Alkoholkampagne - det er de voksnes ansvar

Tina Møller
Dokumentation
Formålet med kampagnen er at få navnlig forældre til teen-age børn (12 - 15 år), samt andre voksne til at være mere bevidste om deres rolle som grænsesættere og normdannere overfor børn og unges alkoholdebut og -forbrug. Kort sagt: At motivere og sætte voksne (forældre) istand til at markere tydelige grænser for hvornår og hvor meget alkohol, børn skal have lov til at drikke.

Kampagnen ligger tematisk og indholdsmæssigt i en naturlig forlængelse af uge 40 kampagnen 2002.

Tv-spottet
Tv-spottet er en genanvendelse af spottet fra uge 40-kampagnen 2002 med de to piger der kommer hjem, tydeligvis berusede. Der opstår et skænderi mellem den ene pige og hendes far, og pludselig falder hun ned af trappen. Spottet afsluttes med en afmeldingen "Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn ikke drikker".

Det trykte materiale
Består af billedmateriale, der viser børn og unge, der drikker/har drukket for meget. Et af billedmaterialerne viser to-tre piger, der har holdt fest i et privat hjem. På bordet er flere tomme alkoholsodavandsflasker og en flaske spiritus samt chips. Den ene af pigerne har tydeligvis drukket alt for meget. Den anden pige fniser fjollet - hun er også stærkt beruset. Overskriften lyder "Børn og unge drikker mere end du tror. Det er de voksnes ansvar".


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024