Kommentar af 
Gitte Lillelund Bech

Lytter Christiansborg egentlig til det maritime Danmark?

Mens der er store visioner og ambitiøse mål for det maritime Danmark, lader handlingen fra Christiansborg vente på sig. Industrien er klar til at rykke, men ofte stoppes den grønne omstilling af langsom sagsbehandling og forældret lov, skriver Gitte Lillelund Bech.

Vi ser det gang på gang med besøg af folketingsmedlemmer og ministre på havne, værfter og skibe, hvor alle taler pænt om, at det maritime Danmark er vigtigt og udgør en vigtig del af Danmarks DNA og økonomi. Men handlinger, der kan understøtte udviklingen lader vente på sig, skriver Gitte Lillelund Bech.
Vi ser det gang på gang med besøg af folketingsmedlemmer og ministre på havne, værfter og skibe, hvor alle taler pænt om, at det maritime Danmark er vigtigt og udgør en vigtig del af Danmarks DNA og økonomi. Men handlinger, der kan understøtte udviklingen lader vente på sig, skriver Gitte Lillelund Bech.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Gitte Lillelund Bech
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det maritime Danmark er en stærk branche. Det dækker både rederier, maritim industri, havnevirksomheder og havne med videre, og hvis vi ikke havde det maritime Danmark, var der mange arbejdspladser uden for Valby Bakke, der ville gå tabt.

Men det maritime Danmark har en udfordring – for lyttes der egentlig på Christiansborg?

Det er ingen hemmelighed, at det maritime Danmark har været gode til at finde sammen og udgøre og italesætte det blå Danmark de seneste ti til 15 år.

Læs også

Sammen er man stærk, og det har også resulteret i flere vækstteams med fokus på det blå Danmark og med deltagelse af aktører, der rent faktisk arbejder inden for det maritime Danmark.

Første gang i 2012, hvor konklusionen var, at ”Danmark skal være Europas maritime centrum” og i 2016, hvor det blev til en vision om, at ”Danmark skal være et globalt maritimt kraftcenter.”

Flotte konklusioner og visioner, men der mangler desværre fortsat handling bag ordene. Oplevelsen er, at der lyttes for lidt på Christiansborg, når det handler om konkrete ændringer af rammebetingelserne for, at det maritime Danmark kan udvikle sig yderligere med indtjening og arbejdspladser til følge.

Det vil være til alles gavn, at folketingsmedlemmer og ministre i langt højere grad får fokus på at sikre de bedste rammebetingelser for det maritime Danmark

Gitte Lillelund Bech
Fhv. direktør for danske markeder, Dansk Erhverv

Så uanset, at det maritime Danmark står sammen og prøver at påvirke beslutningstagerne, så er der desværre alene tale om venlige hensigter, men ikke nok handling fra Christiansborgs side.

I øjeblikket gør det sig især gældende i forhold til den grønne omstilling af det maritime Danmark og målet om at nå en 70 procents reduktion af Danmarks CO2-udslip i 2030.

Havnene, industrien og rederierne er klar til at rykke, men meget ofte stoppes den grønne omstilling af langsom sagsbehandling og uklarheder i forhold til, hvad det maritime Danmark kan levere.

Det handler blandt andet om projekter med fangst, transport og lagring af CO2, etablering af brintinfrastruktur og muligheden for at producere grønne brændsler tæt på, hvor der er brug for dem – projekter, der alle sander til i langsommelig myndighedsgodkendelse.

Eller en forældet havnelov, hvor havnene kun må arbejde med vind og bølgeenergi på deres arealer, ikke andet.

På Christiansborg er alle enige om, at for eksempel anlæggelse af CCUS- og PtX-anlæg, hvis etablering skal accelereres massivt i de kommende år, er af yderste vigtighed, hvis de politiske målsætninger på klimaområdet skal indfries.

Men en ting er at anerkende det politisk, noget andet er at skabe rammebetingelser for det, for eksempel ved at skabe fast tracks eller sætte mål for, hvor lang tid det maksimalt må tage at få behandlet og godkendt et projekt.

Her lytter Christiansborg ikke nok til det maritime Danmark. Eller også lyttes der, men der handles ikke.

De seneste år er det ellers gået op for flere christiansborgpolitikere, at en stor del af det maritime Danmark ligger uden for København – og har arbejdspladser uden for København.

Det maritime fylder ikke nok i det enkelte ministerium. Derfor mistes fokus og politisk handling

Gitte Lillelund Bech
Fhv. direktør for danske markeder, Dansk Erhverv

Det betyder, at når der er diskussion om Udkantsdanmark, den rådne banan, og hvad det ellers er kaldt på den anden side af Valby bakke, så er der stemmer i at støtte arbejdspladser og udvikling der.

Vi ser det gang på gang med besøg af folketingsmedlemmer og ministre på havne, værfter og skibe, hvor alle taler pænt om, at det maritime Danmark er vigtigt og udgør en vigtig del af Danmarks DNA og økonomi – og så i øvrigt poster billeder på sociale medier, så vælgerne kan se, at man er ’ude i virkeligheden’.

Men handlinger, der kan understøtte udviklingen lader vente på sig.

Den væsentligste udfordring er nok, at det maritime Danmark ikke blot er afhængig af rammevilkår inden for erhvervspolitik, men også af transportpolitik, klimapolitik, landdistriktspolitik, geopolitik, forsvarspolitik, sikkerhedspolitik, for ikke at glemme miljøpolitik, uddannelsespolitik, arbejdsmarkedspolitik med videre.

Og det er svært at finde sammenhængen mellem alle politikområderne, så det maritime fylder ikke nok i det enkelte ministerium. Derfor mistes fokus og politisk handling.

Ja – Christiansborg lytter til det maritime Danmark, men at lytte er ikke nok. Der skal handling til.

Det vil være til alles gavn, at folketingsmedlemmer og ministre i langt højere grad får fokus på at sikre de bedste rammebetingelser for det maritime Danmark, uanset hvilket politikområde der er tale om.

Så skal det maritime Danmark nok honorere ved fortsat at skabe udvikling, grøn omstilling og arbejdspladser.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Lillelund Bech

Fhv. forsvarsminister (V), fhv. direktør, Danske Havne, selvstændig rådgiver
cand.merc.mat. (CBS 1992)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024