Debat

Copenhagen Malmö Port: Udviklingsprojekter må ikke ske på bekostning af erhvervshavnene

Havnepartnerskabets anbefalinger understreger, at der skal investeres massivt i havneinfrastruktur. Men der er rift om pladsen, og derfor er det vigtigt at holde fast i erhvervshavnenes udviklingsmuligheder, skriver Copenhagen Malmö Port.

Erhvervshavnen i København en vigtig brik i de lokale, regionale og nationale forsyningskæder, økonomi og grønne omstilling, skriver Barbara Scheel Agersnap, administrerende direktør i Copenhagen Malmö Port.
Erhvervshavnen i København en vigtig brik i de lokale, regionale og nationale forsyningskæder, økonomi og grønne omstilling, skriver Barbara Scheel Agersnap, administrerende direktør i Copenhagen Malmö Port.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Barbara Scheel Agersnap
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I april 2023 kunne ministrene Morten Bødskov, Thomas Danielsen og Lars Aagaard søsætte Havnepartnerskabet på Copenhagen Malmö Ports (CMP) krydstogtsterminaler i Ydre Nordhavn.

I CMP er vi glade for, at der fra politisk hold blev sat entydigt fokus på erhvervshavnenes betydning for vækst, grøn omstilling og kritisk infrastruktur.

Partnerskabets anbefalinger er nu lanceret og her peges på nogle vigtige forhold af betydning nationalt, men også for erhvervshavnen i København.

Temadebat

Giver Havnepartnerskabets anbefalinger plads til den grønne omstilling?

30. september præsenterer Havnepartnerskabet sine anbefalinger til, hvordan man gør erhvervshavnene økonomisk bæredygtige og udvikler dem ved hjælp af kommercielle investeringer som led i den grønne omstilling.

Dem sætter Altinget fokus fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører bag anbefalingerne til at give deres bud på, hvordan der både bliver plads til erhvervet og de grønne investeringer.

 

Om Altingets temadebatter

Altingets temadebatter sætter spot på et aktuelt nicheemne.

Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Har du lyst til at bidrage til debatten? Så er du velkommen til at skrive til Ella Hjalmsrud Jørgensen.

De danske erhvervshavne bør ifølge Havnepartnerskabet indgå i en samlet dansk industripolitik.

Desuden bør nationale interesser ifølge anbefalingerne defineres og beskyttes på erhvervshavnene. Det er der mange gode grunde til – både nationalt og i København.

Stort potentiale, men også udfordringer

For det første konstateres, at hvis drifts- og udviklingsmuligheder for havnene begrænses, øges landtransport med deraf følgende negative konsekvenser for miljø, klima og trængsel.

Havnepartnerskabet peger ligeledes på, at der er et øget pladsbehov i havne de steder i landet, hvor der er vækst.

København er i vækst – det forventes at der vil være 100.000 flere Københavnere i 2050 – og søtransport er en klima- og trængselseffektiv måde at opretholde forsyningssikkerhed til hovedstadens virksomheder og borgere.

Havnepartnerskabets anbefalinger tydeliggør, at grøn omstilling og udvikling betyder massive investeringer i havneinfrastruktur.

Barbara Scheel Agersnap
Adm. direktør, Copenhagen Malmö Port

For det andet er anbefalingerne meget tydelige omkring havnenes vigtige rolle i den grønne omstilling.

På nye og afgørende områder, så som udskibning af opsamlet CO2 og produktion og håndtering af nye grønne brændstoffer, kan de traditionelle energi- og brændstofterminaler spille en central rolle.  

Den grønne omstilling lægger desuden yderligere pres på eksisterende havnearealer, da eksisterende vigtige havneerhverv, for eksempel råstofforsyning og containergods, fortsat kræver arealer med gode drifts- og udviklingsmuligheder.

Erhvervshavnen i København har et stort potentiale for at rumme nødvendige teknologier for grøn omstilling, herunder CO2-håndtering og Power-to-X, men samtidigt udfordres havnearealerne på Prøvestenen af by- og infrastrukturprojekter.

