I 2016 ville Trump "dræne sumpen" af embedsmænd. Det vil han stadig, men denne gang er det personligt
Da Trump for otte år siden proklamerede, at han som præsident ville "dræne sumpen", virkede det mest af alt som en punchline. Men denne gang virker han langt mere personligt investeret, vurderer Donald Moynihan, der er amerikansk professor i offentlig politik.
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørMange venter med nervøsitet valget af USA’s næste præsident. Blandt dem er landets embedsfolk.
Med meldinger om "massive besparelser" på administration, ønsker om betydeligt flere politisk udpegede ansatte og løfter om at "knuse den dybe stat" har Donald Trump skabt dystre forudanelser om, hvad de kan have i vente, hvis han vinder valget.
Donald Trump har ikke lagt skjul på, at der i hans optik sidder en stor gruppe af embedsmænd og efterretningsfolk, der i det skjulte søger at modarbejde ham og hans politikker.
Og retorikken er som altid skarp. Som hans udtalelser herom i et interview med den tidligere Navy Seal soldat Shawn Ryan.
"De ødelægger dette land. De er skæve mennesker. De er uærlige mennesker. De vil blive holdt ansvarlige," lød det fra den tidligere præsident i august måned.
Men hvad er det mere konkret, han vil gøre – og kan han overhovedet gøre det, hvis han bliver valgt som USA's næste præsident?
Det har Altinget talt om med professor i offentlig politik ved University of Michigan Donald Moynihan, der har skrevet flere bøger om den offentlige sektor og embedsmænd og fået en række officielle anerkendelser for sine akademiske studier.
I 2016 talte han også om at dræne sumpen, men det virker til, at det først er efter hans første rigsretssag, at Trump er blevet så optaget af det, han nu kalder den dybe stat.
Donald Moynihan
Professor i offentlig politik ved University of Michigan
Ønsker om flere politiske udnævnelser
Selv om Donald Trump allerede i sin valgkampagne i 2016 talte om at dræne sumpen af embedsmænd, så skal vi hen i slutningen af hans første præsidentperiode, før det mest markante stød blev sat ind.
Her fremlagde Donald Trumps folk i 2020 den såkaldte Schedule F, som havde til formål at gøre det lettere at fyre ansatte og udskifte dem med politisk udpegede.
"Schedule F lagde op til en enorm ændring, også historisk set, men jeg tror ikke folk helt forstår den mulige rækkevidde af det, fordi det aldrig nåede at blive implementeret," fortæller Donald Moynihan.
Omkring 4.000 føderalt ansatte anses i dag for at være politisk udpegede ud af en arbejdsstyrke på mere end to millioner placeret rundt i hele landet.
Og der er meget uklarhed om, hvor mange flere ansatte, der ville kunne fyres med henvisning til Schedule F. Der gættes på alt fra titusinder til hundredtusinder af embedsfolk.
"En del af faren ved Schedule F er, at det er så tvetydigt formuleret. I bund og grund siger den, at en politikudformende eller en politisk rådgivende rolle skal kunne klassificeres som en politisk udpeget. Der er ingen egentlige begrænsninger skrevet ind i teksten," forklarer Donald Moynihan, og tilføjer:
"Trump-udnævnte folk har sagt, at deres plan ville omfatte mindst 50.000, og det virker troværdigt, selv om jeg tror, at deres plan på langt sigt er at fjerne medarbejderbeskyttelsen for langt flere embedsmænd."
Trump-administrationen nåede dog ikke at få Schedule F implementeret.
Og som en af sine første gerninger blev tiltaget taget af bordet igen af Joe Biden-administrationen.
Biden-administrationens modtræk
Donald Trump har imidlertid talt om at genindføre Schedule F eller noget tilsvarende, hvis han bliver præsident i 2025.
Men i april 2024 indførte Biden-administrationen nye regler, der gør det sværere at fyre de ansatte og øger beskyttelsen mod politisk udpegning.
