Forbrugerrådets Nyhedsbrev 05.02.2008
FORBRUGERRÅDETS NYHEDER
Sygelig information
Føler du dig lidt syg for tiden? På medicinalfirmaernes hjemmesider findes alt om sygdomme og symptomer. Når du har fundet ud, af hvad du fejler, er det tid til lægebesøg. Måske sender lægen dig hjem med en recept. Og muligvis er firmaet bag medicinen, den samme som firmaet bag hjemmesiden. Ny international kampagne sætter fokus på sygeliggørelse og medicinreklamer
FORBRUGERSTOF I PRESSEN
-- Forbrugerrådet--
Forbrugerrådet ønsker sig et Etisk IT-råd
CRN Online 4. februar 2008, af Thomas Majgaard
Flere og flere danskere lægger dele af deres privatliv ud på diverse net-tjenester som Arto, MySpace og FaceBook. Derfor har Forbrugerrådet foreslået videnskabsminister Helge Sander, at der oprettes et decideret Etisk Råd for IT-sikkerhed og privacy , som erstatning for IT-Sikkerhedspanelet, der blev nedlagt ved årsskiftet. »Der er fortsat brug for en uafhængig og slagkraftig instans, der kan udbrede kendskabet til IT-sikkerhed og privacy og rådgive bredt - både virksomheder, myndigheder og borgere,« mener Forbrugerrådets formand, Camilla Hersom.
Få pengene tilbage for ubrugelige telekort
ComOn Online 4. februar 2008, af Filip Schwartz Kirkegaard og epn.dk
Flere forskellige slags telekort fra selskabet Starman blev i sidste uge komplet ubrugelige. Det drejer sig sandsynligvis om flere tusinde kort, der nu må samle støv i landets kiosker. Teleselskabet Starman har samme ejere som det nu lukkede mobilselskab Mobivic. Men kunderne kan kræve pengene tilbage for de defekte kort, de må have liggende. - Hvis der er en mangel, og det ikke fungerer, skal man kunne kræve pengene tilbage, fortæller jurist Annette Høyrup fra Forbrugerrådet. Den almindelige købelov gælder nemlig også for telekunder.
Ingen penge til sure Madonna-tilskuere
Pol.dk, 4. feb 2008, Af Mette Guldagger
Forbrugerklagenævnet har netop afvist seks klagere, som var utilfredse med, at de udelukkende havde set Madonna på storskærm under koncerten i Horsens i august 2006. Et flertal i Forbrugerklagenævnet mener, at forbrugerne til en mega-koncert med 85.000 tilskuere ikke kan forvente at se kunstneren. Koncerten er en totaloplevelse, og det er det, man betaler for. Forbrugerrådets repræsentant i nævnet, Mette Boye, er uenig med flertallet, og stemmer for at klagerne burde have pengene tilbage.
Forbrugerrådet ønsker sig et Etisk IT-råd
CRN Online 4. februar 2008, af Thomas Majgaard
Flere og flere danskere lægger dele af deres privatliv ud på diverse net-tjenester som Arto, MySpace og FaceBook. Derfor har Forbrugerrådet foreslået videnskabsminister Helge Sander, at der oprettes et decideret Etisk Råd for IT-sikkerhed og privacy , som erstatning for IT-Sikkerhedspanelet, der blev nedlagt ved årsskiftet. »Der er fortsat brug for en uafhængig og slagkraftig instans, der kan udbrede kendskabet til IT-sikkerhed og privacy og rådgive bredt - både virksomheder, myndigheder og borgere,« mener Forbrugerrådets formand, Camilla Hersom.
Finanstilsyn vil inspicere banker
Børsen 5. februar 2008
Sagen om Banktrelleborg får nu Finanstilsynet til at tage på inspektionstur til de danske banker for at tjekke om reglerne bliver overholdt ved salg af egne aktier. Det var en af konklusionerne på mandagens møde, hvor Finanstilsynet, Dansk Aktionærforening, Forbrugerrådet og Finansrådet på opfordring fra Erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen (K) mødtes for at tale om Banktrelleborg-sagen
Forbrugerråd: Væk med aktionærfordele
Børsen 5. februar 2008, af Heidi Birgitte Nielsen
Køb 200 Dong-aktier og spar 10 pct. på el-regningen. Tilbuddet kunne nok få mange prisbevidste danskere til at overveje at investere i energiselskabet, men den slags lokkende tilbud er utænkelige på børsmarkedet. Dog er der en vigtig undtagelse, nemlig de børsnoterede banker, der ofte reklamerer med særlige aktionærfordele, som højere indlånsrenter, lavere udlånsrenter, gratis valutaveksling og mange andre goder, som ikke-aktionærer kan glemme alt om. Forbrugerrådet kræver skæg for sig og snot for sig. »Tingene skal adskilles, så man kan se, hvad varen reelt koster. Så kan man købe aktierne, hvis man kan lide dem, og være kunde i banken, hvis de har et godt tilbud. Som det er nu, så er det svært at gennemskue, hvad det egentlig vil koste, hvis man vil af med aktierne, fordi man så også er nødt til at acceptere nogle andre betingelser for ens konti, og det er for svært at forholde sig til for kunderne,« siger Carsten Holdum, økonom i Forbrugerrådet.
Boligejere har appetit på fleksible lån
Børsen 5. februar 2008, af Jacob Nielsen
Boligejerne udnytter i stigende grad muligheden for at tage fleksible lån i bankerne. Sidste år steg bankernes udlån til boligformål, hvor prioritetslån udgør en stor del, ca. 15 pct. Dermed har bankerne taget markedsandele fra realkredit-institutterne, idet realkredittens udlån til ejerboliger og fritidshuse steg med 9 pct. i 2007. Faren er, at låntypen kan få nogle til at øge forbruget for meget: »Det forhold, at der står penge på kontoen, er da en utrolig stor fristelse,« siger han. Han mener dog, at det er forståeligt, at danske boligejere har forelsket sig i bankernes prioritetslån, siger økonom i forbrugerrådet, Carsten Holdum. »Men man skal altid tænke sig godt om, inden man sætter for mange forbrugsmuligheder op for sig selv,« siger han.
Vi vil ikke have cornflakes med vitaminer
www.dr.dk (http://www.dr.dk), 4. feb. 2008
En ny undersøgelse som omhandler hele norden viser, at vi helst vil have rene råvarer, som ikke kunstigt er tilført vitaminer eller andre stoffer. Forbrugerrådet er glade for, at danskerne forsat er meget skeptiske overfor functional food, men spørgsmålet er, om det vil forsætte. For nye regler fra EU åbner op for, at fødevareproducenterne godt må markedsføre produkter som har fået tilsat visse stoffer kunstigt, og så må der godt reklameres med, at stoffet har en gavnlig virkning, hvis det er videnskabeligt bevist. Men det kan blive en glidebane, mener fødevarepolitiskmedarbejder fra Forbrugerrådet Camilla Udsen; - det er helt sikkert at producenterne vil begynde at markedsføre functional food massivt, efter at de nye regler får virkning og det frygter vi kan betyde at forbrugerne ikke længere er kritiske, fordi de bliver bombarderet med reklamer for functional food, og det kan skabe en holdningsændring, siger altså Camilla Udsen fra Forbrugerrådet.