Fakta
Den nye bestyrelse:
Regeringen og Danske Regioner er enige om, at arbejdet skal ledes af en bestyrelse.
Medlemmerne udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren (3 medlemmer), Danske Regioner (2 medlemmer) og KL (1 medlem). Formanden udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren.
Formandens stemme er afgørende i tilfælde af stemmelighed.
Hver region kan deltage i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
Bestyrelsen sekretariatsbetjenes af et fælles sekretariat nedsat af staten og Danske Regioner.
Sekretariatsarbejdet ledes af en direktør, der ansættes af bestyrelsen.
Kilde: Danske Regioner
Nu skal der styr på de omstridte elektroniske patientjournaler (EPJ).
Det er sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen og formand for Danske Regioners formand Bent Hansen enige om.
"For at fremme udviklingen og udbredelsen af elektroniske patientjournaler i sundhedsvæsenet er det nødvendigt, at der gennemføres en reorganisering af arbejdet," hedder det i økonomiaftalen mellem Danske Regioner og regeringen, der blev indgået i weekenden.
Det sker ved, at der nedsættes en bestyrelse på seks mand, der skal stå for den overordnede koordinering med det storstilede milliard-IT-projekt.
Dokumentation
Hvorfor skal vi have EPJ:
Journaler bliver ikke væk
Flere kan se de samme informationer samtidig
Let at søge informationer i EPJ
Data skal kun indtastes en gang - ikke dobbeltarbejde
Data fra fødesystemet indføres automatisk
Læs afsnittet fra økonomiaftalen, der omhandler EPJ:
12. EPJ
Regeringen og Danske Regioner er enige om, at det for at fremme udviklingen og udbredelsen af elektroniske patientjournaler i sundhedsvæsenet er nødvendigt, at der gennemføres en reorganisering af arbejdet.
Som grundlag for dette arbejde har regeringen tilkendegivet, at den vil søge tilslutning til, at indenrigs– og sundhedsministeren får de nødvendige hjemler i sundhedsloven. Disse omfatter hvad der følger af ovenstående med hensyn til fastlæggelse af krav til EPJ-løsninger.
Regeringen og Danske Regioner er enige om, at arbejdet skal ledes af en bestyrelse. Medlemmerne udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren (3 medlemmer), Danske Regioner (2 medlemmer) og KL (1 medlem). Formanden udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren. Formanden stemme er afgørende i tilfælde af stemmelighed. Der er enighed om, at hver region derudover kan deltage i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
Bestyrelsen sekretariatsbetjenes af et fælles sekretariat nedsat af staten og Danske Regioner. Sekretariatsarbejdet ledes af en direktør, der ansættes af bestyrelsen. Ansættelsen skal formelt tiltrædes af indenrigs- og sundhedsministeren. Direktøren kan tillægges andre tilknyttede ledelsesopgaver i statsligt regi.
Den ny organisation skal varetage udviklingsopgaver, som har betydning for kommunikationen på tværs af sektorgrænserne i sundhedsvæsenet.
Organisationens første opgave er at udarbejde en ny strategi for IT i sundhedsvæ-senet, der understøtter formålet om effektivitet. Digitaliseringen af sundhedsvæsnet styrkes og centraliseres. Organisationen skal samle udviklingsindsatsen og sikre udviklingen af en fælles IT-arkitektur og EPJ-platform efter fælles standarder. Der er enighed om, at en flerleverandør strategi stadig er et centralt princip.
Der er enighed om, at der som bidrag til udarbejdelsen af en ny strategi for arbejdet gennemføres et eksternt review af det hidtidige EPJ-arbejde.
Organisationens arbejde omfatter ikke den konkrete implementering af EPJ-løsninger på de enkelte sygehuse.
Der er enighed om, at tilrettelæggelsen af opgavevaretagelsen i den fremtidige organisation tager afsæt i, at staten fortsat har det overordnede ansvar for forløbsregistrering, tilvejebringelse af et fælles dokumentationsgrundlag på sundhedsområdet, udvikling af klassifikationssystemer m.v.
Regionerne, der har driftsansvaret for sundhedsvæsenet, varetager som udgangs-punkt håndteringen af spørgsmål med direkte betydning for IT-driften i regionerne. Det forventes med dette udgangspunkt, at der vil være en nogenlunde ligelig repræsentation i sekretariatsarbejdet.
Såvel de udviklingsopgaver der varetages af staten som de driftsopgaver der varetages af regionerne tilrettelægges under hensyntagen til og i overensstemmelse med en ny strategi for it i sundhedsvæsenet.
Der er enighed om, at endelig stillingtagen til størrelsen af den samlede organisation, der skal håndtere de nævnte opgaver, sker i forbindelse med lovgivningen til efteråret. Det vurderes, at organisationen skal bruge 30-50 årsværk. Det forventes, at ca. halvdelen af disse vil være placeret i statsligt regi og ca. halvdelen i Danske Regioner.
Udgifterne til opbygning og drift af den centrale organisation finansieres af staten, regionerne og kommunerne med følgende fordeling 45/45/10.
Regeringen og Danske Regioner er enige om, at der nedsættes en politisk følgegruppe bestående af regeringen og Danske Regioner så der også på politisk niveau sker en tæt opfølgning af projektet. I tilfælde af grundlæggende uenigheder om projektets udvikling og fremdrift tages sagen op i følgegruppen. Det forventes, at Kl indgår i følgegruppen.