Moderaterne åbner for statslige investeringer i produktion af grønne skibsbrændsler
Det vil være oplagt at lade sig inspirere af det statslige medejerskab i havvindmølleparkerne, når der skal produceres grønne brændsler til skibsfarten, mener Moderaterne, der dog ikke har taget endelig stilling endnu. Enhedslisten åbner også døren for et større statsligt engagement.
![Det vil være "oplagt" at forestille sig et statsligt medejerskab i produktionen af grønne brændsler specifikt til skibsfarten på linje med medejerskabet af energiprojekter på havet, udtaler klimaordfører i Moderaterne Henrik Frandsen. Partiet har dog ikke taget endelig stilling, understreger han.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/275667/117357.jpg)
![Andreas Arp](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5173-andreas-arp-2-48.jpg)
Andreas Arp
Journalist og redaktørDet skal ikke nødvendigvis kun være skibsfartens ansvar at producere de nye, grønne brændsler, som skal hjælpe branchen i mål med klimamålsætningerne.
Det mener Moderaterne, der erklærer sig åbne over for, at staten engagerer sig økonomisk i produktionen af ikke-fossile brændsler som e-metanol og ammoniak specifikt til skibsfarten.
”Der er lige truffet en beslutning om, at staten skal have en ejerandel på 20 procent af de store energiprojekter til havs. Det kunne være, man skulle tænke i de baner på det her område også. Det er ikke noget, vi er helt afklaret om endnu, men det er jo en form for kritisk infrastruktur, så det vil være oplagt,” siger klima- og energiordfører Henrik Frandsen (M).