Skibsingeniør fra Mærsk om nye brændsler: Der skal være en grøn filosofi i hele værdikæden
Hvis ikke fremtidens brændstoffer til skibsfarten reelt er bæredygtige i hele værdikæden, giver det ingen mening, påpegede en skibsingeniør fra Mærsk på en konference onsdag. Omstillingen kræver også hjælp fra samfundet, lød det.
![Mærsk har bestilt 25 skibe, der skal sejle på grøn metanol. Det sidste leveres i 2027, mens det første - Laura Mærsk - blev døbt ved Esplanaden i København i september.<br><br>](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/279248/121551.jpg)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
![Andreas Arp](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5173-andreas-arp-2-48.jpg)
Andreas Arp
Journalist og redaktørNår Mærsk og andre rederier i de kommende år skal omstille skibene til at sejle på grønne brændsler i klimaets navn, bør de i højere grad have blik for produktionen af brændslerne.
Hvis ikke brændslerne reelt er bæredygtige igennem hele værdikæden, hjælper det ingenting.
Det giver ingen mening at sejle på grøn metanol, hvis det reelt ikke er grønt hele vejen igennem. Så kunne vi lige så godt sejle på olie.
Ola Stråby
Senior Lead Naval Architect, Mærsk