Forbrugerrådets Nyhedsbrev 07.05.2008

Dokumentation
Forbrugerrådets nyhedsbrev (http://www.forbrugerraadet.dk/) FORBRUGERRÅDETS NYHEDER   Nye spændende fødevarer på vej (http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed247/?nyhedsmail=20080507) Vinderne af Lokaliseringsrådets konkurrence "Nye Egnsspecialiteter 2007" har nu fået rådgivning. Det betyder nye og spændende fødevarer på vej til de danske forbrugere. Læs mere (http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed247/?nyhedsmail=20080507)   Forbud mod azofarvestoffer rykket et skridt nærmere (http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed248/?nyhedsmail=20080507) Ved en afstemning i Europa-Parlamentets Miljøudvalg i går, blev der flertal for hurtigt at kunne forbyde azofarvestoffer i fødevarer. Der var også flertal for at mærke alle fødevarer indeholdende azofarvestoffer med en advarsel. Det er et godt skridt på vejen, og det sætter den danske minister under pres for at handle, mener Forbrugerrådet Læs mere (http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed248/?nyhedsmail=20080507)   PRESSEHENVENDELSER Kontakt pressechef Bent Bøkman: Tel: 77 41 77 56, Mobil: 25 88 20 16 eller skriv til [email protected] FORBRUGERSTOF I PRESSEN -- Forbrugerrådet -- Debat: Når mærkerne vildleder Berlingske 7. maj 2008 af Camilla Hersom Det er ikke nemt at finde vej i oplysninger om fedtprocenter og sukkerindhold. Nu ønsker producenterne at indføre mærkningen Guideline Daily Amount, GDA. Mærkningen bygger på portionsstørrelse og dagligt behov/maksimalt dagligt indtag. Men industriens mærkning er langt fra brugbar, mener Forbrugerrådet . Vi har fundet to eksempler på produkter, der direkte misinformerer forbrugerne, og har derfor anmeldt Kellogg s Coco Pops og Coca Cola til Fødevareregion Øst. Produkterne er mærket sådan, at forbrugerne ikke har mulighed for at gennemskue, hvad de indeholder. Tykke børn svigtes af tøjbranchen JP.dk 7. maj 2008 af Tea Krogh Sørensen Overvægtige børn har vanskeligt ved at finde smart tøj som passer, for butikkerne har ikke lyst til at markedsføre sig på tøj til tykke børn. Forbrugerrådets formand Camilla Hersom mener, at der hersker en vis dobbeltmoral blandt supermarkedskæderne: »Butikkerne spiller en falsk melodi. Det kan forbavse, at man ikke har noget imod at sælge slik, sodavand og kager, men at man ikke vil sælge tøj, som de overvægtige børn kan passe. Det viser jo, at det ikke er børnenes tarv, men kun butikkernes eget, der driver værket,« siger Camilla Hersom. EU på vej med forbud mod skadelige farvestoffer i slik Nyhedsavisen 7. maj 2008 af Anna Rossman Thejsen Der er større risiko for, at børn bliver urolige, ukoncentrerede og dårlige i skolen, hvis de spiser slik med de såkaldte azo-farvestoffer i. Derfor er EU nu med stor sandsynlighed på vej med et forbud mod farvestofferne. Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) er i dag kaldt i samråd i Folketinget om sagen, og blandt andre DF kritiserer hende for ikke at have handlet før. Men i dag vil hun meddele partierne, at en ny undersøgelse er på vej: »Jeg har taget initiativ til at fremskynde en ny undersøgelse af farvestofferne og har netop fået at vide, at Kommissionen har sat en ekspertgruppe til at se på det allerede fra i næste uge,« siger hun. Børn i reklamegreb Metroxpress 7. maj 2008 af Lars Otto Andersen Billeder og videoer med reklamer for sodavand andre usunde fødevarer. Virksomhederne er blevet opmærksomme på, at man nemt og effektivt kan nå børn med reklamer via mobiltelefoner. Det viser en ny rapport fra Fødevareministeriet. »Det gør det hele mere mudret, når reklamerne flytter fra tv. På mobiler og nettet er det svært at se, hvornår noget er en reklame, fordi det kan være gemt som et spil, film eller andet interaktivt. Det er vigtigt, at børn beskyttes mod markedsføring af usunde fødevarer. Det er derfor essentielt, at vi finder ud af, hvad omfanget er« siger Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet. Handling: Direktører skal staffes for konkurrencefusk Berlingske 7. maj 2008 af Lars Erik Skovgaard År efter år bliver Danmark kritiseret for at have for lidt konkurrence, så forbrugerne betaler for meget for en række varer. Det skal der laves om på med skrappere lovgivning, mener Venstres medlem af Europa-Parlamentet, Karin Riis Jørgensen. Forbrugerrådet er enig. »Effektiv konkurrence er uhyre vigtig, fordi det gør samfundskagen så stor som mulig. Det er derfor direkte skræmmende, at vi år efter år skal høre fra Konkurrencestyrelsen, at vi ikke gør det godt nok på dette område. Der er klart et behov for at sætte mere fokus på dette område,« siger økonom i Forbrugerrådet , Carsten Holdum. Danske forbrugere til dollargrin Jp.dk 7. maj af Henrik Grønvald Selv om dollaren er faldet ca. 20 pct. de seneste to år, er amerikanske produkter ikke nødvendigvis blevet tilsvarende billigere i danske butikker. »Der vil være varer, som falder i pris, når kursen bliver mere fordelagtig for importøren. Vil man være sikker på at score en valutagevinst, må man selv hente varen. Af samme grund rejser mange til USA i øjeblikket. Lommepengene rækker simpelthen længere, og der kan gøres nogle fordelagtige indkøb« siger Grit Munk, politisk økonomisk medarbejder i Forbrugerrådet.   -------- Du kan ændre eller slette din tilmelding til vores nyhedsmail på siden: http://www.forbrugerraadet.dk/nyhedsmail/[email protected]&code=5yEX (http://www.forbrugerraadet.dk/nyhedsmail/[email protected]&code=5yEX) Med venlig hilsen Forbrugerrådet  

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Sundhed

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024