Intenst lobbyarbejde for kræftvaccinen
Anders Heissel
JournalistJeg må nok sige, at jeg aldrig har oplevet noget lignende. Begge firmaer har været meget aggressive i deres lobbyisme over for mig.
Preben Rudiengaard (V)
Formanden for Sundhedsudvalget
- Sanofi Pasteur MSD: 8 milliarder kroner
- GlaxoSmithKline: 224 milliarder kroner
I disse uger bliver det besluttet på Christiansborg, hvilke danske piger, der får tilbudt en gratis kræftvaccine mod livmoderhalskræft. Men bag de politiske forhandlinger har de to medicinalvirksomheder, som har kræftvaccinen, kæmpet med næb og kløer for, at netop deres vaccine bliver valgt til børnevaccinationsprogrammet med en årlig indtjening på knap 100 mio. kr.
Klager mellem firmaerne
Begge firmaer har i de seneste måneder været i hyppig kontakt med forskellige sundhedspolitikere for at informere om netop deres vaccines fordele.
Også imellem de to firmaer har der været markante og usædvanlig bidske meningsudvekslinger, for i november 2007 landede en klage på bordet hos daværende sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fra Sanofi Pasteur, der klagede over GlaxoSmithKline's markedsføring af dennes vaccine Cervarix. Klagen er endnu ikke afgjort.