Danske Patienter skyder på tilfredsheds-undersøgelse

MÅLING: Danske Patienter mener, den årlige tilfredshedsundersøgelse i sundhedsvæsnet fremover skal bore mere i patienternes negative oplevelser.
Foto: Altinget.dk
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Forskningen viser samtidig, at man i højere grad kan stole på patientens negative oplevelser af sundhedsvæsenet.

Morten Freil
Direktør, Danske Patienter

Godt eller virkeligt godt. Sådan svarer 93 procent og 96 procent af de henholdsvis indlagte og ambulante patienter om deres samlede indtryk af deres samlede behandling i den seneste brugertilfredshedsundersøgelse blandt 138.000 adspurgte patienter.

Svarene er på en række områder endnu bedre end sidste år. Men i Danske Patienter synes man, at regionerne hvert år er lidt for tilfredse og ukritiske over for de mange positive svar.

"Vi må ikke lade os forblænde af, at 93 procent af de indlagte patienter sætter kryds ved et samlet godt eller virkelig godt samlet indtryk af deres forløb. Forskning viser, at patienterne har en tendens til at bakke op om personalet og svare positivt, når de kan se, at de har travlt og er pressede. Derfor kan dårligere kvalitet på sygehusene i forbindelse med besparelser og fyringer paradoksalt nok medvirke til, at flere patienter siger, at de samlet set er tilfredse," siger direktør i Danske Patienter, Morten Freil.

Dokumentation

Danske Regioners pressemeddelse om undersøgelsen:

 

Stor tilfredshed med sygehusvæsenet

Nye målinger af patienternes oplevelse af mødet med sygehusvæsenet viser stor tilfredshed og et øget fokus på at skabe sammenhæng for patienterne

For tredje gang har regionerne spurgt patienterne om deres oplevelser i sundhedsvæsenet. Ligesom de tidligere år er patienterne overvejende meget tilfredse med den behandling, de får. 93 procent af de indlagte patienter og hele 96 procent af de ambulante patienter angiver, at deres samlede indtryk er godt eller virkeligt godt.

Blandt de indlagte patienter er det høje niveau fra 2010 fastholdt i 2011. På to centrale områder er andelen af meget tilfredse vurderinger gået frem med to procent:
•Tilrettelæggelsen af behandlingsforløbet
•Personalets viden om sygdomsforløbet.

Den positive udvikling er mere markant hos de ambulante patienter, hvor andelen af meget tilfredse vurderinger er gået frem med tre procent:
•Patienten er tryg ved at tage hjem
•Personalets viden om sygdomsforløbet
•Samarbejde med den kommunale hjemmepleje.

I Danske Regioner er Ulla Astman, formand for sundhedsudvalget, glad for de positive tilbagemeldinger - ikke mindst når det gælder kommunikation og samarbejde.

"Man kan se af tallene, at det er en prioriteret opgave at sætte patienten i centrum. Men vi kan og skal stadig gøre det bedre, hvis vi skal sikre et fremtidigt sammenhængende sundhedsvæsen med fokus på den enkelte patient. Derfor er patientoplevelser også en del af regionernes kvalitetsdagsorden," siger Ulla Astman, der også peger på, at der er rum for forbedring, når det gælder skriftlig information og håndtering af fejl.

Årlig undersøgelse af patienttilfredshed
Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) er en årlig spørgeskemaundersøgelse blandt indlagte og ambulante patienter. Både patienter på landets offentlige sygehuse og patienter på privathospitaler, hvor behandlingen er finansieret af det offentlige, er inddraget i undersøgelsen.

I LUP 2011 har ca. 138.000 patienter, der var i behandling på et sygehus i perioden august-oktober 2011, besvaret spørgeskemaet. 


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024