Læge og patient i direkte konfrontation om klagesager

NYHED: Konflikter mellem læger og patienter skal løses i en direkte konfrontation, foreslår Lægeforeningen. God ide, siger Danske Patienter.
Patienter bør fremover kunne have mulighed for at mødes i en direkte konfrontation med den læge, som der klages over, mener Lægeforeningen.
Patienter bør fremover kunne have mulighed for at mødes i en direkte konfrontation med den læge, som der klages over, mener Lægeforeningen.Foto: Altinget.dk
Anders Heissel

Vi tror, at der kunne være nogle fordele ved at gå ind i sådan en samtale for patienten, eksempelvis at patienten føler at blive lyttet til.

Jens Winther Jensen
Formand for Lægeforeningen

Når patienter klager over dårlig behandling fra en læge, skal konflikten kunne løses ved, at de to parter ser hinanden i øjnene.

Det foreslår Lægeforeningen som en del af fremtidens klagesystem i sundhedsvæsnet.

Ifølge Jens Winther Jensen, formand for Lægeforeningen, skyldes mange af klagerne dårlig kommunikation og misforståelser mellem patienten og lægen.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024