Skibsingeniør fra Mærsk om nye brændsler: Der skal være en grøn filosofi i hele værdikæden

Hvis ikke fremtidens brændstoffer til skibsfarten reelt er bæredygtige i hele værdikæden, giver det ingen mening, påpegede en skibsingeniør fra Mærsk på en konference onsdag. Omstillingen kræver også hjælp fra samfundet, lød det.

Mærsk har bestilt 25 skibe, der skal sejle på grøn metanol. Det sidste leveres i 2027, mens det første - Laura Mærsk - blev døbt ved Esplanaden i København i september.<br><br>
Mærsk har bestilt 25 skibe, der skal sejle på grøn metanol. Det sidste leveres i 2027, mens det første - Laura Mærsk - blev døbt ved Esplanaden i København i september.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Når Mærsk og andre rederier i de kommende år skal omstille skibene til at sejle på grønne brændsler i klimaets navn, bør de i højere grad have blik for produktionen af brændslerne.

Hvis ikke brændslerne reelt er bæredygtige igennem hele værdikæden, hjælper det ingenting.

Det giver ingen mening at sejle på grøn metanol, hvis det reelt ikke er grønt hele vejen igennem. Så kunne vi lige så godt sejle på olie.

Ola Stråby
Senior Lead Naval Architect, Mærsk

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024