Sagstiden skal ned

PATIENTFORSIKRINGEN: Det tager tid at komme til bunds i sagsbunkerne, og det betyder også, at statistikken bliver dårligere, når Patientforsikringen forsøger at få styr på de gamle sager.
Maria Dalby
Fakta

Så lang tid tager en sag:

De nyeste tal for sagsbehandlingstiden viser at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i de sager, Patientforsikringen har afgjort i år, er steget fra 281 dage i 1. kvartal til 353 dage i 3.kvartal. Stigningen skyldes, at Patientforsikringen har taget fat på bunken af de erstatningssager, der har ligget længst.

At det er de gamle sager, Patientforsikringen har fokus på betyder, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid stiger.

Til gengæld har Patientforsikringen på nuværende tidspunkt tilkendt 70 mio. kr. mere i erstatning i 2008, når man sammenligner med samme periode sidste år.


Kilde: Patientforsikringen
De gør det faktisk bedre, Patientforsikringen. Men det får sagslængden til at vokse. For når en sag er endeligt afgjort, bliver dagene, den har taget, talt med i statistikken. Så selvom sagslængden vokser, så betyder det ikke, at Patientforsikringen gør et dårligere job.

"Det har været vigtigt for os at tage gamle sager, samtidig med at vi behandler de nye sager. Så de nye sager ikke ender med at blive gamle sager," siger Karen-Inger Bast, der er direktør i Patientforsikringen.

De nye må ikke blive gamle
Derfor behandles de gamle sager sideløbende med de nye. Samtidig har Patientforsikringen lavet en "frontlinje" i kraft af en jurist, som visiterer sagerne. På den måde kan juristen finde og sortere de sager fra, der i sidste ende alligevel ville blive afvist.

Patientforsikringen har en anerkendelsesprocent på cirka 30. Det vil sige, at lidt under hver tredje sag afgøres til patientens fordel, og der udbetales erstatning. Når sagerne ankes, har Patientforsikringen en medholdsprocent på cirka 80. Og det betyder, at de i langt de fleste sager har haft ret i deres afgørelser.

Det skal gå hurtigere
Men udfordringen for Patientforsikringen er at få sagsbehandlingstiden ned. Et arbejde, som er vanskeligt, eftersom mange gamle sager trækker statistikken op. Hver gang en gammel sag afgøres, tæller den nemlig med i statistikken. De forsøger at leve op til ombudsmandens anbefalinger, der siger, at der højst må gå seks måneder, før en sag afgøres. I oktober var sagsbehandlingstiden i gennemsnit 323 dage.

"Vi gør mange ting for at lette sagsbehandlingen og gøre det mere smidigt. Eksempelvis fordeler vores kontorchefer sagerne for på den måde at sikre, at det er dem, der har den bedste forudsætning for at behandle en sag, der får den. Derfor arbejder vi heller ikke med, at folk skal have et bestemt antal sager, men det antal, som de kan behandle," siger Karen-Inger Bast.

Vil gerne have flere sager
Patientforsikringen får cirka mellem 5-6000 sager om året. Men vil alligevel gerne have flere. Det skal bare være de rette sager, dem det er relevant at tage stilling til. Og det er svært at få kommunikeret til danskerne, hvad det drejer sig om. For det er sager, hvor det er sandsynligt, at det er behandlingen, der er skyld i skaden og ikke sygdommen. Det kan være, hvis en læge kommer til at skære en sene over i et ben, og det betyder, at patienten får svært ved at gå. Men det er altså ikke, hvis en operation forløber helt normalt, og patienten alligevel får svært ved at gå.

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Sundhed

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024