Debat

Forurenerne må selv betale

LEDERKONCENTRAT: Med Eyvind Vesselbos (V) nye miljøforslag er der lagt optil, at der skal fjernes penge fra naturbeskyttelse og -genoprettelse til fordel for flere partikelfiltre til dieselbiler. Det er et godt princip at forureneren selv betaler, og derfor ville det være oplagt at financiere disse filtre med de høje afgifter, som er pålagt benzin og diesel. Der er fortsat behov for naturbevarelse, og det vil være forståeligt, hvis miljøministeren inderst inde føler sig snydt.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Venstres miljøordfører, Eyvind Vesselbo, er klar med et forslag, hvorefter den menneskelige sundhed tilgodeses på bekostning af de små grønne frøer og deres vandhuller. Sagen rejses i forbindelse med finanslovsforslaget for 2006, da regeringen har lovet en milliard kroner mere til miljøet, efter at Connie Hedegaard som ny minister satte den stolen for døren.

Eftersom Venstre må betragtes som det parti, der mere end andre har tilgodeset landbrugets behov gennem en lang årrække, skulle man tro, at partiet også ville være parat til at rette op på de skader, som udviklingen uvægerligt har påført naturen.

(…) Der er ingen tvivl om, at samfundet står i gæld til naturen, og derfor er der god mening i at forsøge at give tilbage, hvad man har brugt, så vor sparsomme og dyrebare natur kan være i en rimelig balance trods truslerne fra vækstsamfundet.

Lige så naturligt er det, at man må undgå den tilsvining af vores fælles luftressourcer, som især stammer fra udstødningsgasser fra biler. Derfor virker det umiddelbart underligt, at det første, som borgerlige politikere kan komme i tanke om, er at støtte filtre til at fjerne de farlige partikler fra dieselmotorernes forbrænding.

Det skal ikke forstås sådan, at der ikke skal indføres partikelfiltre på transportmidler, men da det er et godt princip, at forureneren selv betaler, ligger det ellers lige for at bruge af de vanvittigt høje afgifter, som man brandskatter biler og brændstof med. I forvejen bidrager de sammen med rekordhøje forsikringspræmier til at forringe færdselssikkerheden, og derfor er det eneste rigtige at give pengene tilbage til fornuftige initiativer til glæde for sikkerhed og miljø eller helt lade være med at opkræve dem. Når miljøet endelig får ekstra bevillinger efter nogle år med nedskæringer, er der ikke den store logik i at bruge pengene på opgaver, som rettelig burde betales ud af andre ministres budgetter eller af forureneren.

Der er fortsat behov for naturbevarelse og genopretning af natur efter mange års voldsomme slid på ressourcerne (…).

Sammenholder man Vesselbos bebudede kursskifte i miljøpolitikken med den kendsgerning, at kommunerne ifølge den kommende kommunalreform får hovedansvaret for at værne miljøet, kan man frygte, at de to tiltag i forening kan blive et tilbageslag for miljøet og en trussel mod naturen.

Det vil være forståeligt, hvis miljøministeren inderst inde føler sig snydt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eyvind Vesselbo

Fhv. MF (V), fhv. 1. viceborgmester, Gentofte, formand for Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner
mag.art. i kultursociologi (Københavns Uni. 1978)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024