Vurderer du, at det er et stærkt bolværk mod Donald Trumps ønsker om at gøre det lettere at fyre folk og skifte karriereembedsmænd ud med politiske udnævnelser?
"Det er et klart forsøg på at gøre det sværere for Schedule F at vende tilbage. Men i praksis er det en regel, hvilket betyder, at en ny præsident kan skrive en ny regel og gøre den til lov. Så det har den effekt, at det kan forsinke implementeringen af Schedule F med sandsynligvis et halvt års tid," siger Donald Moynihan.
Biden-administrationens nye regel kan dog også have den funktion at sikre en stærkere juridisk begrundelse, hvis en tidligere ansat måtte vælge at sagsøge regeringen for at blive fyret med henvisning til Schedule F, vurderer professoren.
"Der er altså noget juridisk materiale i den regel, som modstandere af Schedule F kan bruge i retten. I sidste ende synes jeg dog ikke, det er en stærk beskyttelse, hvis du har en meget konservativ domstol, der tror stærkt på præsidentens magt. Og det er en god beskrivelse af vores nuværende Højesteret," siger Donald Moynihan.
Magten over budgetter
Langt mere vanskeligt ser det ud for Donald Trump, når det kommer til at levere på sine ambitioner om at "presse det oppustede føderale bureaukrati for massive besparelser", som det står beskrevet i et såkaldt Agenda47-forslag fra juni 2023.
På kampagnesiden herfor fremgår, at præsidenten på "dag ét" vil få alle statslige agenturer til at identificere "store bidder af deres budgetter" som kan skæres væk. Dog med undtagelse af nationalt forsvar, sundhed og social sikkerhed.
Men i USA har en præsident ikke magten til at skære i et budget, som Kongressen har vedtaget.
De ødelægger dette land. De er skæve mennesker. De er uærlige mennesker. De vil blive holdt ansvarlige.
Donald Trump i et interview med den tidligere Navy Seal soladat Shawn Ryan i august 2024
Derfor skal de betydelige besparelser på de statslige agenturer i givet fald ske ved at udfordre Kongressens magt over pengekassen, som er knæsat i "the Congressional Budget and Impoundment Control Act of 1974".
"Hvis vi antager, at vi har et relativt normalt Trump-præsidentskab, hvor han stadig accepterer forfatningen, og det er ikke givet, så vil han ikke være i stand til at skære i budgettet for mange af disse agenturer."
"Men det, han vil være i stand til at gøre, er at fyre en masse medarbejdere, der arbejder i disse agenturer og på den måde gøre dem dysfunktionelle. Det, tror jeg, er en mere plausibel ramme for, hvordan han vil ændre den måde, regeringen fungerer på," siger Donald Moynihan.
Donald Trump har talt om at gøre forretningsmanden og Tesla-direktøren Elon Musk til leder af det effektiviseringsprogram, han ønsker at introducere.
Og her er en risiko for en betydelig interessekonflikt, pointerer Donald Moynihan, eftersom Elon Musk har flere store virksomheder med konflikter med regeringen.
"Risikoen er, at det her effektivitetsprogram vil være et dække for et angreb på agenturer, som bliver set negativt på af Trump eller af de virksomheder, som de regulerer," siger han.
Myndigheder i sigtekornet
Et andet dokument, der har fyldt i den amerikanske valgkamp, er Project 2025, fremlagt af den højreorienterede tænketank The Heritage Foundation.
På mere end 900 sider fremføres bemærkninger om og ønsker til, hvad der for eksempel bør ske med administrationen og de enkelte ministerier.
Her fremgår det blandt andet, at en ny administration "skal fylde sine rækker med politisk udpegede", og at de politisk udpegede skal have "værktøjerne, viden og støtte til at overvinde den føderale regerings obstruktionistiske personaleafdelinger".
