Debat

Danske Rederier: Længe ventet konkurrencerapport viser, hvordan EU kan styrke shippingsektoren

Mario Draghis længe ventede rapport om den europæiske konkurrenceevne udpeger shipping som en central sektor i den globale konkurrence. Men der er behov for handling på mange punkter, skriver Danske Rederiers Bjarne Løf Henriksen.

Mario Draghis budskab vækker genklang i shippingverdenen, skriver Bjarne Løf Henriksen.
Mario Draghis budskab vækker genklang i shippingverdenen, skriver Bjarne Løf Henriksen.Foto: Nicolas Tucat/AFP/Ritzau Scanpix
Bjarne Løf Henriksen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hovedbudskabet i Mario Draghis længe ventede rapport om EU’s konkurrenceevne er klart:

EU skal op i gear, hvis man ikke skal blive kørt håbløst bagud af USA og Kina på områder som konkurrenceevne, produktivitet og innovation.

Det bør ikke blot mane til refleksion og eftertanke. Det bør i allerhøjeste grad kalde på handling.

Draghis budskab vækker også genklang i shippingverdenen, hvor EU’ s samlede andel af den globale handelsflåde er faldet en anelse de seneste år. Europæisk shipping har vækstet, men andre - ikke mindst Kina, der stormer frem på verdenshavene – er vokset endnu mere.

Vi skal ikke lægge unødige hindringer i vejen for os selv, når det kommer til udbygning og produktion af den grønne energi, som vi har så hårdt brug for

Bjarne Løf Henriksen
Chef for Danske Rederiers EU-repræsentation

Det er dog værd at fremhæve, at den europæiske handelsflåde stadig udgør mere end 35 procent af den globale handelsflåde.

Draghi anerkender da også shipping som et vigtigt strategisk europæisk aktiv, som kræver særlige rammer og globalt fokus.

Shipping er afgørende

En stærk europæisk shippingsektor er af stor betydning i en verden, hvor vi de seneste år har set vigtige forsyningskæder udfordret af en global pandemi, geopolitiske spændinger og decideret krig og konflikt.

Derfor skal den europæiske shippingsektor styrkes sammen med den europæiske industri i bredere forstand. Ellers kommer vi til at fylde mindre i verden.

Her peger Draghi på en række væsentlige initiativer, der skal være med til at styrke den europæiske konkurrenceevne og EU’s rolle i verden.

Jeg vil her fremhæve en stribe tiltag indenfor grøn omstilling, regelforenkling, globale tiltag og arbejdskraft, der er helt nødvendige set med Danske Rederiers øjne.

Der er brug for meget store investeringer i grøn omstilling og innovation, herunder ikke mindst udbygning af grøn energi og en markant opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til blandt andet skibsfarten.

Det kommer til at kræve flere øremærkede EU-midler til skibenes grønne omstilling. 

Læs også

Behov for strømlining 

Den grønne omstilling skal være en vigtig del af vores konkurrenceevne.

Dekarbonisering, industripolitik og konkurrenceevne skal ikke være hinandens modsætninger, men et frugtbart sammenspil, der bringer EU videre i en grønnere og mere produktiv retning.

Kortere beslutningsgange, mindre bureaukrati og regelforenkling er også væsentlige elementer i at sikre bedre rammer for europæiske virksomheder og forbedre konkurrenceevnen.

Eksempelvis er mange store projekter med udbygning af vedvarende energi plaget af alenlange beslutningsgange og godkendelsesprocedurer.

Her skal der strømlines og effektiveres. Vi skal ikke lægge unødige hindringer i vejen for os selv, når det kommer til udbygning og produktion af den grønne energi, som vi har så hårdt brug for.

Behov for arbejdskraft

Regelforenkling går igen i mange henseender og særligt med fokus på transport på Det Indre Marked, hvor kun én procent af søtransporten i dag er papirløs. Søfart er i dag ikke omfattet af Det Indre Market og har derfor store udfordringer på told og papirarbejde i skiftet mellem transportformer.

Mangel på arbejdskraft er en voksende udfordring – også indenfor shipping.

Læs også

Så vi har også brug for fokus på arbejdsstyrkens fremtid, da der er behov for nye kompetencer og uddannelser inden for skibsfarten for at imødekomme den hastige digitale udvikling og den grønne omstilling. 

Der er et stort behov for at sikre fødekæden af talent og sikre, at vi har de kompetencer, vi får brug for indenfor skibsfarten i fremtiden.

EU må ikke lukke sig

Kina fylder en del i rapporten. Blandt andet spørgsmålet om afkobling fra Kina for at mindske Europas afhængighed af sjældne mineraler og teknologier. Områder, hvor Kina står stærkt.

Det er klart, at vi ikke kan tillade os at være naive. Men EU kan heller ikke bare lukke sig om sig selv. Vi skal styrke forsyningskæderne og handle offensivt i forhold til at få lukket handelsaftaler med vigtige lande som Australien, Indien og Indonesien.

Der er ligeledes brug en offensiv tilgang til globale klimaaftaler, særligt gennem Den Internationale Sø­fart­sor­ga­ni­sa­tion (IMO), hvis vi skal realisere de mange flotte grønne ambitioner.

Der er nok at tage fat på. Min liste her er langt fra udtømmende.

Draghi-rapporten er vigtig læsning. Og et klokkeklart call to action, som alle, der vil Europa det bedste, bør lytte til.

Hvis vi står stille, så løber resten af verden fra os og Europa, og vores europæiske værdier mister indflydelse.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mario Draghi

Fhv. ministerpræsident, Italien
ph.d. i økonomi (MIT 1976)

Bjarne Løf Henriksen

EU-chef, Danske Rederier, Bruxelles
cand.merc.dcm.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024