Forbrugerrådets Nyhedsbrev 30.04.2008

Dokumentation
Forbrugerrådets nyhedsbrev (http://www.forbrugerraadet.dk/) FORBRUGERRÅDETS NYHEDER   Forbrugerrådet anmelder Coca-Cola og Kellogg?s (http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed244/?nyhedsmail=20080430) Coca-Cola og Kellogg?s Coco Pops vildleder forbrugerne, som ikke kan stole på produkternes ernæringsmærkning. Derfor har Forbrugerrådet anmeldt de to af virksomhedernes produkter for vildledende mærkning. Læs mere (http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed244/?nyhedsmail=20080430)   PRESSEHENVENDELSER Kontakt pressechef Bent Bøkman: Tel: 77 41 77 56, Mobil: 25 88 20 16 eller skriv til [email protected] FORBRUGERSTOF I PRESSEN -- Forbrugerrådet -- Coca Cola og Kellogg’s anmeldt for vildledning 24 timer 30. april 2008 af Mette Hovmand og Christina Holm Forbrugerrådet anmelder nu Coca-Cola og Kellogg’s Coco Pops til Fødevarestyrelsen for at vildlede forbrugerne med den nye mærkningsordning GDA. Mærkningen er svær for forbrugerne at gennemskue, mener Forbrugerrådet , som kritiserer portionsstørrelserne for at være urealistiske og at mærkningen udregnet med udgangspunkt i en normalvægtig voksen kvindes daglige indtag. »Hvem ved, hvor høj, tyk eller tynd en standardkvinde er? Og hvad gør man så, når man er mand eller barn,« spørger Mette Boye, afdelingschef i Forbrugerrådet . Omega 3-mad holder ikke Fpn.dk 29. april 2008 af Morten Zahle I Danmark er der endnu ikke så mange berigede fødevarer - og dermed heller ikke så meget vildledende markedsføring. I Sverige, derimod, sælges der masser af berigede fødevarer med Omega 3-fedtsyrer. Forbrugerrådets er generelt skeptisk over for omega 3-berigede fødevarer. "Nogle forbrugere vil måske købe berigede fødevarer i den tro, at de får den mængde omega 3-fedtsyrer, som de skal have - og så de lader være med at spise fisk. Men problemet er jo, at de så slet ikke får de mængder omega 3-fedt, som de skal have," siger fødevarepolitisk medarbejder Camilla Udsen, Forbrugerrådet. -- Banker og forsikring -- Husk at forsikre dig Ekstra Bladet 29. april 2008 af Per Kanstrup De fleste rejseglade danskere ved, at der er kommet nye regler for rejseforsikring uden for EU-landene. Desværre ved vi ikke nok, advarer Europæiske Rejseforsikring. Branchens suverænt mest erfarne aktør er – nu op til højsæsonen – rystet over, at danskerne ikke sætter sig seriøst ind i de nye regler, inden de tager på ferie.Ifølge en undersøgelse foretaget for Danske Regioner og Sundhedsministeriet, ved 96 procent af danskerne, at reglerne for den offentlige sygesikring er ændret. Men 43 tror procent fejlagtigt, at den offentlige sygesikring stadig dækker udgifter til lægebehandling i Kroatien, mens 32 procent regner med at få hjælp af det offentlige, hvis de bliver ramt af sygdom i Tyrkiet. -- Forbrugerpolitik -- Forbrugerne ved ikke de kan skifte elselskab Fpn.dk 30. april 2008 af Frank Helbo 71 pct. af de danske forbrugere ved ikke, at de har mulighed for at købe elektricitet hos andre end deres traditionelle forsyningsselskab. Samtidig er det kun 6. pct., der kender internetportalen Elpristavlen.dk, hvor det er muligt, at se hvilke priser man kan opnå hos andre selskaber. Elselskabernes brancheorganisation Dansk Energi erkender at undersøgelsen viser et resultat, der ikke er tilfredsstillende og understreger, at Dansk Energi helst ser den offentlige regulering af elpriserne ophævet 100 pct. på længere sigt. "Folk bør vende sig til, at elektricitet er en vare lige som alle mulige andre," siger Wilhelm Mørup Pedersen. Olieprishop koster danske familier 5.100 kroner Ritzau 30. april 2008 Olieprisernes himmelflugt sætter nu sine tydelige spor i familien Danmarks husholdningsbudget. En gennemsnitlig familie skal i dag af med 5.100 kroner mere til køb af fyringsolie og benzin, end de skulle for bare et år siden. Det viser nye beregninger foretaget for dagbladet Børsen af Danske Bank. Det svarer til en årlig stigning på 61 pct. Ifølge Danske Banks beregning kommer en typisk dansk familie i 2008 - under forudsætning af, at olieprisen holder sig på dagens niveau året ud - til at slippe 14.900 kr. til benzin og 23.750 kr. til fyringsolie - en merpris på henholdsvis 1100 og 4000 kr. i forhold til sidste år. TDC ophæver benlås på Play Politiken.dk 29. april 2008 af Rasmus Strøyer TDC udvider Play med flere gratis download til abonnenterne. Snart er musikken brugernes eje for altid. I løbet af tredje kvartal i år kan musikken fra Play flyttes rundt mellem de forskellige platforme som computer, mobil, og mp3-afspiller. Universals direktør i Danmark Casper Bengtson håber, at Play med Universal om bord for alvor kan udfordre markedet for ulovlig download. Pirateriet er fortsat et af musikbranchens helt store problemer i forhold til det svigtende salg. »Der er ikke længere nogen grund til at hente det op på ulovlig vis. Slet ikke, når det på sigt bliver muligt at få musikken lagt over på sin mp3-afspiller«, fortæller Casper Bengtson. -- Miljø -- Vaskbare bleer skåner miljøet Ritzau 29. april 2008 Vaskbare bleer til babyer er bedre for miljøet end engangsbleer, viser en undersøgelse fra den hollandske miljøorganisation Milieu Centraal i Utrecht. Det er syv gange bedre for miljøet at pakke barnerumperne ind i de vaskbare bleer. I modsætning til tidligere undersøgelser har organisationen fået undersøgt ikke kun miljøvirkningen, fra kunden køber bleen, men også produktionsprocessen inklusive transport.   -------- Du kan ændre eller slette din tilmelding til vores nyhedsmail på siden: http://www.forbrugerraadet.dk/nyhedsmail/[email protected]&code=5yEX (http://www.forbrugerraadet.dk/nyhedsmail/[email protected]&code=5yEX) Med venlig hilsen Forbrugerrådet  

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Sundhed

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024