For det tredje peger Havnepartnerskabet på, at havnene er essentielle for landets forsyningssikkerhed.

Containerterminalen i Nordhavnen modtager containergods til hele det østlige Danmark og terminalerne på Prøvestenen danner i dag rammerne om effektiv energi- og råstofforsyning til København.

Behov for massive investeringer

Fossilfrie brændstoffer til Københavns Lufthavn modtages allerede i dag ad søvejen.

Omstillingen til grønne brændstoffer og håndtering af CO2, samtidigt med et behov for råstoffer til for eksempel byggeri, betyder fortsat stor relevans for erhvervshavnens arealer i København.

For det fjerde understreger Havnepartnerskabet, at der er behov for stærkere investeringssignaler for netop håndtering af CO2.

Det vil sige mellemlagring og udskibning til slutopbevaring eller udnyttelse af CO2 til grønne brændstoffer til skibs- og luftfart, herunder Power-to-X.

Læs også

Muligheden for langsigtet udvikling på havnearealerne er et vigtigt element i tilvejebringelsen af de investeringer, der er af afgørende betydning for at nå i mål med at nedbringe CO2-udledning i Danmark og udfase fossile brændstoffer.

Til sidst tydeliggør Havnepartnerskabets anbefalinger, at grøn omstilling og udvikling betyder massive investeringer i havneinfrastruktur.

I København er fossile brændstoffer fuldt udfasede på containerterminalen, og der investeres over 350 millioner kroner i landstrøm til krydstogt, så skibenes udledninger kan minimeres når, de ligger ved kaj.

Fleksibel udnyttelse af disse store anlæg – hvad enten det er til for eksempel batterisystemer eller opladning af elektriske tunge køretøjer – er vigtige for at sådanne anlæg forbliver rentable og kan udvikles og skaleres efter behov og teknologisk udvikling.

Vi skal passe på vores erhvervshavne

Erhvervshavnen i København en vigtig brik i de lokale, regionale og nationale forsyningskæder, økonomi og grønne omstilling.

CMP i København står sammen med Aarhus og Esbjerg for næsten 30% af alle skibsanløb med fragtskibe i Danmark.

Dertil kommer Oslo-færgens daglige anløb, ligesom vi årligt modtager omkring 300 krydstogtsanløb, der positivt understøtter et stærkt økosystem af hoteller, gastronomi, kulturtilbud og transport - herunder Københavns Lufthavn som international hub.

Det er vi stolte af.

Det er helt centralt, at kommende by- og infrastrukturudviklingsprojekter i hovedstaden ikke sker på bekostning af erhvervshavnens udviklingsmuligheder.

Barbara Scheel Agersnap
Adm. direktør, Copenhagen Malmö Port

Ikke mindst i København, hvor der er rift om pladsen og stor konkurrence om arealudnyttelse, er det vigtigt at holde fast i en aktiv erhvervshavn, der kan fastholde forsyningssikkerhed og beredskab, understøtte vækst og beskæftigelse, begrænse trængslen på vejene, samt give plads til grønne industrier.

Det er derfor helt centralt, at kommende by- og infrastrukturudviklingsprojekter i hovedstaden ikke sker på bekostning af erhvervshavnens udviklingsmuligheder.

Jeg håber derfor, at Havnepartnerskabets anbefalinger vil finde vej til lokale og nationale politikere – helt konkret i regeringens kommende strategi for erhvervshavne og i den kommunale planlægning, samt i planlægningen af kommende anlægsprojekter i København.

En aktiv erhvervshavn, der bidrager til hovedstadens økonomi, udvikling og grønne omstilling, sikres kun ved at anbefalingerne bæres videre politisk.

Der er altid en åben invitation hos CMP, hvis lokale og nationale politikere vil ud på havnen, når anbefalingerne nu skal ud og arbejde i virkeligheden.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Barbara Scheel Agersnap

Adm. direktør, Copenhagen Malmö Port, bestyrelsesmedlem, Danske Havne, Sveriges Hamnar, forperson for bestyrelsen, SDG Invest
hos Mærsk, HD-U (CBS), MBA (IMD, Lausanne 2001)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024