DONG og Arriva foreslår natur- og biogas i busser
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerFordele:
- Er langt mere støjsvage end de fleste dieselbusser.
- Forurener mindre med NOx og partikler end de fleste nyere dieselbusser med filtre. Forskellen er dog lille, siger fortalere for dieselbusser.
- CO2-udslippet er mindre med naturgas end diesel (Danmark er dog ikke længere selvforsynende i fremtiden).
- Biogas kan bruges i stedet for naturgas - dermed kan busserne køre på CO2-neutralt brændstof.
- I forhold til busser, der kører på brint, el og hybridbusser er de gasdrevne busser kendt teknologi.
Ulemper:
- Der er en række engangsomkostninger til at etablere distribution af naturgassen til og etablere tankanlæg ved busstationerne.
- De fleste kontrakter, som trafikselskaberne indgår med busvognmændene er på 6 år - og dette er for kort en periode til at afskrive disse udgifter.
- Udvalget af gasbusser er mindre end dieselbusser.
- Gasbusser har en lavere gensalgsværdi for busvognmændene.
DONG Energy og Arriva, der står for 60 pct. af busdriften i København og 50 pct. af busdriften på landsplan, tilbyder nu trafikselskaberne og politikerne busdrift leveret af gasbusser, der i første omgang skal køre på naturgas.
Naturgas er ganske vist fossilt, men CO2-udslippet er lidt lavere end dieselbusser, ligesom partikel- og NOx-udslippet er lavere end langt de fleste busser.
I dagens andre artikler efterspørger politikerne og Movia gennemprøvet teknologi, der bidrager til at reducere udledningen fra transportsektoren. Her mener både Arriva og DONG, at de kan melde klar til politikerne.