Støtte til svage elever hjælper
LØFT: Faglige indsatser over for socialt og økonomisk svage elever kan give gode resultater, viser ny forskningsoversigt fra SFI. Netop mindskning af betydningen af elevernes sociale baggrund udgør et centralt element i folkeskolereformen.
Erik Bjørn Møller
JournalistDet nytter at sætte ind med målrettet, faglig støtte for at give socialt og økonomisk svage skoleelever bedre resultater i skolen.
Det viser en ny forskningsoversigt fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd - der har gennemgået 179 studier af skolerelaterede projekter, der alle har haft til formål at hjælpe socioøkonomisk svage børn til bedre resultater i skolen.
Intensiv undervisning i små grupper, struktureret samarbejde eleverne imellem eller metoder til at give lærer og elev tydeligt indblik i, hvordan eleven udvikler sig fagligt, er blandt de mest effektive indsatstyper, når målet er at hæve det faglige niveau for de svage elever, konkluderer undersøgelsen.