Forbrugerrådets Nyhedsbrev 14.04.2008

Dokumentation
Forbrugerrådets nyhedsbrev (http://www.forbrugerraadet.dk/) FORBRUGERRÅDETS NYHEDER   5 forslag til en bedre sundhedslov (http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed237/?nyhedsmail=20080414) Imorgen skal den nye Sundhedslov behandles i Folketinget. Men forslaget er alt for slapt, for det har ikke forbrugere og patienter i centrum, mener Forbrugerrådet. Læs mere (http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed237/?nyhedsmail=20080414)   PRESSEHENVENDELSER Kontakt pressechef Bent Bøkman: Tel: 77 41 77 56, Mobil: 25 88 20 16 eller skriv til [email protected] FORBRUGERSTOF I PRESSEN -- Forbrugerrådet -- SEB rådgiver over nettet JP.dk 14. april 2008 af Lene Andersen Danmarks næststørste pensionsselskab vil i tættere kontakt med kunderne, end en samtale hvert andet eller tredje år giver mulighed for. Koncernen indførte i efteråret en behovguide på internettet, hvor den rene regnemaskine var tilført rådgivning i en behovsguide. Nu udvides internetrådgivningen for egne kunder via e-pension. Forbrugerrådet har tidligere testet SEB Pensions behovsguide og rost den for at være et skridt i den rigtige retning. Forbrugerrådets økonom Carsten Holdum ville dog godt have det tydeligere frem, at der blot er tale om en pensionsprognose, ikke en endelig sandhed om pensionsbehovet. Klimaet er på vej ned i køledisken 24 timer 13.april 2008 Når danskerne går på indkøb er miljøhensyn blevet den nye trend. Forbrugerrådet efterlyser nu bedre klimamærkning En undersøgelse fra Eurobarometer bekræfter klimaets popularitet. 75 procent af de europæiske forbrugere er villige til at betale mere for at købe miljøvenligt. Direktør for Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl er begejstret: »Det er meget vigtigt, at forbrugerne har en klar fornemmelse af, at deres indsats nytter. Derfor skal der udvikles endnu klarere anvisninger, der kan fortælle forbrugerne, hvor meget CO2 der bliver brugt i forbindelse med produktionen af varerne,« siger Rasmus Kjeldahl, direktør for Forbrugerrådet. Jobtilbud til håndboldfans var en fejl Fyens Stiftstidende 13. april 2008 af Tim Visti En usædvanlig e-mail landede fredag middag i postkasserne hos de formentlig flere hundrede modtagere af Faaborg Håndboldklubs elektroniske nyhedsbrev. E-mailen indeholdt nemlig ikke nyheder om weekendens håndboldkamp. Overskriften nyhedsbrevet var i stedet "Nybolig søger medarbejdere", og i selve nyhedsbrevet var der internet-links til to stillingsopslag hos Nybolig. Ifølge Anette Høyrup, der er jurist i Forbrugerrådet og ekspert i internetreklame, er det "reklame-agtige" eksempel fra Faaborg ret atypisk. Hun påpeger dog, at modtageren af et elektronisk nyhedsbrev skal give sit "udtrykkelige samtykke" til at modtage reklamer, hvis reklamerne "ligger ud over, hvad man kunne forvente", når man tilmelder sig det givne nyhedsbrev. Gavekort kan blive en flad fornemmelse Nordjyske.dk 12. april 2008 Gavekort er populære til jul og fødselsdage. Men vi risikerer at blive snydt, for mange forretninger har ikke styr på, hvor længe et gavekort er gyldigt. ”Det er lidt af en jungle at finde ud af”, siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda. En ny lov betyder, at gavekort og tilgodebeviser som tommelfingerregel er gyldige i tre år mod tidligere fem. Forbrugerrådet og Forbrugerstyrelsen opfordrer til, at man bruger sine gavekort så hurtigt som muligt og klager, hvis ikke forretningerne overholder fristen. Det svære valg af boliglån Business.dk 12. april af Lars Erik Skovgaard Aldrig før i historien har der været flere muligheder for at vælge boliglån, når man skal købe ny villa, lejlighed eller sommerhus. Der er i dag over 100 forskellige boliglån. Økonom i Forbrugerrådet, Carsten Holdum, mener også, at det inden for de senere år er blevet »betydeligt mere indviklet at være boligejer og navigere rundt i lånejunglen«. »For ti år siden stod valget mellem ganske få lån. I dag er der hyre meget at vælge mellem. Men vores overordnede råd er, at man skal holde sig til de gamle og velkendte lån. Gammelt er godt, når det handler om boliglån. Det gamle er velafprøvet og har vist sin styrke,« siger Carsten Holdum. Slukket mobil koster kassen BT.dk 12. april 2008 af James Kristoffer Miles Din mobilsvarer er en tikkende prisbombe, når du er i udlandet. Det kan blive en dyr fornøjelse IKKE at modtage opkald hjemmefra.Hvad færre danskere imidlertid er klar over, er, at det også koster tilmed dobbelt takst at modtage en besked på sin mobilsvarer. Også selvom du ikke aflytter beskeden. ”Det bedste råd er at sige, at du skal afmelde mobilsvareren eller at lade mobilen blive helt hjemme, men sådan er der jo ingen, der bruger mobilen i dag. Vi har det konkrete problem på dagsordenen, men fordi der skal arbejdes på tværs af grænser, er det et meget tungt system at arbejde i « siger Grit Munk, der er politisk økonomisk medarbejder i Forbrugerrådet .   -------- Du kan ændre eller slette din tilmelding til vores nyhedsmail på siden: http://www.forbrugerraadet.dk/nyhedsmail/[email protected]&code=5yEX (http://www.forbrugerraadet.dk/nyhedsmail/[email protected]&code=5yEX) Med venlig hilsen Forbrugerrådet  

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Sundhed

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024