS Discovery Media: Et opgør med statens dominans
Det er på tide, at der bliver gjort op med den statslige dominans i det elektroniske medielandskab. Det er budskabet fra Jesper Jürgensen, informationschef i SBS Discovery Media. - Boxer TV: Lejeloven forhindrer konkurrence på tv-markedet
En fjerdedel af husstande i Danmark er forpligtet gennem deres lejeaftale til at betale for den tv-pakke, som udlejer har besluttet. I de kommende medieforhandlinger bør medieordførerne sikre, at der skabes fri konkurrence, lyder opfordringen fra Steen Ulf Jensen, adm. direktør hos Boxer TV. - DI: DR skal ikke brede sig grænseløst
Når DR bevæger sig ind på kommercielt attraktive områder, så er det skadeligt for balancen og mangfoldigheden på mediemarkedet. Sådan lyder budskabet fra Christian Hannibal, chefkonsulent i DI ITEK. - Teracom: Radioens fremtid i politikernes hænder
Vi har i Danmark ikke været dygtige nok til at udvikle radioen. Head of Business Development for Teracom, Lars Kierkegaard, foreslår derfor, at man som på tv-området etablerer et udbud af de ledige frekvenser efter en såkaldt gatekeepermodel - Radioens fremtid ligger ikke i Teracoms hænder
Radioens problemer bliver ikke løst af at lade Teracom blive gatekeeper. Radiomarkedet kræver derimod, at politikerne ikke laver forhastede beslutninger. Det lyder budskabet fra både Jesper Jürgensen, Informationschef i SBS Discovery Media og Marianne Bugge, Direktør i Danske Medier.