Debat

Danske Rederier: Havet er et fantastisk sted for kvinder at gøre karriere – de ved det bare ikke

Der er rige muligheder for kvinder, der vil Det Blå Danmark. Men vi skal blive bedre til at fortælle om det fantastiske internationale arbejdsmiljø og bekæmpe fortidens levn fra en mandsdomineret branche, skriver Anne Windfeldt Trolle.

Historier om chikane og dårlig trivsel på skibene afskrækker kvinder fra at søge mod Det Blå Danmark, skriver Anne Windfeldt Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse hos Danske Rederier.
Historier om chikane og dårlig trivsel på skibene afskrækker kvinder fra at søge mod Det Blå Danmark, skriver Anne Windfeldt Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse hos Danske Rederier.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Anne Windfeldt Trolle
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er en særlig udfordring for den maritime branche, at vi slet ikke er gode nok til at tiltrække og fastholde kvinder.

Kampen om kvalificeret arbejdskraft og unge talenter er benhård i Danmark i disse år. Mange virksomheder skriger på flere dygtige medarbejdere. Det gælder også i shippingbranchen.

Ny temadebat:

Rekrutteringsudfordringer i Det Blå Danmark: Hvordan får vi kvinderne med?

Der mangler kvinder i den maritime sektor og på dens uddannelser.

Derfor sætter Altinget Maritim med sin første temadebat spot på en af sektorens helt store udfordringer: Rekruttering og fastholdelse af kvinder i Det Blå Danmark.

Læs mere om debatten og se panelet af aktører her.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ønsker man at deltage i debatten, kan der skrives til debatredaktør Jeppe Højberg Sørensen.

Situationen er selvfølgelig forskellig fra virksomhed til virksomhed, men der er flere steder, hvor man nærmest kan bruge alle de folk, man kan få.

Det bliver selvsagt ikke nemmere at skaffe gode medarbejdere i tilstrækkeligt omfang, hvis man sagt lidt firkantet ikke appellerer nok til 50 procent af talentmassen.

Det er en opgave for hele Det Blå Danmark. Og det skal vi selvfølgelig gøre noget ved.

Problemknuserne kan indtage verden

På minussiden står, at alt for få kender til karrieremulighederne indenfor de maritime erhverv. At skibsfarten historisk er blevet opfattet som – og har været – mandsdomineret.

At historier om chikane og dårlig trivsel på skibene afskrækker kvinder fra at søge derhen. Og at mange måske er lorne ved ideen om et arbejdsliv med mange måneder til søs og deraf følgende udfordringer for privat- og familieliv.

På plussiden står, at shipping har et stærkt brand i Danmark – om end mange måske ikke ved sådan mere konkret, hvordan det er at arbejde i en moderne shippingvirksomhed. En skam. 

Der er rige karrieremuligheder i branchen – lige fra den tekniske problemknuser til den visionære klimaforkæmper. Til lands såvel som til vands, og med med hele verden som arbejdsplads.

Og i realiteten giver jobs på langfartsskibe ikke ”kun” afsavn og fravær men også mulighed for nærvær og tid til meget andet end arbejde, når man så er i land i længere perioder.

Kvinderne skal vide, havet eksisterer

Der er udfordringer med at tiltrække piger og unge kvinder til de maritime uddannelser. Og der er udfordringer med at tiltrække og fastholde kvinder i jobs i branchen.

Flere steder ser vi konkrete tiltag for at bekæmpe chikane og skabe en bedre og mere inkluderende kultur. Det er selvsagt vigtigt for at gøre branchen mere attraktiv for kvinder

Anne Windfeldt Trolle
Direktør, Danske Rederier

Det hele starter med fødekæden til erhvervet. Med de unges uddannelsesvalg. Sat på spidsen, så er problemet, at de unge piger simpelthen ikke kender til de maritime erhverv og karrieremulighederne der.

Deres forældre og venner tilskynder dem sjældent til at se vores vej. Forældre og venner har ofte stor indflydelse på vores uddannelsesvalg.

Her prøver vi som brancheforening i Danske Rederier at være mere til stede i skolerne og på uddannelsesinstitutionerne, så de unge – og deres forældre – bliver opmærksomme på de gode karrieremuligheder.

Det gør vi blandt andet med kampagnen World Careers, som netop fremhæver de mange muligheder eksemplificeret ved unge kvindelige rollemodeller, som har gjort karriere i Det Blå Danmark på forskellig vis.

I år oplevede vi en stigning på 67 procent i kvindelige ansøgere til de maritime uddannelser. En stigning fra 30 til 50 ud af i alt 867 ansøgere i år. Så det går i den rigtige retning, men der er et godt stykke vej endnu, med andre ord.

Det meste af arbejdet med at blive bedre til at tiltrække og fastholde kvinder til branchen, ligger selvfølgelig ude i de enkelte virksomheder. I Danske Rederier gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe virksomhederne med denne proces.

Diversitet er kun gavnligt

Og det er meget tydeligt, at rederierne vil kvinderne. Man er bevidst om, at en mere ligelig kønsmæssig fordeling på arbejdspladsen giver bedre arbejdsmiljø og medvirker til, at der træffes bedre og mere nuancerede beslutninger.

Der er nok at tage fat på. Men det er helt nødvendigt. Vi har simpelthen ikke råd til ikke at udnytte 50 procent af talentmassen

Anne Windfeldt Trolle
Direktør, Danske Rederier

Vi har lanceret et ”Charter for flere kvinder i shipping”, som rederier, der repræsenterer langt størstedelen af de danske ansatte i branchen, har skrevet under på.

Charteret skal tilskynde de enkelte rederier til at arbejde konkret, synligt og målrettet med at øge andelen af kvinder i shipping.

Flere steder ser vi konkrete tiltag for at bekæmpe chikane og skabe en bedre og mere inkluderende kultur. Det er selvsagt vigtigt for at gøre branchen mere attraktiv for kvinder.

Danske Rederier har indstiftet en diversitetspris, der tildeles et rederi eller en person, som har gjort en særlig indsats for at fremme diversitet, ligestilling og inklusion i shippingbranchen.

I år gik prisen til Trine Hoffmann fra. A.P. Møller Mærsk, som har været med til at løfte diversitet til et nyt niveau i sin organisation.

Og Danske Rederier afholder i samarbejde med Women in Shipping Denmark en barselscafé, som gør det lettere at vedligeholde tilknytningen til både arbejdsplads, branche og netværk, når man er på barsel.

For få kvinder i topledelse

Dette er et udpluk af store og små indsatser, som Danske Rederier gør over en bred front for at tiltrække flere kvinder til branchen.

Det Blå Danmark har den samme udfordring, som store dele af resten af dansk erhvervsliv. Man er ikke gode nok til at få kvinder til tops i ledelserne.

Læs også

Også her er der brug for en kulturændring, hvor virksomhederne har øget fokus på deres ansættelses- og forfremmelsesprocesser og på at sikre, at deres kvindelige medarbejdere (også) trives på arbejdspladsen.

Der er nok at tage fat på. Men det er helt nødvendigt. Vi har simpelthen ikke råd til ikke at udnytte 50 procent af talentmassen. Og da slet ikke, når vi nu har så mange fantastisk spændende karrieveje at byde på i Det Blå Danmark. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Windfeldt Trolle

Direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse, Danske Rederier
cand.jur. (Københavns Uni. 1995)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024