Museerne har haft mediedrømme, siden farvefjernsynet kom til Danmark
PERSPEKTIV: Nyheden om Nationalmuseets mediehus og specialmuseernes tv-ambitioner er kulminationen på en årtier lang udvikling i museumsbranchen, forklarer historiker.
![Månelandingen 1969 vises på farvefjernsyn ude foran en Fona-butik. Samme år frygtede ministeriet, at fjernsynet ville udkonkurrere museerne. (arkiv)](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/179606/52117.jpg)
![Peter Pagh-Schlegel](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4912-peter-pagh-schlegel-2-48.jpg)
Peter Pagh-Schlegel
JournalistHvis ikke museerne ændres radikalt, kan de ikke forvente at få succes ved aftenåbninger, dertil er konkurrencen fra de andre medier alt for stærk
Betænkning fra Ministeriet for Kulturelle Anliggender
1969
Tirsdag formiddag mødtes en lang række kulturinstitutioner i specialmuseet Enigmas lokaler for at idéudvikle mulighederne for at byde ind på den kommende tv-kanal, som udbydes som følge af det seneste medieforlig.
Sideløbende har Nationalmuseet luftet deres planer om at oprette et selvstændigt mediehus, der på sigt skal kunne producere alt fra dokumentar, børne-tv og fiktionsserier.
Det hele sker i formidlingens tjeneste, som alle dage har været et af museernes fem søjler i museumsloven.