Mad med sundhed nu muligt
![I Norge har man længe kunnet købe mælk med ekstra D-vitamin. Nu bliver det snart muligt i Danmark.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/58001/769.jpg)
![Niels Th. Dahl](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4563-niels-th-dahl-2-48.jpg)
Niels Th. Dahl
JournalistVi tror, der er store muligheder i det. Området for kosttilskud er vanvittigt stort - og folk er mere og mere interesserede i at købe noget med sundhed i.
Susanne Kofoed
Fødevarekonsulent i Landbrugsraadet
Nye EU-regler for ernærings- og sundhedsanprisninger
Efter flere års forhandlinger blev der den 12. oktober 2006 vedtaget fælles EU-regler for ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer. Forordningen gælder alle fødevarer, både for færdigpakkede og uindpakkede fødevarer. Ernærings- og sundhedsanprisninger er fortsat frivillige oplysninger i mærkning, reklame, m.v. ved markedsføring af fødevarer, men hvis man ønsker at benytte sådanne anprisninger, skal de være i overensstemmelse med forordningen.
Forordningen træder i kraft den 19. januar 2007, men finder først anvendelse fra den 1. juli 2007. Forordningen indeholder imidlertid en række overgangsbestemmelser for fødevarer, der er mærket og markedsført inden anvendelsesdatoen. Ikrafttrædelsestidspunktet indebærer, at Kommissionen fra nu af kan begynde at fastsætte de gennemførelsesbestemmelser, som den skal ifølge forordningen.
Forordningen fastsætter en række generelle principper og betingelser, som er gældende for alle ernærings- og sundhedsanprisninger samt særlige betingelser for henholdsvis ernærings- og sundhedsanprisninger.
Senest den 19. januar 2009 skal der fastsættes særlige ernæringsprofiler som betingelse for at kunne anvendelse ernærings- og sundhedsanprisninger. Dette princip bygger på, at man ikke må fremhæve en fødevares særlige gavnlige egenskaber, hvis fødevaren samtidig besidder ernæringsmæssige egenskaber, der har en negativ effekt på sundheden.
"Vi tror, der er store muligheder i det. Området for kosttilskud er vanvittigt stort - og folk er mere og mere interesserede i at købe noget med sundhed i," siger fødevarekonsulent i Landbrugsraadet Susanne Kofoed.
EU-forordningen, der trådte i kraft for nylig, men endnu ikke er implementeret, gør det lovligt for fødevareproducenterne at reklamere med et produkts sundhedsfremmende virkninger over for forbrugerne - f.eks. når det indeholder noget, der virker blodtrykssænkende eller kolesterolnedsættende. Og dén slags reklamer har andre steder i verden vist sig at være særdeles effektive.
"Den viden, man har om ingredienser i dag, bør bruges i udviklingen af nye fødevarer for at bidrage til en bedre sundhed. Selvfølgelig ville det være det optimale at spise sundt og varieret hele tiden - men det gør vi jo ikke - og det bør vi tage til efterretning," siger Henrik Schramm Rasmussen fra FødevareIndustrien.