Kommentar af 
Gitte Lillelund Bech

Hævet trusselsniveau er et wakeupcall for, om havnene er klar på cyberangreb

Cyberkriminalitet er en reel trussel for danske havne og logistikvirksomheder. Det høje trusselsniveau bør få den maritime sektor til at overveje, om de er klar til at håndtere truslen, skriver Gitte Lillelund Bech.

Cyberspionage er en 'meget høj' trussel, fordi mange vigtige havne, der står for vores import og eksport eller sender og modtager forsvarsmateriel, kan være i besiddelse af kritiske informationer, skriver Gitte Lillelund Bech.
Cyberspionage er en 'meget høj' trussel, fordi mange vigtige havne, der står for vores import og eksport eller sender og modtager forsvarsmateriel, kan være i besiddelse af kritiske informationer, skriver Gitte Lillelund Bech.Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Gitte Lillelund Bech
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Primo juni hævede Center for Cybersikkerhed (CFCS) trusselsniveauet for destruktive cyberangreb mod Danmark fra 'lav' til 'middel' med baggrund i, at FE og PET har informeret om en skærpet hybrid trussel mod Danmark.

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) gjorde meget klart i den forbindelse, at Rusland ses som villig til at udfordre Natos medlemmer og dermed også Danmark med påvirkningskampagner, cyberangreb og sabotage.

Min første reaktion på dette var: hvad betyder det for vores energisektor? Hvad betyder det for vores forsyningssektor? Hvad betyder det for den maritime sektor generelt og for logistikvirksomhederne?

Jeg kan have min tvivl om, hvorvidt danske havne og logistikvirksomheder faktisk er nok beskyttede i forhold til det høje trusselsniveau.

Gitte Lillelund Bech

Specielt gjorde forsvarsministeren noget ud af, at hvis Rusland vil ramme, så vil de nok gå efter ”et bredt udsnit af mål i den samfundsvigtige sektor.” Danske erhvervshavne og logistikvirksomheder er i min optik en del af den samfundsvigtige sektor. Uden dem får vi ikke leveret fødevarer, råmaterialer og andet, vi som virksomheder eller borgere har brug for i dagligdagen.

De danske erhvervshavne håndterer årligt cirka 94 millioner tons gods over kaj, hvilket har stor betydning for handelsbalancen og beskæftigelsen. Derfor er det så meget mere vigtigt, at der er styr på cybersikkerheden i havnene og logistikvirksomhederne.

At Center for Cybersikkerhed hæver trusselsniveauet for destruktive cyberangreb mod Danmark fra 'lav' til 'middel' har imidlertid ikke umiddelbart den store betydning for havne og logistikvirksomheder, som jeg ellers troede, medmindre der er tale om reel sabotage. Cybertruslen mod danske havne og logistikvirksomheder blev nemlig allerede i 2023 vurderet af CFCS som 'høj' eller 'meget høj', specielt inden for cyberspionage og cyberkriminalitet.

CFCS’ vurdering tager udgangspunkt i analyser af danske og internationale eksempler på cyberangreb mod havne og logistikvirksomheder sammenholdt med efterretningstjenesternes og andres viden om trusselsaktørers kapacitet og intention.

Læs også

Kort fortalt er cyberspionage en 'meget høj' trussel, fordi mange vigtige havne, der står for vores import og eksport eller sender og modtager forsvarsmateriel, kan være i besiddelse af kritiske informationer for både hele samfundet og for Forsvaret. Cyberspionage fra russerne kan for eksempel medføre, at de får adgang til informationer af sikkerhedspolitisk betydning for Danmark. Med cyberspionage er der en risiko for løbende cyberangreb.

Cyberkriminalitet er ligeledes en 'meget høj' trussel for danske havne og logistikvirksomheder. Hvis russerne finder på at anvende ransomware og dermed låse virksomhederne ude fra deres filer eller enheder, kan det have store konsekvenser. Udover økonomi – der kræves normalt ’løsepenge’ for at få adgang til data og systemer igen – vil ransomware sandsynligvis også have stor betydning i forhold til levering af gods til havnene – ’samfundsvigtige ydelser’ som CFCS kalder det. Endelig kan et ransomware-angreb føre til tab af følsomme data eller kritisk information.

Jeg håber, at meldingen om et forøget trusselsniveau for samfundet generelt kan være et wake-up call for havne og logistikvirksomheder.

Gitte Lillelund Bech

Når det kommer til truslen fra cyberaktivisme mod danske havne og logistikvirksomheder er i dag vurderet til 'høj'. CFCS vurderer, at truslen særligt kommer fra pro-russiske hackere, der har øget deres aktivitetsniveau efter Ruslands invasion af Ukraine, og løbende rammer mål i Vesten – også i Danmark. Det er derfor sandsynligt, at særligt aktivistiske hackere vil gå efter danske mål, herunder havne og logistikvirksomheder.

Det høje trusselsniveau rejser spørgsmålet om, hvorvidt de danske havne og logistikvirksomheder er klar til at håndtere truslen?

Det er svært for mig at vurdere, men når et selskab som Mærsk i 2017 kan blive ramt af et verdensomspændende cyberangreb, så kan andre logistikvirksomheder nok også. Angrebet på Mærsk låste virksomhedens computere og it-systemer og krypterede data – et ransomware-angreb af de slemme.

Læs også

Mærsk blev derfor tvunget til at lukke systemerne i flere af deres containerterminaler for at forhindre spredning af malwaren. Efterfølgende er vurderingen, at omkostningerne for at rydde op efter angrebet har været omkring 1,3-1,9 milliarder kroner i tabt omsætning.

Umiddelbart efter cyberangrebet var der meget fokus blandt logistikvirksomheder på, hvilken it-sikkerhed der var de enkelte steder, men 2017 er nogle år tilbage, og vi kender alle det med, at efter nogle år forsvinder fokus. Jeg kan have min tvivl om, hvorvidt danske havne og logistikvirksomheder faktisk er nok beskyttede i forhold til det høje trusselsniveau, der er for cyberspionage, cyberkriminalitet eller cyberaktivisme.

Derfor er det også så meget velkomment at CFCS har hævet trusselsniveauet for destruktive cyberangreb mod Danmark fra 'lav' til 'middel'.

Jeg håber, at meldingen om et forøget trusselsniveau for samfundet generelt kan være det wakeupcall, der får vores havne og logistikvirksomheder til endnu en gang at få fokus på, at russerne eller andre anti-vestlige og aktivistisk hackere er derude og blot venter på at slå til. Min opfordring skal derfor være: tjek lige en ekstra gang, hvordan din havn eller din logistikvirksomhed har sikret sig mod russerne, der venter ved tastaturerne!

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Lillelund Bech

Fhv. forsvarsminister (V), fhv. direktør, Danske Havne, selvstændig rådgiver
cand.merc.mat. (CBS 1992)

Troels Lund Poulsen

Vicestatsminister, forsvarsminister, partiformand, MF (V)
Student (Tørring Amtsgymnasium 1995)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024