En opgave for de politisk udpegede bliver også at "overvåge" og "tøjle" de føderale agenturer, heriblandt skattemyndigheder og et agentur under Beskæftigelsesministeriet, der, ifølge tænketanken, har forsøgt "at tvinge" Covid19-vacciner ud på millioner af amerikanere gennem deres arbejdspladser.
Der er også et ønske om at reducere eksempelvis Environmental Protection Agency (EPA) og Office of Oceanic and Atmospheric Research (OAR), hvor sidstnævnte kritiseres for "klimaalarmisme".
Der argumenteres for væsentlige reformer af FBI, der beskrives som "en oppustet, arrogant, stadig mere lovløs organisation, især i toppen".
Og så er der ønsker om at afvikle Uddannelsesministeriet, hvor bureaukrater "injicerer racistiske, anti-amerikanske, ahistorisk propaganda ind i Amerikas klasseværelser".
Kritik og afstandtagen
Project 2025 er gentagne gange blevet hevet frem og angrebet af Demokraterne.
Det har fået Donald Trump til flere gange at tage afstand fra planen og sige, at han ikke har noget med den at gøre.
Hvis vi antager, at vi har et relativt normalt Trump-præsidentskab, hvor han stadig accepterer forfatningen, og det er ikke givet, så vil han ikke være i stand til at skære i budgettet for mange af disse agenturer.
Donald Moynihan
Professor i offentlig politik ved University of Michigan
Men Project 2025 er stadig den bedste måde at forudsige, hvordan Trump vil regere, hvis han får en periode mere, vurderer Donald Moynihan.
Årsagen er, at mere end 100 konservative organisationer, der støtter Trump, også står bag dokumentet.
"Og hvis vi kigger på de folk, der har forfattet kapitler i Project 2025, så har størstedelen allerede arbejdet for Trump, og de fleste vil nok have en eller anden rolle i en ny Trump-administration," siger han og tilføjer:
"Det er også først efter, at der er kommet kritik af nogle meget radikale ideer i dokumentet, at Trump er begyndt at tage afstand fra det. Men virkeligheden er, at når valget og kampagnen er slut, så vil han få brug for folk til at regere, hvis han vinder. Og disse mennesker er dem, der står bag Project 2025."
BBC skriver da også, at Heritage et år inde i Donald Trumps seneste præsidentperiode pralede med, at Det Hvide Hus havde vedtaget næsten to tredjedele af dets forslag fra dengang.
Kampagne-punchline eller ej
Donald Moynihan hæfter sig ikke så meget ved retorikken om at skære i det bureaukratiske fedtlag.
For Donald Trump er ikke den første republikanske præsidentkandidat til hverken at tale om at dræne sumpen eller eksempelvis udtrykke ønske om at nedlægge Uddannelsesministeriet.
Den irsk-amerikanske professor ser derimod et skifte i retorikken, hvor det centrale nu mere er ønsket om at øge den politiske kontrol.
"Og her er jeg mest bekymret for Justitsministeriet".
Donald Moynihan peger på, at der historisk har været en uafhængig distance mellem Justitsministeriet og landets præsidenter. For eksempel at præsidenten ikke kan lede undersøgelser.
"Men det tror Trump ikke på. Og folk omkring ham tror ikke på den norm. De mener, at præsidenten burde være i stand til at instruere, hvad Justitsministeriet gør, hvilket i praksis kunne være at lukke ned for undersøgelser af Trump og lade Trump lede undersøgelser af sine politiske modstandere."
Og blandt andet undersøgelserne af Donald Trumps virke, kan spille ind på, at han i denne valgkampagne er så optaget af at kontrollere embedsapparatet og de offentlige myndigheder, vurderer Donald Moynihan.
"I 2016 talte han også om at dræne sumpen, men det virker til, at det først er efter hans første rigsretssag, at Trump er blevet så optaget af det, han nu kalder den dybe stat. Så jeg tror, at det gik fra en slags kampagne-punchline, han ikke brød sig specielt om, til noget, han nu personligt er meget investeret i."