Debat

Gør det noget, det virker?

DEBAT: Kommunerne bliver ofte læsset til med nye tiltag på det sociale område. Men hvad virker? Lad os få en tættere dialog om, hvordan de gode eksempler omsættes til virkelighed, mener Palle Lund, direktør i Servicestyrelsen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Palle Lund
Direktør i Servicestyrelsen

Hver dag, hele året bombarderer Servicestyrelsen de danske kommuner med viden og projekter på det sociale område. Vores mission er klar, vi vil aktivt bidrage til en vidensbaseret socialpolitik, der medvirker til effektive sociale ydelser til gavn for borgerne. Men vejen fra gode ideer til succesfuld praksis i kommunerne kan være lang og fyldt med udfordringer.

Hvad gavner borgeren?
Udviklingsprojekter i styrelsen omfatter altid praktikere fra kommuner, fordi det er her, at viden fra projekterne i sidste ende skal fungere. Men hvornår fungerer viden i praksis, og hvilke hindringer kan der være for, at den viden, vi producerer i Servicestyrelsen, i sidste ende gavner borgeren?

Vi arbejder løbende med at udvikle nye måder at formidle vores viden på. Men ofte er endestationen for et projekt en udgivelse eller en konference, som formidler den viden, projektet har vist virker. Den endestation sikrer dog langtfra, at nyttig og ny viden fra projektet omsættes til praksis i kommunerne. Vejen er ofte stenet, økonomien og tiden klemt, og måske sælges den nye viden ikke altid, så muligheder og gevinster står helt klare.

For Servicestyrelsen er det en løbende udfordring at udforske den sorte boks, som implementering af viden i praksis ofte kan være.

Palle Lund
Direktør for Servicestyrelsen

Den sorte boks
For Servicestyrelsen er det en løbende udfordring at udforske den sorte boks som implementering af viden i praksis ofte kan være. Vi vil gerne følge projekterne helt til dørs og se dem komme borgerne til gavn. Men vi er også klar over, at kommunerne lever i en virkelighed præget af travlhed og daglige prioriteringer.

Vores udfordringer er derfor at finde den gyldne mellemvej, som på den ene side sikrer, at vi kan løfte på låget til den sorte boks og få viden om implementeringen i kommunerne. På den anden side skal det gerne ske uden, at det koster kommunerne dyrt i tid og ressourcer.

Og netop her er der behov for en tættere dialog med bl.a. Servicestyrelsen og kommunerne, hvor udviklingslyst og forbedringsiver er udbredt. Dialogen er en forudsætning, hvis vi skal sikre, at endnu flere socialpolitiske tiltag, ny dokumenteret viden og metoder kan implementeres i kommunerne til gavn for de borgere, der har behov.

Gamle traditioner rækker ikke altid
Hvad er det præcis, en organisation som Servicestyrelsen så har at tilbyde kommunerne i dag? Det er godt og relevant spørgsmål, som selvfølgelig ikke lader sig besvare på denne trods alt begrænsede spalteplads. Men når fokus er på implementering, er det relevant at fremhæve arbejdet med at afdække og nyttiggøre evidensbaseret viden på det sociale område.

Eller sagt med andre ord, hvad virker, og hvad virker ikke. Det kan være erfaringer i en kommune, eller måske uden for landets grænser, der er god grund til at lytte til.

Og ærlig talt, så er der fortsat mange områder indenfor det sociale felt, hvor indsatsen ikke altid baserer sig på evidens, men i stedet på gamle traditioner og knap så veldokumenterede metoder.

Vi er godt på vej
Vi kan sammen gøre det bedre endnu. Ofte er Servicestyrelsens dialog med kommunerne baseret på den kontakt, vi har til kommunerne, når de deltager i vores udviklingsprojekter. Men hvorfor ikke også indbyde til en dialog den anden vej, så kommunerne kan komme med ideer og erfaringer til Servicestyrelsen.

Vi har allerede God Social Praksis, som er kommunernes egne eksempler på, hvad der virker i praksis. Men det interessante er også, hvornår noget ikke virker i praksis og hvilke ideer kommunerne har til forbedringer og løsninger. Det er her Servicestyrelsen til tider mangler et formelt forum, så vi kan sikre opsamlingen af alle de gode ideer, der ligger i kommunerne.

Vi er klar og tager udfordringen op.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Palle Lund

Fhv. formand, Center for Frivilligt Socialt arbejde, fhv. direktør, Servicestyrelsen, fhv. amtsdirektør, Vejle
cand.rer.soc. (SDU 1977)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024